19.6.2016 Ajoneuvot Ford hakee tuloskuntoa paremmilla pikkuautoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempaa tulosta jahdatessa Ford järjestelee uusiksi myös pienimmät mallit. Ka+ korvaa Ka:n, tuleva Fiesta karsii karvalakkivarustelut. Euroopan Ford on jo aiemmin kertonut suunnitelmistaan kiristää yhtiön liikevoittoprosentin 6-8 prosenttiin tehostamalla toimintoja ja muokkaamalla mallivalikoimaa. Halvimpien perusmallien sijaan yhtiö aikoo jatkossa panostaa voimakkaammin katumaastureihin ja Vignale-premiumversioihin, sillä kyseisissä malleissa liikkuvat paremmat marginaalit.Nyt yhtiö on kertonut suunnitelmistaan pikkuautojen osalta. A-segmentin pikkuauto Ka poistuu jatkossa tarjonnasta, yhtiön keskittyessä B-segmenttiin uudella Ka+:lla. Ka:ta 31 senttimetriä pidempi ja viidellä ovella varustettu Ka+ kamppailee jatkossa B-segmentin "hinnat alkaen" -osiossa, pyrkien houkuttelemaan pienempään autoon vaihtavia asiakkaita sekä ensimmäisen uuden auton ostavia. Kilpakumppaniksi mainitaan Dacia Sandero, eli luokassa tyyliä tärkeämpää on luotettavuus, kulutus ja vastine rahalle.– Tämän hetken kuluttaja ei halua maksaa ominaisuuksista, jotka eivät ole oleellisia tai joita ei käytetä usein, joten käytännössä asiakkaat vaihtavat nyt oikean kokoisiin autoihin, linjasi Roelant de Waard, Fordin Euroopan markkinointipäällikkö.Ka+:n vastatessa B-segmentin halvimpien mallien kaipuuseen jää Fordille vapaat kädet sijoittaa ensi vuonna saapuva uusi Fiesta ylemmäs markkinoilla. Käytännössä alin varustetaso, Ambiente, jää Fiestan osalta historiaan. Tarjolle tulee vastaavasti enemmän Fiesta ST 200:n kaltaisia arvokkaampia versioita.Nykyisen Fiestan menestyksen vastapainoksi yhtiö on ottanut harha-askelia Ka:n, B-Maxin ja EcoSportin myynnissä. Ka ei ole pärjännyt myynnissä tekniselle sisarmallilleen Fiat 500:lle. Italialaisvalmistaja iski todelliseen retro- ja bränädyskultasuoneen 500:lla. Ford puolestaan ei tehnyt kaikkea Ka:n auttamiseksi ja nyt heikosti tuottavaa segmenttiä ei nähdä lisäpanostuksen arvoisena.B-Maxin ongelmana on taasen ollut kuluttajien katumaasturi-innostus, joka on vienyt ostajia tila-autosegmentistä. Malli saaneekin pian uuden muotoilun, jossa auto sijoitetaan eräänlaiseksi crossoveriksi EcoSportin ja Kugan väliin.EcoSport puolestaan oli karvas oppitunti eurooppalaisten autonostajien mieltymyksistä, sillä Intiassa kehitetty malli ei ole sellaisenaan kelvannut vaativammalle ostajakunnalle. Yhtiön mukaan se ei aio toistaa virhettä jatkossa, nimettömän lähteen yhtiön sisältä kommentoidessa "auto ei voi näyttää halvalta vain koska se on pieni". Ford vakuuttaakin, että Intiassa rakennettava Ka+ on kokenut täydellisen uudelleensuunnittelun ennen Eurooppaan saapumista.Lähde: Automotive News Kuva: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Ford Ka+ – Fordin pikkuinen aikuistui viisioviseksi Ford ruuvaa lisää lämpöä Fiestaan: ST 200 Ford Kuga – SUV ja GTI samassa paketissa Kookas ja äänetön – uusi Ford Edge -katumaasturi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa