5.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Kuga – SUV ja GTI samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Kuga osoittaa, että katumaasturikin voi olla sporttinen ajettava. Hyvää: ohjaus, ajettavuus. Huonoa: kova jousitus, numeronäyttöisen nopeusmittarin puute. Ford Kuga:n tämänhetkinen sukupolvi täyttää pian neljä vuotta, ja syksyllä kauppoihin saapuu auton lievästi uudistettu versio. Sitä ennen saimme mahdollisuuden ottaa tuntumaa nykyisestä mallista – sitä kun ei ole Moottorin toimesta aiemmin Suomessa koeajettu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aito Ford Jo ensimmäiset kaarrokset Kugan ratin takana hämmästyttävät. Ohjaus tarjoaa todella hyvän tuntuman, ja jopa ”elää” tien epätasaisuuksien mukaan – aktiivisen ajettavuuden kannalta erittäin positiivinen ilmiö, joka on miltei kadonnut nykyisestä automaailmasta. Maukkaus ei rajoitu pelkkään ohjaukseen, sillä auto myös tottelee ratin liikkeitä napakasti ja viiveettä. Korin kallistelukin pysyy kurissa, vaikka Kugassa luonnollisesti istutaan henkilöautoja korkeammalla, mikä väistämättä hieman lisää huojakkuuden tunnetta. Istumakorkeuden ohella katumaasturimaisuus paljastuu myös siitä, että ajonvakautus jarruttelee auton menoa todella helposti jopa kuivalla asvaltilla, jos äityy kanttailemaan vähänkin vauhdikkaammin. Ford ei selvästi halua ottaa tässä asiassa riskejä. Hyvää ajotuntumaa alleviivaa melko ohutkehäinen, mutta sopivasti pehmustettu ohjauspyörä, josta saa hyvän otteen, toisin kuin monista nykypäivän ”nahka”rateista. Lyhyesti sanottuna: tätä katumaasturia on kiva luotsata. Kulkeekin kiivaasti Myös moottori-vaihteistoyhdistelmä on viritetty dynaamisuus mielessä. Kaksilitrainen diesel reagoi jo laatikon normaali- eli D-asennossa kaasupolkimen painamiseen hyvin aktiivisesti, ja alaspäinvaihdot tulevat selvästi keskimääräistä hätäisemmin. Pysäköintitilanteissa tämä hektisyys kostautuu, sillä Kuga syöksähtää eteenpäin turhan äkäisesti. Sporttisuus rajoittaa myös ajomukavuutta: alusta on topakka ja rengasmelua on riittämiin. Uratkin tuntuvat vetelynä – alussa mainitun aktiivisen ohjauksen varjopuolena. Kuljettajan paikka on sellainen kuin pitääkin. Ajoasennossa ei ole moittimista, ja hieman villin näköinen kojelauta palvelee kuskia tyydyttävällä ergonomialla. Oikeastaan ainoa lapsus on numeronäyttöisen nopeusmittarin puute – siihen kun on ehtinyt nykyautoja ajaessa jo tottua. Parasta kokonaisuudessa on se, että niin takaistuintilat kuin tavaratila ovat auton kokoluokka huomioon ottaen väljät, joten nautiskelu ei jää vain kuljettajan etuoikeudeksi. Tarina jatkuu syksyllä Kuga on siis sinnitellyt aikaa vastaan jopa poikkeuksellisen ansiokkaasti. Kaikki autoilijat eivät varmaankaan neuroottiseen päin vivahtavasta ajokäytöksestä tykkää, mutta heille onkin tarjolla runsaasti passiivisempia katumaasturivaihtoehtoja. Ja jos tuleva uudistus tuo mukanaan rahtusen parempaa mukavuutta, Kuga kestää kilpailun vielä vuosia eteenpäinkin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Ford Kuga 2.0 TDCi 180 hv Powershift A6 AWD Titanium Business Hinta alkaen 47 020 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4524 mm, leveys 1838 mm, korkeus 1701 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta ilman km-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku