5.6.2016

Koeajo: Ford Kuga – SUV ja GTI samassa paketissa

Ford Kuga

Ford Kuga osoittaa, että katumaasturikin voi olla sporttinen ajettava. Hyvää: ohjaus, ajettavuus. Huonoa: kova jousitus, numeronäyttöisen nopeusmittarin puute.

Ford Kuga:n tämänhetkinen sukupolvi täyttää pian neljä vuotta, ja syksyllä kauppoihin saapuu auton lievästi uudistettu versio. Sitä ennen saimme mahdollisuuden ottaa tuntumaa nykyisestä mallista – sitä kun ei ole Moottorin toimesta aiemmin Suomessa koeajettu.

Ford Kuga

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aito Ford

Jo ensimmäiset kaarrokset Kugan ratin takana hämmästyttävät. Ohjaus tarjoaa todella hyvän tuntuman, ja jopa ”elää” tien epätasaisuuksien mukaan – aktiivisen ajettavuuden kannalta erittäin positiivinen ilmiö, joka on miltei kadonnut nykyisestä automaailmasta.

Ford Kuga

Ford KugaMaukkaus ei rajoitu pelkkään ohjaukseen, sillä auto myös tottelee ratin liikkeitä napakasti ja viiveettä. Korin kallistelukin pysyy kurissa, vaikka Kugassa luonnollisesti istutaan henkilöautoja korkeammalla, mikä väistämättä hieman lisää huojakkuuden tunnetta.

Istumakorkeuden ohella katumaasturimaisuus paljastuu myös siitä, että ajonvakautus jarruttelee auton menoa todella helposti jopa kuivalla asvaltilla, jos äityy kanttailemaan vähänkin vauhdikkaammin. Ford ei selvästi halua ottaa tässä asiassa riskejä.

Ford Kuga

Hyvää ajotuntumaa alleviivaa melko ohutkehäinen, mutta sopivasti pehmustettu ohjauspyörä, josta saa hyvän otteen, toisin kuin monista nykypäivän ”nahka”rateista.

Ford Kuga

Lyhyesti sanottuna: tätä katumaasturia on kiva luotsata.

Ford Kuga

Kulkeekin kiivaasti

Myös moottori-vaihteistoyhdistelmä on viritetty dynaamisuus mielessä. Kaksilitrainen diesel reagoi jo laatikon normaali- eli D-asennossa kaasupolkimen painamiseen hyvin aktiivisesti, ja alaspäinvaihdot tulevat selvästi keskimääräistä hätäisemmin.

Ford Kuga

Pysäköintitilanteissa tämä hektisyys kostautuu, sillä Kuga syöksähtää eteenpäin turhan äkäisesti. Sporttisuus rajoittaa myös ajomukavuutta: alusta on topakka ja rengasmelua on riittämiin. Uratkin tuntuvat vetelynä – alussa mainitun aktiivisen ohjauksen varjopuolena.

Ford Kuga

Kuljettajan paikka on sellainen kuin pitääkin. Ajoasennossa ei ole moittimista, ja hieman villin näköinen kojelauta palvelee kuskia tyydyttävällä ergonomialla. Oikeastaan ainoa lapsus on numeronäyttöisen nopeusmittarin puute – siihen kun on ehtinyt nykyautoja ajaessa jo tottua.

Ford Kuga

Ford KugaParasta kokonaisuudessa on se, että niin takaistuintilat kuin tavaratila ovat auton kokoluokka huomioon ottaen väljät, joten nautiskelu ei jää vain kuljettajan etuoikeudeksi.

Tarina jatkuu syksyllä

Kuga on siis sinnitellyt aikaa vastaan jopa poikkeuksellisen ansiokkaasti. Kaikki autoilijat eivät varmaankaan neuroottiseen päin vivahtavasta ajokäytöksestä tykkää, mutta heille onkin tarjolla runsaasti passiivisempia katumaasturivaihtoehtoja.

Ford Kuga

Ja jos tuleva uudistus tuo mukanaan rahtusen parempaa mukavuutta, Kuga kestää kilpailun vielä vuosia eteenpäinkin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka

Ford Kuga 2.0 TDCi 180 hv Powershift A6 AWD Titanium Business

Hinta alkaen

47 020 €

Moottori

Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

132 kW (180 hv), 3500 r/min

Vääntö

400 Nm (2000–2500 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,0 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

140 g/km

Mitat

pituus 4524 mm, leveys 1838 mm, korkeus 1701 mm, akseliväli 2690 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta ilman km-rajaa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat