19.6.2016 Ajoneuvot Ford hakee tuloskuntoa paremmilla pikkuautoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempaa tulosta jahdatessa Ford järjestelee uusiksi myös pienimmät mallit. Ka+ korvaa Ka:n, tuleva Fiesta karsii karvalakkivarustelut. Euroopan Ford on jo aiemmin kertonut suunnitelmistaan kiristää yhtiön liikevoittoprosentin 6-8 prosenttiin tehostamalla toimintoja ja muokkaamalla mallivalikoimaa. Halvimpien perusmallien sijaan yhtiö aikoo jatkossa panostaa voimakkaammin katumaastureihin ja Vignale-premiumversioihin, sillä kyseisissä malleissa liikkuvat paremmat marginaalit.Nyt yhtiö on kertonut suunnitelmistaan pikkuautojen osalta. A-segmentin pikkuauto Ka poistuu jatkossa tarjonnasta, yhtiön keskittyessä B-segmenttiin uudella Ka+:lla. Ka:ta 31 senttimetriä pidempi ja viidellä ovella varustettu Ka+ kamppailee jatkossa B-segmentin "hinnat alkaen" -osiossa, pyrkien houkuttelemaan pienempään autoon vaihtavia asiakkaita sekä ensimmäisen uuden auton ostavia. Kilpakumppaniksi mainitaan Dacia Sandero, eli luokassa tyyliä tärkeämpää on luotettavuus, kulutus ja vastine rahalle.– Tämän hetken kuluttaja ei halua maksaa ominaisuuksista, jotka eivät ole oleellisia tai joita ei käytetä usein, joten käytännössä asiakkaat vaihtavat nyt oikean kokoisiin autoihin, linjasi Roelant de Waard, Fordin Euroopan markkinointipäällikkö.Ka+:n vastatessa B-segmentin halvimpien mallien kaipuuseen jää Fordille vapaat kädet sijoittaa ensi vuonna saapuva uusi Fiesta ylemmäs markkinoilla. Käytännössä alin varustetaso, Ambiente, jää Fiestan osalta historiaan. Tarjolle tulee vastaavasti enemmän Fiesta ST 200:n kaltaisia arvokkaampia versioita.Nykyisen Fiestan menestyksen vastapainoksi yhtiö on ottanut harha-askelia Ka:n, B-Maxin ja EcoSportin myynnissä. Ka ei ole pärjännyt myynnissä tekniselle sisarmallilleen Fiat 500:lle. Italialaisvalmistaja iski todelliseen retro- ja bränädyskultasuoneen 500:lla. Ford puolestaan ei tehnyt kaikkea Ka:n auttamiseksi ja nyt heikosti tuottavaa segmenttiä ei nähdä lisäpanostuksen arvoisena.B-Maxin ongelmana on taasen ollut kuluttajien katumaasturi-innostus, joka on vienyt ostajia tila-autosegmentistä. Malli saaneekin pian uuden muotoilun, jossa auto sijoitetaan eräänlaiseksi crossoveriksi EcoSportin ja Kugan väliin.EcoSport puolestaan oli karvas oppitunti eurooppalaisten autonostajien mieltymyksistä, sillä Intiassa kehitetty malli ei ole sellaisenaan kelvannut vaativammalle ostajakunnalle. Yhtiön mukaan se ei aio toistaa virhettä jatkossa, nimettömän lähteen yhtiön sisältä kommentoidessa "auto ei voi näyttää halvalta vain koska se on pieni". Ford vakuuttaakin, että Intiassa rakennettava Ka+ on kokenut täydellisen uudelleensuunnittelun ennen Eurooppaan saapumista.Lähde: Automotive News Kuva: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Ford Ka+ – Fordin pikkuinen aikuistui viisioviseksi Ford ruuvaa lisää lämpöä Fiestaan: ST 200 Ford Kuga – SUV ja GTI samassa paketissa Kookas ja äänetön – uusi Ford Edge -katumaasturi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle