19.9.2023 Ajoneuvot Ford Ranger -mallisto laajenee ennennäkemättömään suuntaan – lataushybridillä 45 kilometriä sähköllä ja enemmän vääntöä kuin koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rangerin lataushybridimallista voi odottaa tulevan yksi Suomen suosituimmista avolavoista. Vai miltä kuulostaa tonniluokan pickup 5-paikkaisena henkilöautona 2,3-litraisen turbobensiinin vetämänä hyvin alhaisella autoverolla? Ford on kyllä nyt löytänyt pickup-genren sisältä markkinaraon, johon ainakaan Euroopassa ei yksikään toinen valmistaja ole ryhtynyt. Ford Rangerilla on myös sisarmalli Volkswagen Amarok, josta ei tiettävästi ole luvassa ainakaan nopealla aikataululla vastaavaa versiota. Ford saa siis ainakin toistaiseksi huseerata lataushybridiavolavansa kanssa Euroopan markkinoilla yksinään, ilman kilpailevaa näkemystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskyvystä ei tarvitse tinkiäOn olemassa Ranger Raptor, Pohjois-Amerikassa suosittu Ecoboost-malli sekä tehokas 3,0-litrainen diesel-V6. Ford ei paljasta Ranger Plug-in Hybridin tarkkoja teknisiä tietoja vielä tässä vaiheessa, mutta ilmeisesti on niin, että lataushybridimalli tulee vääntömomentillaan peittoamaan nämä kaikki.Perusasetelma on joka tapauksessa se, että polttomoottorin virkaa lataushybridissä tulee toimittamaan 2,3-litrainen EcoBoost - tuttu muun muassa Mustangista. Sen lisäksi auton koriin tullaan asentamaan ladattava ajoakku sekä sähkömoottori jompaan kumpaan päähän. Sähköistä toimintamatkaa lataushybridi-Rangerille luvataan jopa "yli 45 kilometriä".Ranger PHEV:tä tullaan tarjoamaan ainakin alkuun vain Wildtrak -varustetasolla.Auton kokonaispainosta ja siitä laskettavasta hyötykuormasta emme tässä vaiheessa tiedä, mutta on oletettavaa, että lataushybridijärjestelmä akkuineen lisää jonkin verran kokonaispainoa ja vähentää hyötykuorman osuutta siitä. Joka tapauksessa jarrullisen perävaunumassan Ford vahvistaa olevan täydet 3 500 kiloa. Myöskään maasto-ominaisuuksista ei Fordin mukaan ole tingitty, ja varmasti sähkömoottorin välitön huippuvääntö on avuksi tässäkin asiassa. Auto tulee olemaan nelivetoinen.Toimii myös aggregaattinaAivan kuten Rangerin isosisko F-150 Lightning ja kasvava määrä muita ison akkukapasiteetin täyssähköautoja, myös Ranger Plug-in Hybrid tulee hyödyntämään akkuaan virran jakamiseen. Ranger PHEV:n lavalla sijaitsevasta pistokkeesta voi siis ottaa virtaa esimerkiksi työkoneita tai esimerkiksi leiriytymistä varten.Pro Power Onboard, kuten Ford ratkaisua kutsuu, säästää myös kuljetustilaa, sillä tavallisella dieselpickupilla näitä varten kyytiin pitää ottaa oikea aggregaatti.Pickup-maailman autoveroparatiisi?Avolava-autojen ongelmat alkavat siitä, kun ne pitäisi rekisteröidä viisipaikkaisiksi henkilöautoiksi. Merkittävästä CO2 -lukemasta johtuen avolavojen autovero kasvaa tässä tapauksessa usein kohtuuttoman suureksi. Vaikka 70 000 - 100 000 euron autoon olisi varaa, siinä hintaluokassa alkavat kummasti puhutella vähemmän työkalumaiset vaihtoehdot, mikäli juuri nimenomaan avolavan ominaisuudet ovat hankinnassa toissijaisia, ja siitäkin huolimatta, että avolavojen sisäergonomia ja varustelu ovat nykyään hyvällä tasolla.Kiinalainen Maxus T90 EV tarjoaa Euroopan ensimmäisenä täyssähköisenä tähän oman ratkaisunsa, mutta sen tarjoamat ominaisuudet yhdistettynä 70 000 euron alkaen-hintaan eivät vaikuta ratkaisulta.Ford Ranger PHEV sen sijaan ainakin kuulostaa ratkaisulta, ja mikäli sen autoveroton hinta ei nouse mahdottomaksi, jää siitä pyydettävä autovero todennäköisesti murto-osaan dieselkäyttöisten Double Cab -Rangereiden 20 000 - 40 000 euron verosta.Lisätietoja saadaan vielä hyvä tovi odottaa, sillä Ford Ranger PHEV:n on määrä edetä tuotantoon vasta vuoden 2024 lopulla, ensimmäisten asiakkaiden saadessa autonsa vuoden 2025 puolella.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”