26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula Estonia -kilpa-autoja valmistettiin yli 40 vuoden ajan. Millaisia nämä suureksi osaksi Neuvostoliiton vallan aikana rakennetut koneet oikein olivat? Aiemmin kerroimme vierailleemme Viron Moottoriurheilumuseo MOMU:ssa, kun esittelimme siellä näytillä olleen 50-kuutioisen kilpamoottoripyörän. Museolla oli kuitenkin paljon muutakin antia, ja ehkä yksi keskeisimmistä asioista olikin Viron upea formulahistoria.Kuten arvata saattaa, ensimmäiset Formula Estoniat syntyivät maan ollessa yhä Neuvostoliiton vallan alla. Estonia-1 esiteltiin vuonna 1958, mutta siitä yksilöstä ei ole enää mitään jäänteitä jäljellä. Ants Seilerin luomuksessa oli Serpukhovin 500-kuutioinen bokserimoottori ja Volkswagenin vaihteisto. Wikipedian mukaan auto rikkoi heti rataennätyksen ensiesiintymisellään, jokseenkin radasta ei ilmeisesti ole tietoa.Ensimmäinen kilpuri jota valmistettiin useampia yksilöitä oli heti perään vuonna 1959 esitelty Estonia-3. Siinä käytettiin Irbitin 500-kuutioista moottoria ja omatekoista vaihteistoa. Kolmen vuoden aikana Estonia-3 -autoja valmistui kaikkiaan 36 kappaletta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoreita Mossesta LadaanAluksi Formula Estonioissa käytettiin eri merkkisiä moottoreita. Esimerkiksi Estonia-5 ja Estonia-9 -junioriformuloissa käytettiin Wartburgin litraisia kaksitahtimoottoreita. Estonia-12 toi mukanaan Moskvichin koneet, jotka olivat yleisiä aina 1970-luvun puolivälin taitteille asti, jolloin formuloihin alettiin asentamaan Ladan moottoreita. Joidenkin mukaan Mossen moottorilla varustetut autot olivat nopeampia, mutta Ladan moottorilla pääsi varmemmin maaliviivan yli.Autojen pohjarakenne pysyi hyvin samanlaisena -60 luvulta -80 luvulle saakka. Jäähdyttimet siirtyivät välissä vain edestä taakse. Monokokit, ja näin ollen tietysti myös autojen ulkonäkö ja aerodynamiikka vaihtelivat suurestiJoitain malleja valmistettiin lukuisia kappaleita, kuten Estonia-15M (136 kpl), Estonia-19 (165 kpl) ja Estonia 20 (154 kpl). Näiden mallien valmistus sijoittui 1970-luvulle ja 1980-luvun alkuun. Vuonna 1981 Virossa kuitenkin onnistuttiin tekemään todellinen jättihitti: Estonia-21, joka hyödynsi maaefektiä. Tätä 63 kilowatin (85-hevosvoiman) tehoista kilpuria valmistettiin kaikkiaan 295 kappaletta!TelevisiovakoiluaTarina kertoo, että parhaillaan Formula Estonian kehitystä auttavia ideoita oltaisiin saatu katsottua Formula 1 -sarjan kisoista, sillä Suomen televisiolähetykset näkyivät paikoittain Tallinnassakin. Myös länsimaalaisia moottoriurheilulehtiä on saattanut ajoittain eksyä Formula Estonia -projektin työntekijöiden käsiin.Vuonna 1989 esitelty Estonia-25 oli ensimmäinen sarjatuotantoon asti päätynyt alumiinimonokokkinen Estonia. Samaan malliin asennettiin myös jo jonkin verran länsimaalaisia komponentteja, ja jopa Volkswagen Golf GTI:n moottoreita.Viimeinen Formula Estonia valmistui vuonna 2000. Tänä aikana erilaisia kilpureita valmistui kaikkiaan jopa 1 300 kappaletta.Formula Estoniat ovat suosiossa vielä tänäkin päivänä. Luonnollisesti etenkin Baltiassa Estoniat ovat suosittuja historic-kilpureita, mutta autot ovat suosittuja myös esimerkiksi Saksassa! Formula-Estoniat olivat aina 2010-luvulle saakka erittäin edullisia, mutta ne ovat myös varsin yksinkertaista tekniikkaa ja kilpa-autoksi osia on myös helposti saatavilla – kiitos muun muassa Ladan moottoreiden. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.3.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Herätyskello soi – nyt katse lapsiin liikenteessä! 23.2.2025 Yleinen Onko klassikkoauton muuttaminen sähköautoksi hienoa käyttökunnostusta vai huonoa pilaa? Ajatuksia autoista 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista 1.2.2025 Yleinen Telttakattoinen Volkswagen California tulee Suomeen nelivetoisena lataushybridinä 29.1.2025 Moottoripyörät BMW:n M-sporttipyörät päivittyvät – M 1000 RR saa lisää tehoa ja siipiremontin 29.1.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Älä usko tietäjiä, laske itse! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle