26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula Estonia -kilpa-autoja valmistettiin yli 40 vuoden ajan. Millaisia nämä suureksi osaksi Neuvostoliiton vallan aikana rakennetut koneet oikein olivat? Aiemmin kerroimme vierailleemme Viron Moottoriurheilumuseo MOMU:ssa, kun esittelimme siellä näytillä olleen 50-kuutioisen kilpamoottoripyörän. Museolla oli kuitenkin paljon muutakin antia, ja ehkä yksi keskeisimmistä asioista olikin Viron upea formulahistoria.Kuten arvata saattaa, ensimmäiset Formula Estoniat syntyivät maan ollessa yhä Neuvostoliiton vallan alla. Estonia-1 esiteltiin vuonna 1958, mutta siitä yksilöstä ei ole enää mitään jäänteitä jäljellä. Ants Seilerin luomuksessa oli Serpukhovin 500-kuutioinen bokserimoottori ja Volkswagenin vaihteisto. Wikipedian mukaan auto rikkoi heti rataennätyksen ensiesiintymisellään, jokseenkin radasta ei ilmeisesti ole tietoa.Ensimmäinen kilpuri jota valmistettiin useampia yksilöitä oli heti perään vuonna 1959 esitelty Estonia-3. Siinä käytettiin Irbitin 500-kuutioista moottoria ja omatekoista vaihteistoa. Kolmen vuoden aikana Estonia-3 -autoja valmistui kaikkiaan 36 kappaletta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoreita Mossesta LadaanAluksi Formula Estonioissa käytettiin eri merkkisiä moottoreita. Esimerkiksi Estonia-5 ja Estonia-9 -junioriformuloissa käytettiin Wartburgin litraisia kaksitahtimoottoreita. Estonia-12 toi mukanaan Moskvichin koneet, jotka olivat yleisiä aina 1970-luvun puolivälin taitteille asti, jolloin formuloihin alettiin asentamaan Ladan moottoreita. Joidenkin mukaan Mossen moottorilla varustetut autot olivat nopeampia, mutta Ladan moottorilla pääsi varmemmin maaliviivan yli.Autojen pohjarakenne pysyi hyvin samanlaisena -60 luvulta -80 luvulle saakka. Jäähdyttimet siirtyivät välissä vain edestä taakse. Monokokit, ja näin ollen tietysti myös autojen ulkonäkö ja aerodynamiikka vaihtelivat suurestiJoitain malleja valmistettiin lukuisia kappaleita, kuten Estonia-15M (136 kpl), Estonia-19 (165 kpl) ja Estonia 20 (154 kpl). Näiden mallien valmistus sijoittui 1970-luvulle ja 1980-luvun alkuun. Vuonna 1981 Virossa kuitenkin onnistuttiin tekemään todellinen jättihitti: Estonia-21, joka hyödynsi maaefektiä. Tätä 63 kilowatin (85-hevosvoiman) tehoista kilpuria valmistettiin kaikkiaan 295 kappaletta!TelevisiovakoiluaTarina kertoo, että parhaillaan Formula Estonian kehitystä auttavia ideoita oltaisiin saatu katsottua Formula 1 -sarjan kisoista, sillä Suomen televisiolähetykset näkyivät paikoittain Tallinnassakin. Myös länsimaalaisia moottoriurheilulehtiä on saattanut ajoittain eksyä Formula Estonia -projektin työntekijöiden käsiin.Vuonna 1989 esitelty Estonia-25 oli ensimmäinen sarjatuotantoon asti päätynyt alumiinimonokokkinen Estonia. Samaan malliin asennettiin myös jo jonkin verran länsimaalaisia komponentteja, ja jopa Volkswagen Golf GTI:n moottoreita.Viimeinen Formula Estonia valmistui vuonna 2000. Tänä aikana erilaisia kilpureita valmistui kaikkiaan jopa 1 300 kappaletta.Formula Estoniat ovat suosiossa vielä tänäkin päivänä. Luonnollisesti etenkin Baltiassa Estoniat ovat suosittuja historic-kilpureita, mutta autot ovat suosittuja myös esimerkiksi Saksassa! Formula-Estoniat olivat aina 2010-luvulle saakka erittäin edullisia, mutta ne ovat myös varsin yksinkertaista tekniikkaa ja kilpa-autoksi osia on myös helposti saatavilla – kiitos muun muassa Ladan moottoreiden. Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 28.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Aixam Mega Tjaffer 4×4 ’97 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Juuri nyt on tieliikenteen vaarallisin aika 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?