26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula Estonia -kilpa-autoja valmistettiin yli 40 vuoden ajan. Millaisia nämä suureksi osaksi Neuvostoliiton vallan aikana rakennetut koneet oikein olivat? Aiemmin kerroimme vierailleemme Viron Moottoriurheilumuseo MOMU:ssa, kun esittelimme siellä näytillä olleen 50-kuutioisen kilpamoottoripyörän. Museolla oli kuitenkin paljon muutakin antia, ja ehkä yksi keskeisimmistä asioista olikin Viron upea formulahistoria.Kuten arvata saattaa, ensimmäiset Formula Estoniat syntyivät maan ollessa yhä Neuvostoliiton vallan alla. Estonia-1 esiteltiin vuonna 1958, mutta siitä yksilöstä ei ole enää mitään jäänteitä jäljellä. Ants Seilerin luomuksessa oli Serpukhovin 500-kuutioinen bokserimoottori ja Volkswagenin vaihteisto. Wikipedian mukaan auto rikkoi heti rataennätyksen ensiesiintymisellään, jokseenkin radasta ei ilmeisesti ole tietoa.Ensimmäinen kilpuri jota valmistettiin useampia yksilöitä oli heti perään vuonna 1959 esitelty Estonia-3. Siinä käytettiin Irbitin 500-kuutioista moottoria ja omatekoista vaihteistoa. Kolmen vuoden aikana Estonia-3 -autoja valmistui kaikkiaan 36 kappaletta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoreita Mossesta LadaanAluksi Formula Estonioissa käytettiin eri merkkisiä moottoreita. Esimerkiksi Estonia-5 ja Estonia-9 -junioriformuloissa käytettiin Wartburgin litraisia kaksitahtimoottoreita. Estonia-12 toi mukanaan Moskvichin koneet, jotka olivat yleisiä aina 1970-luvun puolivälin taitteille asti, jolloin formuloihin alettiin asentamaan Ladan moottoreita. Joidenkin mukaan Mossen moottorilla varustetut autot olivat nopeampia, mutta Ladan moottorilla pääsi varmemmin maaliviivan yli.Autojen pohjarakenne pysyi hyvin samanlaisena -60 luvulta -80 luvulle saakka. Jäähdyttimet siirtyivät välissä vain edestä taakse. Monokokit, ja näin ollen tietysti myös autojen ulkonäkö ja aerodynamiikka vaihtelivat suurestiJoitain malleja valmistettiin lukuisia kappaleita, kuten Estonia-15M (136 kpl), Estonia-19 (165 kpl) ja Estonia 20 (154 kpl). Näiden mallien valmistus sijoittui 1970-luvulle ja 1980-luvun alkuun. Vuonna 1981 Virossa kuitenkin onnistuttiin tekemään todellinen jättihitti: Estonia-21, joka hyödynsi maaefektiä. Tätä 63 kilowatin (85-hevosvoiman) tehoista kilpuria valmistettiin kaikkiaan 295 kappaletta!TelevisiovakoiluaTarina kertoo, että parhaillaan Formula Estonian kehitystä auttavia ideoita oltaisiin saatu katsottua Formula 1 -sarjan kisoista, sillä Suomen televisiolähetykset näkyivät paikoittain Tallinnassakin. Myös länsimaalaisia moottoriurheilulehtiä on saattanut ajoittain eksyä Formula Estonia -projektin työntekijöiden käsiin.Vuonna 1989 esitelty Estonia-25 oli ensimmäinen sarjatuotantoon asti päätynyt alumiinimonokokkinen Estonia. Samaan malliin asennettiin myös jo jonkin verran länsimaalaisia komponentteja, ja jopa Volkswagen Golf GTI:n moottoreita.Viimeinen Formula Estonia valmistui vuonna 2000. Tänä aikana erilaisia kilpureita valmistui kaikkiaan jopa 1 300 kappaletta.Formula Estoniat ovat suosiossa vielä tänäkin päivänä. Luonnollisesti etenkin Baltiassa Estoniat ovat suosittuja historic-kilpureita, mutta autot ovat suosittuja myös esimerkiksi Saksassa! Formula-Estoniat olivat aina 2010-luvulle saakka erittäin edullisia, mutta ne ovat myös varsin yksinkertaista tekniikkaa ja kilpa-autoksi osia on myös helposti saatavilla – kiitos muun muassa Ladan moottoreiden. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 9.4.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Sijaisauto on uusi uuden auton ominaisuus 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous