24.2.2023 Liikenne GTÜ-katsastus: isojen kärjessä Audi A6, Audi A7 Sportback ja Jaguar XF Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isot autot ja edustusluokan autot ovat muiden autoluokkien autoja laadukkaampia kattavan katsastusraportin valossa. Isot autot ja edustusluokan autot ovat muiden autoluokkien autoja laadukkaampia. Vikamäärät ovat pienempiä, vaikka keskimääräinen ajomäärä on merkittävästi muita autoluokkia suurempi.Tiedot ilmenevät tuoreesta ja kattavasta saksalaisesta GTÜ-katsastustilastosta. Isojen autojen ja edustusluokan autojen tulokset julkaistaan tässä artikkelissa kokonaisuudessaan, sillä isojen autojen luokassa on tilastossa vain 7–8 automallia ja edustusautojen luokassa 6–5 automallia ikäryhmästä riippuen.Isojen autojen vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Audi A6, Audi A6, Audi A7 Sportback, Audi A6 ja Jaguar XF. Isojen autojen paras merkki, Audi, edustaa neljässä ikäryhmässä parasta A-luokkaa ottamalla kaksoisvoiton. Vanhimmassa ikäryhmässä Jaguar XF oli paras ja Volvo V70 toiseksi paras.Volvo pärjäsi hyvin kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta kahdessa uusimmassa ikäryhmässä Volvo jäi viimeiseksi. Isojen autojen runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Volvo S90/V90, Volvo V70, BMW 5-sarja, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja. Isojen autojen vikamäärät ja mallikohtaisten vikamäärien erot ovat merkittävästi pienempiä kuin muissa kokoluokissa, vaikka isojen autojen keskimääräiset ajomäärät ovat kaikkein suurimpia yhdessä edustusluokan autojen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi ja Porsche porskuttavatLuksus- eli edustusluokan vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Audi A8, Porsche Panamera, Audi A8, Porsche Panamera ja Porsche Panamera. Vastaavasti luksus- eli edustusluokan runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Tesla Model S, Tesla Model S, BMW 7-sarja, BMW 7-sarja ja BMW 7-sarja.Tesla Model S:n alusta kovillaMielenkiintoista GTÜ-katsastustilastossa on se, että pienehköt sähköautot (BMW i3 ja Nissan Leaf) ovat vähävikaisina luokkansa kärkipäässä, mutta iso edustusluokan sähköauto Tesla Model S sijoittuu runsasvikaisena edustusluokan viimeiseksi kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä ja toiseksi viimeiseksi 6–7-vuotiaiden ryhmässä.Tesla Model S:n raju suorituskyky yhdistyneenä suureen omamassaan laittaa alustan komponentit lujille. Lisäksi jos kuskilla on pyrkivä ajotapa, pyöräntuennan komponentit kuluvat nopeasti ja aiheuttavat hylkäyksen tai huomautuksen katsastuksessa. Tesla Model S:n suhteen GTÜ-tilaston tulos on samansuuntainen suomalaisten katsastustulosten kanssa. Pienempi Tesla Model 3 on S-mallia vähävikaisempi sen ollessa luokassaan viidenneksi paras 2–3-vuotiaiden autojen ryhmässä.GTÜ toteaa Tesla S:n akkujen ja sähkömoottorin olevan pitkäikäisiä ja luotettavia sekä käytettyjen autojen takuun toimivan Saksassa joustavasti. Alustan osien nopean kulumisen lisäksi Tesla S saa moitetta harvasta huolto- ja korjaamoverkostosta. Sen sijaan Tesla laajentaa liikkuvaa Mobile Service -palvelua, jossa asentaja tulee asiakkaan luokse korjaamaan pienemmät viat. Viisi miljoonaa katsastusta GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2021–30.6.2022. GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Niitä ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Puhtaasti kuskin huolimattomuudesta johtuvia vikoja, esimerkiksi kuluneita renkaita, ei ole otettu arvostelussa huomioon. GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Automallit ovat saksalaistilastossa paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Suomalaisen autoilijan kannalta on hyödyllistä, että käytännössä liki kaikki automallit ovat myynnissä ja käytössä myös Suomessa. Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom-katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV-katsastusraportista. Isot autot, 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A6 (1,39) Audi A7 Sportback (1,57) Mercedes-Benz CLS (1,84) Mercedes-Benz E-sarja (2,47) BMW 5-sarja (3,68) Jaguar XF (5,15) Volvo S90/V90 (10,54)Keskimääräinen ajomäärä 70 000 kmIsot autot, 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A6 (3,33) Audi A7 Sportback (3,84) Mercedes-Benz CLS (6,27) Jaguar XF (6,75) Mercedes-Benz E-sarja (8,33) BMW 5-sarja (8,63) Volvo S90/V90 (10,95) Volvo V70 (12,12)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmIsot autot, 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A7 Sportback (6,41) Audi A6 (7,07) Mercedes-Benz CLS (8,36) Jaguar XF (13,51) Mercedes-Benz E-sarja (13,95) Volvo V70 (14,18) BMW 5-sarja (17,76)Keskimääräinen ajomäärä 130 000 kmIsot autot, 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A6 (13,78) Audi A7 Sportback (17,91) Mercedes-Benz CLS (19,37) Volvo V70 (21,59) Mercedes-Benz E-sarja (22,67) Jaguar XF (23,36) BMW 5-sarja (26,32)Keskimääräinen ajomäärä 150 000 kmIsot autot, yli 9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiJaguar XF (27,65) Volvo V70 (28,17) Audi A6 (34,99) Audi A7 Sportback (36,20) BMW 5-sarja (37,76) Mercedes-Benz CLS (38,95) Mercedes-Benz E-sarja (40,70)Keskimääräinen ajomäärä 175 000 km (9–11-vuotiaat)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimitusjohtajaluokan autot erikseenGTÜ:n tilastot erottavat niin sanotun E-segmentin isot autot ja F-segmentin edustusautot, eli toimitusjohtajaluokan erilleen. F-segmentin vakiokasvoja ovat Audin, Mercedeksen ja BMW:n suurimmat klassikkosedanit, Porsche Panamera sekä Tesla Model S.Edustusautot, 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A8 (0,35) Porsche Panamera (1,29) BMW 7-sarja (2,24) Mercedes-Benz S-sarja (2,74) Tesla Model S (3,89)Keskimääräinen ajomäärä 70 000 kmEdustusautot, 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiPorsche Panamera (1,57) Audi A8 (2,34) BMW 7-sarja (6,47) Mercedes-Benz S-sarja (8,06) Tesla Model S (11,51)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmEdustusautot, 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A8 (5,58) Porsche Panamera (8,07) Mercedes-Benz S-sarja (14,04) Tesla Model S (14,58) BMW 7-sarja (16,37)Keskimääräinen ajomäärä 130 000 kmEdustusautot, 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiPorsche Panamera (11,69) Audi A8 (17,66) Mercedes-Benz S-sarja (22,35) BMW 7-sarja (30,90)Keskimääräinen ajomäärä 150 000 kmEdustusautot, yli 9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiPorsche Panamera (16,95) Audi A8 (28,97) Mercedes-Benz S-sarja (41,61) BMW 7-sarja (53,50)Keskimääräinen ajomäärä 175 000 km (9–11-vuotiaat)Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroistaKatsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Takaisinkutsut Traficomin kotisivuillaLisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyppiviat-tietopankki Moottorissa’Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Se sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta