2.3.2019 Liikenne Hahmotushaasteita liikenteessä – tässä etäisyysarviossa erehtyy joka kolmas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvavälien mahdollistamat reaktio- ja jarrutusajat ovat avainasemassa liikenneonnettomuuksien ehkäisemisessä. Nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet petaavat yllätyksiä tielläliikkujille liukkaiden tienpintojen muodossa ympäri Suomen. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan on nyt erityisen tärkeää.Liikenneturvan mukaan taajama-ajossa suositeltu turvaväli on puolet ajonopeudesta metreinä, eli esimerkiksi 40km/h nopeudella turvavälin tulisi olla peräti 20 metriä.Maantienopeuksilla suositukseksi nousee Liikenneturvan mukaan ajonopeus metreinä, mikä tarkoittaa esimerkiksi 80km/h nopeudella 80 metriä. Edellä mainitut ohjeet on annettu normaaleihin ajo-olosuhteisiin. Liukkailla turvavälien tulisi olla entistä pidempiä.Autoklinikan teettämä kyselytutkimus paljastaa, että suomalaiset autoilijat eivät tunne yleisimpiä turvavälisuosituksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi autonmittaa ei riitäTaajama-ajossa 35 prosenttia vastanneista uskoo suosituksen olevan kahden auton mitta, eli alle kymmenen metriä, mikä on useimmilla ajonopeuksilla liian vähän. Vastapainoksi yhteensä 28 prosenttia arvioi turvavälin yläkanttiin, joko kaksin- tai nelinkertaiseksi suositukseen nähden.Maantieajon tapauksessa 26 prosenttia autoilijoista uskoo suositellun turvavälin olevan viiden auton mitta, eli vain noin 20 metriä, ja 11 prosenttia ehdottaa taajamasuosituksen pätevän myös maantieajossa. Noin neljännes autoilijoista taas kertoo, että suositeltu turvaväli maantiellä ajettaessa on kaksi kertaa ajonopeus metreinä.27 prosenttia vastanneista tuntee todellisen turvavälisuosituksen taajamassa ja 29 prosenttia maantiellä. Molemmissa tapauksissa joka kymmenes myöntää, että ei tiedä suositeltua turvaväliä.– Riittävän turvavälin pitäminen voi olla haastavaa eritoten, jos liikennettä on paljon. Tarkkaavaisuus ja maltti kuitenkin kannattavat. Yllätyksiin varautumisen lisäksi riittävä turvaväli tekee itse ajosta huomattavasti helpompaa, kun edellä ajavan vauhtimuutoksiin ei tarvitse reagoida niin nopeasti, Autoklinikan asiantuntija Juha Heiskanen toteaa.Miten tulisi arvioida?Parhaasta tavasta arvioida turvaväliä ollaan montaa mieltä. Yli puolet suomalaisista autoilijoista arvioisi turvavälin silmämääräisesti joko metreinä tai auton mittoina. Neljälle prosentille vastanneista riittää, jos edellä ajavan takarenkaat näkyvät, ja seitsemän prosenttia myöntää, ettei tiedä parasta tapaa arvioida turvaväliä.Loput 34 prosenttia autoilijoista luottaa etäisyyden arviointiin ajosekunneissa jonkin kiintopisteen avulla, mikä on myös Liikenneturvan suosittelema menetelmä.– Turvavälin metrien arviointi ratin takaa on hyvin haastavaa, joten matkan kulkemisajan tarkistaminen sekunneissa vaikkapa valotolppaa kiintopisteenä käyttäen voi antaa hyvän käsityksen siitä, kuinka turvallisella etäisyydellä parhaillaan ajetaan. Esimerkiksi kahdeksankympin alueella maantieajossa suositeltu turvaväli kääntyy noin neljän sekunnin ajomatkaksi. Apua voi saada myös moderneista lisävarusteista, kuten adaptiivisesta vakionnopeussäätimestä, jossa kuljettaja voi itse määrittää halutun etäisyyden edellä ajavaan autoon, Heiskanen vinkkaa.Lähde: Autoklinikka Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1064 mannersuomalaista, ja otos kerättiin tammi- ja helmikuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”