2.3.2019 Liikenne Hahmotushaasteita liikenteessä – tässä etäisyysarviossa erehtyy joka kolmas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvavälien mahdollistamat reaktio- ja jarrutusajat ovat avainasemassa liikenneonnettomuuksien ehkäisemisessä. Nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet petaavat yllätyksiä tielläliikkujille liukkaiden tienpintojen muodossa ympäri Suomen. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan on nyt erityisen tärkeää. Liikenneturvan mukaan taajama-ajossa suositeltu turvaväli on puolet ajonopeudesta metreinä, eli esimerkiksi 40km/h nopeudella turvavälin tulisi olla peräti 20 metriä. Maantienopeuksilla suositukseksi nousee Liikenneturvan mukaan ajonopeus metreinä, mikä tarkoittaa esimerkiksi 80km/h nopeudella 80 metriä. Edellä mainitut ohjeet on annettu normaaleihin ajo-olosuhteisiin. Liukkailla turvavälien tulisi olla entistä pidempiä. Autoklinikan teettämä kyselytutkimus paljastaa, että suomalaiset autoilijat eivät tunne yleisimpiä turvavälisuosituksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi autonmittaa ei riitä Taajama-ajossa 35 prosenttia vastanneista uskoo suosituksen olevan kahden auton mitta, eli alle kymmenen metriä, mikä on useimmilla ajonopeuksilla liian vähän. Vastapainoksi yhteensä 28 prosenttia arvioi turvavälin yläkanttiin, joko kaksin- tai nelinkertaiseksi suositukseen nähden. Maantieajon tapauksessa 26 prosenttia autoilijoista uskoo suositellun turvavälin olevan viiden auton mitta, eli vain noin 20 metriä, ja 11 prosenttia ehdottaa taajamasuosituksen pätevän myös maantieajossa. Noin neljännes autoilijoista taas kertoo, että suositeltu turvaväli maantiellä ajettaessa on kaksi kertaa ajonopeus metreinä. 27 prosenttia vastanneista tuntee todellisen turvavälisuosituksen taajamassa ja 29 prosenttia maantiellä. Molemmissa tapauksissa joka kymmenes myöntää, että ei tiedä suositeltua turvaväliä. – Riittävän turvavälin pitäminen voi olla haastavaa eritoten, jos liikennettä on paljon. Tarkkaavaisuus ja maltti kuitenkin kannattavat. Yllätyksiin varautumisen lisäksi riittävä turvaväli tekee itse ajosta huomattavasti helpompaa, kun edellä ajavan vauhtimuutoksiin ei tarvitse reagoida niin nopeasti, Autoklinikan asiantuntija Juha Heiskanen toteaa. Miten tulisi arvioida? Parhaasta tavasta arvioida turvaväliä ollaan montaa mieltä. Yli puolet suomalaisista autoilijoista arvioisi turvavälin silmämääräisesti joko metreinä tai auton mittoina. Neljälle prosentille vastanneista riittää, jos edellä ajavan takarenkaat näkyvät, ja seitsemän prosenttia myöntää, ettei tiedä parasta tapaa arvioida turvaväliä. Loput 34 prosenttia autoilijoista luottaa etäisyyden arviointiin ajosekunneissa jonkin kiintopisteen avulla, mikä on myös Liikenneturvan suosittelema menetelmä. – Turvavälin metrien arviointi ratin takaa on hyvin haastavaa, joten matkan kulkemisajan tarkistaminen sekunneissa vaikkapa valotolppaa kiintopisteenä käyttäen voi antaa hyvän käsityksen siitä, kuinka turvallisella etäisyydellä parhaillaan ajetaan. Esimerkiksi kahdeksankympin alueella maantieajossa suositeltu turvaväli kääntyy noin neljän sekunnin ajomatkaksi. Apua voi saada myös moderneista lisävarusteista, kuten adaptiivisesta vakionnopeussäätimestä, jossa kuljettaja voi itse määrittää halutun etäisyyden edellä ajavaan autoon, Heiskanen vinkkaa. Lähde: Autoklinikka Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1064 mannersuomalaista, ja otos kerättiin tammi- ja helmikuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe