26.2.2017 Ajoneuvot ”Hei Siri” ”No mitä?” – Ford visioi autosta ajattelevaa assistenttia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkästä puheentunnistuksesta kohti reagoivaa assistenttia, joka ymmärtäisi tuimat katseet? Ford visioi autojärjestelmien seuraavaa askelta. Arvioidaan, että noin 90 prosenttia uusista autoista on vuonna 2022 varustettu puheentunnistuksella. Äänipohjaisten hands-free-komentojen jälkeen visioissa siintävät jo ajatukset, joissa auto ymmärtäisi ilmeitä ja voisi käydä keskusteluita kuljettajansa kanssa.Äänikomentojen jälkeen järjestelmät yrittävät kameroiden ja mikrofonien avulla oppia tunnistamaan, millainen musiikkimakumme on stressaantuneena – ja kullanarvoisesti myös, että milloin on vain parasta olla hiljaa.– Kehitämme parhaillaan empaattista autoa, joka voi kertoa vitsin piristääkseen tai neuvoa tarvittaessa, muistuttaa syntymäpäivistä ja pitää kuljettajan hereillä pitkän ajomatkan aikana, kertoo Nuance Communicationsin autopuolen vanhempi johtaja Fatima Vital. Nuance Communications on tehnyt yhteistyötä Fordin SYNC-järjestelmän puheentunnistuksen suhteen.Pilvipalveluiden yhdistäminen äänitunnistukseen avaa uusia mahdollisuuksia, joissa auton järjestelmät toimisivat assistentin tavoin. Ne voisivat esimerkiksi siirtää tapaamisia, tai nopeuttaa arkea tilaamalla noutoruokaa liikenneruuhkan iskiessä. Järjestelmä voisi siis toimia hiukan kuten Spike Jonzen ohjaamassa Her-elokuvassa. Järjestelmä osaisi myös tunnistaa mielialat, halut ja tarpeet pelkän äänen tai ilmeiden perusteella.Esimakua tulevasta saadaan Fordin mukaan jo kesällä, kun SYNC 3 -viihdejärjestelmä oppii kommunikoimaan Amazonin virtuaaliassistentti Alexan kanssa. 23 kielellä toimiva SYNC 3 saa ensi vuonna tuen myös suomelle.– SYNC 3 on jo kehittymässä kohti henkilökohtaista assistenttia, sillä jos sille sanoo olevansa nälkäinen tai tarvitsevansa kupin kahvia, se etsii ravintolan, visioi ääniohjausinsinööri Mareike Sauer Ford Europelta. – Seuraavana askeleena kuljettajat voivat puhua omaa äidinkieltään omalla murteellaan tai aksentillaan ja lisäksi käyttää omia sanamuotojaan ja luonnollista puheenparttaan.Nyt Ford ja RWTH Aachenin yliopisto tutkivat yhdessä sitä, miten useiden mikrofonien käytöllä voidaan nopeuttaa puheen käsittelyä ja vähentää hälyä. Äänipohjaiset järjestelmät voivatkin kehittyä jo muutamassa vuodessa lähes dystopiaa muistuttaviksi keskustelukumppaneiksi, kysyen vaikkapa – Haluaisitko tilata äidillesi kukkia äitienpäiväksi? – Valitsenko vähemmän ruuhkaisen, mutta hitaamman reitin kotiin? – Lempisuklaasi on loppumaisillaan ja sitä löytyy lempikaupastasi. Haluatko käydä hakemassa?Pelkän keskustelun jälkeen luvassa on myös eletunnistus, joten puheluihin voisi vastata esimerkiksi nyökkäämällä tai äänenvoimakkuutta voisi (muutamien nykyautojen tapaan) säätää käden pienillä eleillä. Navigoinnin voisi ehkä aloittaa vilkaisemalla kohdetta kartalta.Onko riskinä siis, että saatamme ihastua kehittyneisiin puheentunnistusjärjestelmiimme kuten elokuvassa Her? – Monet ihmiset rakastavat jo nyt autojaan, mutta uusien oppimis- ja sopeutumiskykyisten järjestelmien kanssa voimme odottaa vahvojen suhteiden muodostumista, sanoo Yorkin yliopiston kielten ja kielitieteen laitoksen yliopistonlehtori Dominic Watt. – Auto on pian assistenttimme, matkakumppanimme ja kuuntelijamme, voimme keskustella kaikesta ja kysyä mitä vain. Jotkut voivat jopa unohtaa että puhumme koneelle.Lähde ja kuva: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla