28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suunniteltu kiitotieremontti sulkee kakkoskiitotien 14. huhtikuuta alkaen. Kansainvälisessä lentoliikenteessä saavutetaan sunnuntaina 30. maaliskuuta merkittävä vuosittainen virstanpylväs. Nimittäin samaan aikaan, kun täällä EU-alueella käännetään kellot kesäaikaan, alkaa myös lentoliikenteen kansainvälinen kesäkausi. Kesäkausi tarkoittaa lukuisille lentoyhtiöille uuden reittiverkoston aktivointia, mutta myös sitä, että matkustajamäärät ja sitä kautta liikennemäärät kasvavat talvikauden lukemista. Vilkastuminen vain kiihtyy tästä virallisen kesäkauden alusta kohti varsinaisia kesän huippukuukausia. Myös Helsinki-Vantaan lentoaseman huippukuukaudet osuvat kesään, mutta tänä vuonna kentän on handlattava lähes koko kesäkausi yhden kiitotien vajauksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittava peruskorjaus saatetaan valmiiksiKiitotie 2 tai kuten lentäjät sen tuntevat, kiitotie 15/33, on Helsinki-Vantaan vuonna 1956 käyttöönotettu toinen kiitotie. Kakkoskiitotie kulkee poikkisuuntaisesti Helsinki-Vantaan kahteen muuhun kiitotiehen, ykköseen ja kolmoseen nähden eli suurin piirtein luoteen ja kaakon välillä. Kiitotiet 1 ja 3 kulkevat vastaavasti koillisen ja lounaan välillä. 2,9 kilometriä pitkä kiitotie 2 on hieman lyhyempi kuin kaksi muuta, mutta sitä hyödynnetään monipuolisesti. Sopivilla, etelänpuoleisilla tuulilla sille laskeudutaan aamuisin ja iltaisin, jolloin saadaan hyöty kentän pohjoispuolen vähäisestä asutuksesta ja siten lentomelun vaikutus on minimaalinen. Ruuhka-aikaan kevyemmät koneet myös nousevat siltä kaakon suuntaan, helpottaen samansuuntaisten kiitoteiden kuormitusta. Poikittaisesta kakkoskiitotiestä on hyötyä myös esimerkiksi erittäin haastavissa tuuliolosuhteissa.Kiitotie 2 risteää kuvan kohdassa kiitotien 1 kanssa. Tässä katsotaan nimenomaan kiitotietä 2 kaakkoon eli 15:n suuntaan, jossa tuleva remontti tehdään. Luoteen suuntaan käytettynä kiitotietä kutsutaan 33:ksi. "Nimet" tulevat kompassisuuntimista 150 ja 330 astetta. Pian 70 vuotta täyttävä kiitotie 2 on peruskorjattu kolmessa vaiheessa. Keskikohtaa remontoitiin jo vuonna 2017, pohjoispäädyssä operoitiin vuonna 2023, ja nyt on viimein eteläpäädyn vuoro. Finavian mukaan "Remontin yhteydessä uusitaan lentotoiminnan ympäristövaikutusten vähentämisen kannalta tärkeät hulevesiviemärit ja -kaivot yhteensä 2,4 kilometrin matkalta. Lisäksi alueella olevaa sähköinfrastruktuuria uusitaan yhteensä 30 kilometrin matkalta. Uusittuun sähköjärjestelmään kuuluu muun muassa kenttävalojärjestelmä, joka on nykyistä järjestelmää toimintavarmempi ja energiatehokkaampi." Vaikutuksia operointiinKaikki nämä ovat kovassa käytössä olevalle kiitotielle ansaittuja ja välttämättömiä toimenpiteitä, mutta ne eivät tule ilmaiseksi. Ensinnäkin projektilla on hintaa 18,5 miljoonaa euroa, ja kun siihen yhdistetään kahden vuoden takainen pohjoispäädyn remontti, kyse on 30 miljoonan euron investoinnista. Se, että kiitotie 2 sulkeutuu 14. huhtikuuta 2025 neljän ja puolen kuukauden ajaksi, aueten uudelleen vasta 31. elokuuta, vaikuttaa Helsinki-Vantaan lentoasemaa ympäröivien asutuskeskusten lentomeluun. Suurimmat normaalista poikkeavat vaikutukset osuvat etenkin iltaisin ja aamuisin Keravan, Järvenpään ja Tuusulan aluelle. Samalla yhden kiitotien vajaus ruuhkauttanee kiireisimpinä vuorokaudenaikoina nousevaa liikennettä kiitoteiltä 1 ja 3.Tässä kuvassa rullataan laskeutumisen jälkeen pois kiitotieltä 15 eli kakkoselta kaakon suuntaan. Juuri nämä alueet tulevat toimimaan tämän peruskorjauksen viimeisen vaiheen näyttämönä. Lisäksi sääolosuhteet voivat tietenkin neljän ja puolen kuukauden aikan puuttua peliin. Jos etelästä tai pohjoisesta puhaltaa poikkeuksellisen kova tuuli, saattaa olla, että kakkoskiitotien puuttuessa repertuaarista kentän operaatiot joudutaan normaalia herkemmällä kädellä keskeyttämään. Jos vielä yhden vaikutuksen haluaa kiitotieremontille nähdä, se liittyy lentokoneiden bongaajiin. Nimittäin suositulla lentokoneiden bongauspaikalla, niin sanotulla Lemminkäisen kalliolla Tuusulantien välittömässä läheisyydessä, on näiden neljän kuukauden aikana selvästi normaalia enemmän laskeutuvaa liikennettä nähtävissä. Lähde: Finavia Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 24.3.2025 Lentokoneet Seitsemällä pompulla kenguruiden maasta Lontooseen – Qantasin alkuperäisestä Kangaroo Routesta tehdään loistelias toisinto 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 9.3.2025 Lentokoneet Lontoon Heathrow on kapasiteettinsa huipussa – keskustelu käy kuumana kolmannen kiitotien rakentamisesta Euroopan vilkkaimmalle lentoasemalle 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 2.3.2025 Lentokoneet Mikä on maailman pisin lentoreitti tänä keväänä? – viiden pisteen vihje, se on yhden maan sisäinen lento 22.2.2025 Lentokoneet Bloombergin tiedot: Emirates saattaa avata tänä vuonna reitin Helsinkiin upouudella Airbus A350:llään! 22.2.2025 Lentokoneet Lufthansan uusi Allegris-matkustamo on ollut melkoinen via dolorosa – nyt sen bisnesluokka ei mahdu Boeing 747-8 Jumbojetin yläkennelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle