28.3.2025

Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen

Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto

Suunniteltu kiitotieremontti sulkee kakkoskiitotien 14. huhtikuuta alkaen.

Kansainvälisessä lentoliikenteessä saavutetaan sunnuntaina 30. maaliskuuta merkittävä vuosittainen virstanpylväs. Nimittäin samaan aikaan, kun täällä EU-alueella käännetään kellot kesäaikaan, alkaa myös lentoliikenteen kansainvälinen kesäkausi.

Kesäkausi tarkoittaa lukuisille lentoyhtiöille uuden reittiverkoston aktivointia, mutta myös sitä, että matkustajamäärät ja sitä kautta liikennemäärät kasvavat talvikauden lukemista. Vilkastuminen vain kiihtyy tästä virallisen kesäkauden alusta kohti varsinaisia kesän huippukuukausia.

Myös Helsinki-Vantaan lentoaseman huippukuukaudet osuvat kesään, mutta tänä vuonna kentän on handlattava lähes koko kesäkausi yhden kiitotien vajauksella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mittava peruskorjaus saatetaan valmiiksi

Kiitotie 2 tai kuten lentäjät sen tuntevat, kiitotie 15/33, on Helsinki-Vantaan vuonna 1956 käyttöönotettu toinen kiitotie. Kakkoskiitotie kulkee poikkisuuntaisesti Helsinki-Vantaan kahteen muuhun kiitotiehen, ykköseen ja kolmoseen nähden eli suurin piirtein luoteen ja kaakon välillä. Kiitotiet 1 ja 3 kulkevat vastaavasti koillisen ja lounaan välillä.

2,9 kilometriä pitkä kiitotie 2 on hieman lyhyempi kuin kaksi muuta, mutta sitä hyödynnetään monipuolisesti. Sopivilla, etelänpuoleisilla tuulilla sille laskeudutaan aamuisin ja iltaisin, jolloin saadaan hyöty kentän pohjoispuolen vähäisestä asutuksesta ja siten lentomelun vaikutus on minimaalinen. Ruuhka-aikaan kevyemmät koneet myös nousevat siltä kaakon suuntaan, helpottaen samansuuntaisten kiitoteiden kuormitusta. Poikittaisesta kakkoskiitotiestä on hyötyä myös esimerkiksi erittäin haastavissa tuuliolosuhteissa.

Kiitotie 2 risteää kuvan kohdassa kiitotien 1 kanssa. Tässä katsotaan nimenomaan kiitotietä 2 kaakkoon eli 15:n suuntaan, jossa tuleva remontti tehdään. Luoteen suuntaan käytettynä kiitotietä kutsutaan 33:ksi. "Nimet" tulevat kompassisuuntimista 150 ja 330 astetta.

Pian 70 vuotta täyttävä kiitotie 2 on peruskorjattu kolmessa vaiheessa. Keskikohtaa remontoitiin jo vuonna 2017, pohjoispäädyssä operoitiin vuonna 2023, ja nyt on viimein eteläpäädyn vuoro.

Finavian mukaan "Remontin yhteydessä uusitaan lentotoiminnan ympäristövaikutusten vähentämisen kannalta tärkeät hulevesiviemärit ja -kaivot yhteensä 2,4 kilometrin matkalta. Lisäksi alueella olevaa sähköinfrastruktuuria uusitaan yhteensä 30 kilometrin matkalta. Uusittuun sähköjärjestelmään kuuluu muun muassa kenttävalojärjestelmä, joka on nykyistä järjestelmää toimintavarmempi ja energiatehokkaampi."

Vaikutuksia operointiin

Kaikki nämä ovat kovassa käytössä olevalle kiitotielle ansaittuja ja välttämättömiä toimenpiteitä, mutta ne eivät tule ilmaiseksi. Ensinnäkin projektilla on hintaa 18,5 miljoonaa euroa, ja kun siihen yhdistetään kahden vuoden takainen pohjoispäädyn remontti, kyse on 30 miljoonan euron investoinnista.

Se, että kiitotie 2 sulkeutuu 14. huhtikuuta 2025 neljän ja puolen kuukauden ajaksi, aueten uudelleen vasta 31. elokuuta, vaikuttaa Helsinki-Vantaan lentoasemaa ympäröivien asutuskeskusten lentomeluun.

Suurimmat normaalista poikkeavat vaikutukset osuvat etenkin iltaisin ja aamuisin Keravan, Järvenpään ja Tuusulan aluelle. Samalla yhden kiitotien vajaus ruuhkauttanee kiireisimpinä vuorokaudenaikoina nousevaa liikennettä kiitoteiltä 1 ja 3.

Tässä kuvassa rullataan laskeutumisen jälkeen pois kiitotieltä 15 eli kakkoselta kaakon suuntaan. Juuri nämä alueet tulevat toimimaan tämän peruskorjauksen viimeisen vaiheen näyttämönä.

Lisäksi sääolosuhteet voivat tietenkin neljän ja puolen kuukauden aikan puuttua peliin. Jos etelästä tai pohjoisesta puhaltaa poikkeuksellisen kova tuuli, saattaa olla, että kakkoskiitotien puuttuessa repertuaarista kentän operaatiot joudutaan normaalia herkemmällä kädellä keskeyttämään.

Jos vielä yhden vaikutuksen haluaa kiitotieremontille nähdä, se liittyy lentokoneiden bongaajiin. Nimittäin suositulla lentokoneiden bongauspaikalla, niin sanotulla Lemminkäisen kalliolla Tuusulantien välittömässä läheisyydessä, on näiden neljän kuukauden aikana selvästi normaalia enemmän laskeutuvaa liikennettä nähtävissä.

Lähde: Finavia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat