Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Jos varttimaililla ei ole ihan hurjapäinen kiire, saa uuden Toyota Supran nyt myös nelisylinterisellä moottorilla.
Viidennen polven Toyota Supra laajentaa mallistoa samantien uudella moottorivaihtoehdolla. Nyt pitkänhuiskean konepellin alle saa myös katu-uskottavan kutoskoneen sijaan "kaksilitraisen kuustoistaventtiilisen turbo-intercoolerin". Toyota GR Supra 2.0 on strategisilta mitoiltaan 258 hevosvoimaa (kierrosluvulla 5 000–6 500 r/min) ja huippuvääntö on 400 newtonmetriä (1 550–4 400 r/min).
Toyotan mukaan kevyempi moottorivaihtoehto keventää keulaa noin 100 kilogrammalla, tehden Toyota GR Supra 2.0:n painojakaumasta tasan 50/50 etu- ja taka-akselin välillä. Samalla uusi moottorivaihtoehto tuo GR Supran yhä useamman saataville. Ennakkomyynti käynnistyy hinnoittelun saapuessa vielä tammikuussa ja liikennevaloihin ennättää Ferrarin viereen kesällä 2020.
– Saavuttaaksemme erinomaisen ohjattavuuden ja tasaisen varman kaarrekäyttäytymisen teimme paljon töitä auton omamassan alentamiseksi tähdäten samalla 50/50-painonjakaumaan. Tämä sai aikaan useita haasteita projektin aikana, mutta emme halunneet tehdä kompromisseja, kommentoi GR Supran pääinsinööri Tetsuya Tada.
Vaihteistona takavetoisessa urheilucoupéssa on edelleen ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti. 0–100 km/h hoituu uskottavasti 5,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:n. WLTP-syklillä mitatut hiilidioksidipäästöt ovat 156–172 g/km. Koska auton mitata eivät ole muuttuneet, on akselivälin ja raideleveyden välinen suhde on edelleen Supra-projektilta tavoiteltu 1,55.
Toyota GR Supran varustelua voi täydentää Sport-paketilla, joka tuo pakettiin isommat Brembon jarrut, luistonrajoitetun takatasauspyörästön ja adaptiivisen jousitusjärjestelmän. Valmistaja ei kuitenkaan kerro, tulevatko viritysosat yön yli Baijerista.
Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Aake Kinnunen
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Ilmoitukset