26.12.2019 Ajoneuvot Kun legendat kohtaavat – uusi Toyota Supra Jyväskylän Harjulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluneen vuoden helpoimpiin kysymyksiin kuului “Tuletteko ajamaan Supralla Harjun erikoiskoetta Neste Rallin aikaan?”. Kinaa syntyi vain ajovuorosta. Uusi Toyota Supra on ollut eräs kuluneen vuoden kuumimmista autouutuuksista. Legendan paluuta odotettiin ja janottiin, mutta yhteistyö BMW:n kanssa on häirinnyt erityisesti essonbaarifoorumien kirjoittelijoita. Lopputulos on kuitenkin makea kokonaisuus, joka on jälleen uusi tulkinta Supran legendasta, tuntumatta kuitenkaan rakastetun mallinimen väärinkäytöltä (vai mitä, Mitsubishi Eclipse?). Harjun erikoiskoe ei sekään kaipaa esittelyä. Kaupunginosa on ollut mukana rallikilpailussa jo Jyväskylän Suurajojen alkuvuosilta saakka. Musta vuosi 1996 tosin vei belgialaiskatsojan hengen ja 36 loukkaantui. Onnettomuuden peruja on Pitkäkadun hidasteshikaani. Erikoiskoe joutui lopulta tauolle 1998–2013, mutta vuodesta 2014 Harjun mäet ovat taas soineet rallin malliin. Neste Rallin yhteydessä avautuu kuitenkin mahdollisuus laskea yhteen 1+1, eli päästä ajamaan 2,31 kilometriä pitkä erikoiskoe perjantai-iltapäivänä uudella Supralla. Olisiko noloa vastata “kyllä” useamman kerran? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme…kaksi…yksi… Aika tikittää hitaammin Gummeruksenkadulla lähtölupaa odoteltaessa. Se on hyvä hetki tutustua Toyota GR Supraan tarkemmin. BMW Z4:n kanssa pohjarakenteet jakava sportti luottaa tuttuun reseptiin: rivikutonen edessä, vetävä akseli takana. Välissä on kahdeksanvaihteinen automaatti, mikä vihjaa auton olevan luonteeltaan enemmän grand tourer kuin vihainen ratarauta. Vaikka yhteiset juuret paistavat monessa kohtaa läpi, ei ulkonäöstä, mittaristosta ja ajokäytöksen hienosäädöstä voi erehtyä. Tämä on Toyotan näkemys siitä, miten samat soinnut tulee soittaa. Ja soihan se, vaikka turboahtimet vievätkin kutoskoneen terävimmän ulvonnan. Aja! Lopulta lupa heltiää saapua Yliopistonkadun lähtöön. Pysähtyminen aidolle lähtöpaikalle ja lähtövalojen odottaminen tuovat mieleen Top Gunin Goosen lakonisen repliikin “I can’t believe we’re doing this”. Yksi lähtövalo. Onneksi tähän ei tarvitse ryhtyä aivan sokkona, sillä in-carien lisäksi Harju on ikuistettu WRC-videopelisarjaan. Kohta tosin selviää, että kuinka hyvin. Kolmas valo. Viides. Valot sammuvat. Supra singahtaa eteenpäin aina vajaan korttelin päässä olevaan neulansilmään saakka. Aikainen jarrutus ja U-käännös, joka tilasta huolimatta ei ole helpoimmasta päästä. Sitten takaisin Yliopistonkatua. Kadun lievä nousu ja viisto linja vastaantulijoiden puolelle pitävät hereillä. Yliopistonkadun osuuden päättää kääntyminen ylös Harjulle. Käännös ei olisi jyrkkä radallla, mutta keskustan kaduilla tämä tuntuu suoraan sanottuna oudolta. Luistonesto ei ole järin ilahtunut soratiestä ja katurenkaista, mutta hiljalleen paikalle ilmestyneet järjestäjät ovat turhan vaativa yleisö sankaritekoja ajatellen. Mäen jälkeen saavutaan Vesilinnan pihaan, josta jatketaan kohti Harjun stadionia. "Sinä ajat" -nopeustaulussa on murjottava naama. Stadionin päätyä myötäilevällä tiellä puut ovat epämiellyttävän lähellä vauhdikasta ajoa varten. Ei voi kuin ihailla rallihuippujen taitoa kapeilla väylillä. Terävät saumat eri tieosuuksien välillä muistuttavat, että urheilullinenkin katuauto on täällä mukavuuspainotteinen vaihtoehto. Sepänkadulla asvalttipinta antaa aikaa tajuta, että tämä on juuri sitä Harjua, jonka tunnistaa aina televisiokuvista. Suora tie antaa voimalinjalle jälleen tilaisuuden jaloitella. Shikaanin jälkeen syöksytään lukion takapihalle, josta peippaillaan kohti Pitkäkatua. Viimeinen pujahdus kadulle tuntuu uskomattoman ahtaalta. Sepänkadulla Harjun erikoiskoe näyttää televisiosta tutulta. Pitkäkadulla nopeus nousee jälleen ja keltaista Supraa ajava kollega näkyy Harjun stadionin päässä. Aiemmin mainittu Pitkäkadun shikaani on helppo ajettava, mutta alas kääntyvä Kortesuonkatu tuntuu jo lievästi vuoristoradalta. Sitten se onkin jo ohi ja maalipisteeltä vilkutetaan iloisesti. Makeaa mahan täydeltä Todellinen yllätys on se, että erikoiskoe ajetaan vielä toisen kerran. Nyt nopeudet nousevat selvästi, kun todellinen reitti on tullut tutuksi. Myös ahtaissa kohdissa tilaa on jollain tavalla enemmän… Vauhdikkaampaa in-caria varten kannattaa vilkaista Teknavin Mikko Aution suoritus samalta iltapäivältä. Vain polttoaineen varoitusvalo aiheuttaa stressiä, mutta eikö varatankki ole suunniteltu maaliinpääsyä varten? Lopulta on aika suunnata takaisin Paviljongille. Tämän tilaisuuden muistaa pitkään, sillä suljetut rallireitit ovat harvinaista herkkua. Tulisikohan Supra GT4:n lisäksi Gazoo Racingin valikoimaan myös rallimalli? Tervetuloa joka tapauksessa Yaris WRC:n kotiseuduille, Supra! Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Markus Markkanen, Mikko Kekäläinen, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?