19.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: kilpailun kirittäjä – Mitsubishi Eclipse Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Cross käy kilpaa suositussa kaupunkimaasturien luokassa. Hyvää: pitkä takuu, matkustustilat, moottorin kyvyt. Huonoa: portaaton vaihteisto, etuistuin, ohjaustunto, takanäkyvyys. Mitsubishin Eclipse Cross on uutuus, joka taistelee elintilasta myydyimmässä kaupunkimaasturiluokassa. Tulokas asettuu Mitsubishin autokatraassa ASX:n ja Outlanderin väliin. Ulkomitat ovat hyvin likellä ikisuosikki Nissan Qashqaita. Valinnanvaraa riittää, sillä tässä autoluokassa ostajien sieluista Qashqain lisäksi kilvoittelevat muun muassa Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Opel Grandland X, Škoda Karoq, Peugeot 3008, Mazda CX-5, Renault Kadjar ja Ford Kuga. Auto on jyhkeä ilmestys, jonka muodot jakanevat mieliä. Rohkeuden puutteesta ei muotoiluratkaisuja voi syyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaista tyyliä Kojelaudan kytkinratkaisut ja yleisilme sisällä on taattua aasialaistyyliä: kaikkea on runsaasti. Tyyli on kaukana pelkistetystä. Sisäilme on melko tyylikäs, jos kohta muovinen. Kyynärnojalla voi lepuuttaa oikeata kättä, mutta harmi kyllä nojan korkeutta ei voi säätää eikä noja liiku eteenpäin. Liikkuvuus olisi hyödyksi etenkin, jos käyttää kosketuslevyä auton toimintoja säätäessä. Kosketuslevy toimii niin hyvin kuin kosketuslevyt tapaavat toimia. Valikolta toiseen vievä pyörökytkin hoitaisi asian vähintään yhtä hyvin, todennäköisesti vaivattomammin. Nyt tulee hutinäpäytyksiä. Mittaristo on erittäin selkeälukuinen ja kertoo riittävät ajossa tarvittavat perustiedot. Hyvät sisätilat Ajoasennon saa säädettyä hyvin: istuimen ja ohjauspyörän säätövarat ovat riittävät. Etuistuimen reunat ovat tahdottoman löysät eivätkä tue kunnolla. Istuin ei säädy takareunastaan tarpeeksi alas, joten reisitukikin jää heikoksi. Mikä harmillista, istuimen asentosäätö on ratkaistu heppoisin muovivivuin, joiden karkeajakoinen porrastus ei vedä vertoja pyörösäädölle. Luulisi, että tämän hintaluokan autoversiossa istuinsäätö olisi ratkaistu sähköisesti. Matkustamon tilat ovat väljät, myös takana matkaavien näkökulmasta. Tavaroille tilaa saisi olla enemmänkin tilaa, kontti on aika matala. Kätevää on, että takaistuimet liikkuvat 20 sentin verran eteenpäin. Peilit kuin Dumbon korvat Näkyvyys eteen ja etuviistoon on erinomaisella tolalla, mutta tähyily taakse ja takaviistoon tuottaa tuskaa. Takaikkuna on niin matala, ettei siitä näe kunnolla. Ikkunapinta myös jakaantuu kahteen. Umpinaisten kulmien vuoksi takaviistoon on hankala nähdä peruutettaessa tai kaistanvaihtotilanteissa. Takaikkunan yläosan pyyhin ei kurakelillä paljoa avaa näkymiä. Sivupeilit ovatkin suureksi avuksi, sillä ne ovat kookkaat kuin Dumbon korvat. Ei tule heti mieleen, missä muussa autossa olisi yhtä isot sivupeilit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi moottori Mitsubishi Eclipse Cross on etuvetoisena aina bensiinimoottorinen. Koeajossa on uusi 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori (163 hv) portaattomalla CVT-automaatilla. Moottorin kyvyt ovat arkiajossa tyystin riittävät, mutta käyttöiloa leikkaa portaaton CVT-vaihteisto. Muuten elo sujuu, mutta kiihdytystilanteissa meistä ei ole ystäviksi. Moottorin kierroksia saa huudattaa aika lailla, ennen kuin alkaa tapahtua. Matka-ajossa auto on perustoimiva, joskin ohjaustunto jättää toivomisen varaa. Jousituksen nypyttämisenkin huomaa. Kaikin herkuin Koeajossa on uutuudesta etuvetoinen Intense Premium -versio, joka on kuorrutettu monin herkuin. Etuvetoisena auton saa edullisimmillaan 28 490 eurolla, tämän yksilön hinta kipuaa 41 590 euroon. Nelivetoisena Eclipse Crossin saa edullisimmillaan 36 690 eurolla. Vertailun vuoksi: edullisin nelivetoinen isoveli-Outlander CVT-vaihteisena maksaa 39 995 euroa, ja sen konepellin alla on kaksilitrainen bensiinimoottori. Intense Premiumin vakiovarusteita ovat muun muassa kaistavahti, heijastusnäyttö, aktiivinen vakionopeudensäädin, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistuksella ledajo- ja päiväajovalot, kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat, peruutuskamera ja lasikatto. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.mitsubishi.fi/eclipse-cross Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Intense Premium 2WD Hinta alkaen 28 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 590 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, CVT-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4500 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4405 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?