19.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: kilpailun kirittäjä – Mitsubishi Eclipse Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Cross käy kilpaa suositussa kaupunkimaasturien luokassa. Hyvää: pitkä takuu, matkustustilat, moottorin kyvyt. Huonoa: portaaton vaihteisto, etuistuin, ohjaustunto, takanäkyvyys. Mitsubishin Eclipse Cross on uutuus, joka taistelee elintilasta myydyimmässä kaupunkimaasturiluokassa. Tulokas asettuu Mitsubishin autokatraassa ASX:n ja Outlanderin väliin. Ulkomitat ovat hyvin likellä ikisuosikki Nissan Qashqaita. Valinnanvaraa riittää, sillä tässä autoluokassa ostajien sieluista Qashqain lisäksi kilvoittelevat muun muassa Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Opel Grandland X, Škoda Karoq, Peugeot 3008, Mazda CX-5, Renault Kadjar ja Ford Kuga.Auto on jyhkeä ilmestys, jonka muodot jakanevat mieliä. Rohkeuden puutteesta ei muotoiluratkaisuja voi syyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaista tyyliäKojelaudan kytkinratkaisut ja yleisilme sisällä on taattua aasialaistyyliä: kaikkea on runsaasti. Tyyli on kaukana pelkistetystä. Sisäilme on melko tyylikäs, jos kohta muovinen. Kyynärnojalla voi lepuuttaa oikeata kättä, mutta harmi kyllä nojan korkeutta ei voi säätää eikä noja liiku eteenpäin.Liikkuvuus olisi hyödyksi etenkin, jos käyttää kosketuslevyä auton toimintoja säätäessä. Kosketuslevy toimii niin hyvin kuin kosketuslevyt tapaavat toimia. Valikolta toiseen vievä pyörökytkin hoitaisi asian vähintään yhtä hyvin, todennäköisesti vaivattomammin. Nyt tulee hutinäpäytyksiä. Mittaristo on erittäin selkeälukuinen ja kertoo riittävät ajossa tarvittavat perustiedot.Hyvät sisätilatAjoasennon saa säädettyä hyvin: istuimen ja ohjauspyörän säätövarat ovat riittävät. Etuistuimen reunat ovat tahdottoman löysät eivätkä tue kunnolla. Istuin ei säädy takareunastaan tarpeeksi alas, joten reisitukikin jää heikoksi.Mikä harmillista, istuimen asentosäätö on ratkaistu heppoisin muovivivuin, joiden karkeajakoinen porrastus ei vedä vertoja pyörösäädölle.Luulisi, että tämän hintaluokan autoversiossa istuinsäätö olisi ratkaistu sähköisesti.Matkustamon tilat ovat väljät, myös takana matkaavien näkökulmasta. Tavaroille tilaa saisi olla enemmänkin tilaa, kontti on aika matala. Kätevää on, että takaistuimet liikkuvat 20 sentin verran eteenpäin. Peilit kuin Dumbon korvatNäkyvyys eteen ja etuviistoon on erinomaisella tolalla, mutta tähyily taakse ja takaviistoon tuottaa tuskaa. Takaikkuna on niin matala, ettei siitä näe kunnolla. Ikkunapinta myös jakaantuu kahteen. Umpinaisten kulmien vuoksi takaviistoon on hankala nähdä peruutettaessa tai kaistanvaihtotilanteissa. Takaikkunan yläosan pyyhin ei kurakelillä paljoa avaa näkymiä.Sivupeilit ovatkin suureksi avuksi, sillä ne ovat kookkaat kuin Dumbon korvat. Ei tule heti mieleen, missä muussa autossa olisi yhtä isot sivupeilit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottoriMitsubishi Eclipse Cross on etuvetoisena aina bensiinimoottorinen. Koeajossa on uusi 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori (163 hv) portaattomalla CVT-automaatilla.Moottorin kyvyt ovat arkiajossa tyystin riittävät, mutta käyttöiloa leikkaa portaaton CVT-vaihteisto. Muuten elo sujuu, mutta kiihdytystilanteissa meistä ei ole ystäviksi. Moottorin kierroksia saa huudattaa aika lailla, ennen kuin alkaa tapahtua.Matka-ajossa auto on perustoimiva, joskin ohjaustunto jättää toivomisen varaa. Jousituksen nypyttämisenkin huomaa.Kaikin herkuinKoeajossa on uutuudesta etuvetoinen Intense Premium -versio, joka on kuorrutettu monin herkuin. Etuvetoisena auton saa edullisimmillaan 28 490 eurolla, tämän yksilön hinta kipuaa 41 590 euroon.Nelivetoisena Eclipse Crossin saa edullisimmillaan 36 690 eurolla. Vertailun vuoksi: edullisin nelivetoinen isoveli-Outlander CVT-vaihteisena maksaa 39 995 euroa, ja sen konepellin alla on kaksilitrainen bensiinimoottori.Intense Premiumin vakiovarusteita ovat muun muassa kaistavahti, heijastusnäyttö, aktiivinen vakionopeudensäädin, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistuksella ledajo- ja päiväajovalot, kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat, peruutuskamera ja lasikatto.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.mitsubishi.fi/eclipse-cross Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Intense Premium 2WD Hinta alkaen 28 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 590 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, CVT-automaattivaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4500 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4405 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta