26.12.2019 Ajoneuvot Kun legendat kohtaavat – uusi Toyota Supra Jyväskylän Harjulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluneen vuoden helpoimpiin kysymyksiin kuului “Tuletteko ajamaan Supralla Harjun erikoiskoetta Neste Rallin aikaan?”. Kinaa syntyi vain ajovuorosta. Uusi Toyota Supra on ollut eräs kuluneen vuoden kuumimmista autouutuuksista. Legendan paluuta odotettiin ja janottiin, mutta yhteistyö BMW:n kanssa on häirinnyt erityisesti essonbaarifoorumien kirjoittelijoita. Lopputulos on kuitenkin makea kokonaisuus, joka on jälleen uusi tulkinta Supran legendasta, tuntumatta kuitenkaan rakastetun mallinimen väärinkäytöltä (vai mitä, Mitsubishi Eclipse?).Harjun erikoiskoe ei sekään kaipaa esittelyä. Kaupunginosa on ollut mukana rallikilpailussa jo Jyväskylän Suurajojen alkuvuosilta saakka. Musta vuosi 1996 tosin vei belgialaiskatsojan hengen ja 36 loukkaantui. Onnettomuuden peruja on Pitkäkadun hidasteshikaani. Erikoiskoe joutui lopulta tauolle 1998–2013, mutta vuodesta 2014 Harjun mäet ovat taas soineet rallin malliin.Neste Rallin yhteydessä avautuu kuitenkin mahdollisuus laskea yhteen 1+1, eli päästä ajamaan 2,31 kilometriä pitkä erikoiskoe perjantai-iltapäivänä uudella Supralla. Olisiko noloa vastata “kyllä” useamman kerran?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme…kaksi…yksi…Aika tikittää hitaammin Gummeruksenkadulla lähtölupaa odoteltaessa. Se on hyvä hetki tutustua Toyota GR Supraan tarkemmin. BMW Z4:n kanssa pohjarakenteet jakava sportti luottaa tuttuun reseptiin: rivikutonen edessä, vetävä akseli takana. Välissä on kahdeksanvaihteinen automaatti, mikä vihjaa auton olevan luonteeltaan enemmän grand tourer kuin vihainen ratarauta.Vaikka yhteiset juuret paistavat monessa kohtaa läpi, ei ulkonäöstä, mittaristosta ja ajokäytöksen hienosäädöstä voi erehtyä. Tämä on Toyotan näkemys siitä, miten samat soinnut tulee soittaa. Ja soihan se, vaikka turboahtimet vievätkin kutoskoneen terävimmän ulvonnan.Aja!Lopulta lupa heltiää saapua Yliopistonkadun lähtöön. Pysähtyminen aidolle lähtöpaikalle ja lähtövalojen odottaminen tuovat mieleen Top Gunin Goosen lakonisen repliikin “I can’t believe we’re doing this”.Yksi lähtövalo. Onneksi tähän ei tarvitse ryhtyä aivan sokkona, sillä in-carien lisäksi Harju on ikuistettu WRC-videopelisarjaan. Kohta tosin selviää, että kuinka hyvin. Kolmas valo. Viides.Valot sammuvat. Supra singahtaa eteenpäin aina vajaan korttelin päässä olevaan neulansilmään saakka. Aikainen jarrutus ja U-käännös, joka tilasta huolimatta ei ole helpoimmasta päästä. Sitten takaisin Yliopistonkatua. Kadun lievä nousu ja viisto linja vastaantulijoiden puolelle pitävät hereillä. Yliopistonkadun osuuden päättää kääntyminen ylös Harjulle. Käännös ei olisi jyrkkä radallla, mutta keskustan kaduilla tämä tuntuu suoraan sanottuna oudolta.Luistonesto ei ole järin ilahtunut soratiestä ja katurenkaista, mutta hiljalleen paikalle ilmestyneet järjestäjät ovat turhan vaativa yleisö sankaritekoja ajatellen. Mäen jälkeen saavutaan Vesilinnan pihaan, josta jatketaan kohti Harjun stadionia. "Sinä ajat" -nopeustaulussa on murjottava naama. Stadionin päätyä myötäilevällä tiellä puut ovat epämiellyttävän lähellä vauhdikasta ajoa varten. Ei voi kuin ihailla rallihuippujen taitoa kapeilla väylillä. Terävät saumat eri tieosuuksien välillä muistuttavat, että urheilullinenkin katuauto on täällä mukavuuspainotteinen vaihtoehto.Sepänkadulla asvalttipinta antaa aikaa tajuta, että tämä on juuri sitä Harjua, jonka tunnistaa aina televisiokuvista. Suora tie antaa voimalinjalle jälleen tilaisuuden jaloitella. Shikaanin jälkeen syöksytään lukion takapihalle, josta peippaillaan kohti Pitkäkatua. Viimeinen pujahdus kadulle tuntuu uskomattoman ahtaalta.Sepänkadulla Harjun erikoiskoe näyttää televisiosta tutulta.Pitkäkadulla nopeus nousee jälleen ja keltaista Supraa ajava kollega näkyy Harjun stadionin päässä. Aiemmin mainittu Pitkäkadun shikaani on helppo ajettava, mutta alas kääntyvä Kortesuonkatu tuntuu jo lievästi vuoristoradalta.Sitten se onkin jo ohi ja maalipisteeltä vilkutetaan iloisesti.Makeaa mahan täydeltäTodellinen yllätys on se, että erikoiskoe ajetaan vielä toisen kerran. Nyt nopeudet nousevat selvästi, kun todellinen reitti on tullut tutuksi. Myös ahtaissa kohdissa tilaa on jollain tavalla enemmän… Vauhdikkaampaa in-caria varten kannattaa vilkaista Teknavin Mikko Aution suoritus samalta iltapäivältä.Vain polttoaineen varoitusvalo aiheuttaa stressiä, mutta eikö varatankki ole suunniteltu maaliinpääsyä varten?Lopulta on aika suunnata takaisin Paviljongille. Tämän tilaisuuden muistaa pitkään, sillä suljetut rallireitit ovat harvinaista herkkua. Tulisikohan Supra GT4:n lisäksi Gazoo Racingin valikoimaan myös rallimalli? Tervetuloa joka tapauksessa Yaris WRC:n kotiseuduille, Supra!Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Markus Markkanen, Mikko Kekäläinen, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 29.9.2024 Henkilö Teemu Suninen: soraisen polun kulkija eli ammattina rallin ajaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä