26.12.2019 Ajoneuvot Kun legendat kohtaavat – uusi Toyota Supra Jyväskylän Harjulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluneen vuoden helpoimpiin kysymyksiin kuului “Tuletteko ajamaan Supralla Harjun erikoiskoetta Neste Rallin aikaan?”. Kinaa syntyi vain ajovuorosta. Uusi Toyota Supra on ollut eräs kuluneen vuoden kuumimmista autouutuuksista. Legendan paluuta odotettiin ja janottiin, mutta yhteistyö BMW:n kanssa on häirinnyt erityisesti essonbaarifoorumien kirjoittelijoita. Lopputulos on kuitenkin makea kokonaisuus, joka on jälleen uusi tulkinta Supran legendasta, tuntumatta kuitenkaan rakastetun mallinimen väärinkäytöltä (vai mitä, Mitsubishi Eclipse?).Harjun erikoiskoe ei sekään kaipaa esittelyä. Kaupunginosa on ollut mukana rallikilpailussa jo Jyväskylän Suurajojen alkuvuosilta saakka. Musta vuosi 1996 tosin vei belgialaiskatsojan hengen ja 36 loukkaantui. Onnettomuuden peruja on Pitkäkadun hidasteshikaani. Erikoiskoe joutui lopulta tauolle 1998–2013, mutta vuodesta 2014 Harjun mäet ovat taas soineet rallin malliin.Neste Rallin yhteydessä avautuu kuitenkin mahdollisuus laskea yhteen 1+1, eli päästä ajamaan 2,31 kilometriä pitkä erikoiskoe perjantai-iltapäivänä uudella Supralla. Olisiko noloa vastata “kyllä” useamman kerran?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme…kaksi…yksi…Aika tikittää hitaammin Gummeruksenkadulla lähtölupaa odoteltaessa. Se on hyvä hetki tutustua Toyota GR Supraan tarkemmin. BMW Z4:n kanssa pohjarakenteet jakava sportti luottaa tuttuun reseptiin: rivikutonen edessä, vetävä akseli takana. Välissä on kahdeksanvaihteinen automaatti, mikä vihjaa auton olevan luonteeltaan enemmän grand tourer kuin vihainen ratarauta.Vaikka yhteiset juuret paistavat monessa kohtaa läpi, ei ulkonäöstä, mittaristosta ja ajokäytöksen hienosäädöstä voi erehtyä. Tämä on Toyotan näkemys siitä, miten samat soinnut tulee soittaa. Ja soihan se, vaikka turboahtimet vievätkin kutoskoneen terävimmän ulvonnan.Aja!Lopulta lupa heltiää saapua Yliopistonkadun lähtöön. Pysähtyminen aidolle lähtöpaikalle ja lähtövalojen odottaminen tuovat mieleen Top Gunin Goosen lakonisen repliikin “I can’t believe we’re doing this”.Yksi lähtövalo. Onneksi tähän ei tarvitse ryhtyä aivan sokkona, sillä in-carien lisäksi Harju on ikuistettu WRC-videopelisarjaan. Kohta tosin selviää, että kuinka hyvin. Kolmas valo. Viides.Valot sammuvat. Supra singahtaa eteenpäin aina vajaan korttelin päässä olevaan neulansilmään saakka. Aikainen jarrutus ja U-käännös, joka tilasta huolimatta ei ole helpoimmasta päästä. Sitten takaisin Yliopistonkatua. Kadun lievä nousu ja viisto linja vastaantulijoiden puolelle pitävät hereillä. Yliopistonkadun osuuden päättää kääntyminen ylös Harjulle. Käännös ei olisi jyrkkä radallla, mutta keskustan kaduilla tämä tuntuu suoraan sanottuna oudolta.Luistonesto ei ole järin ilahtunut soratiestä ja katurenkaista, mutta hiljalleen paikalle ilmestyneet järjestäjät ovat turhan vaativa yleisö sankaritekoja ajatellen. Mäen jälkeen saavutaan Vesilinnan pihaan, josta jatketaan kohti Harjun stadionia. "Sinä ajat" -nopeustaulussa on murjottava naama. Stadionin päätyä myötäilevällä tiellä puut ovat epämiellyttävän lähellä vauhdikasta ajoa varten. Ei voi kuin ihailla rallihuippujen taitoa kapeilla väylillä. Terävät saumat eri tieosuuksien välillä muistuttavat, että urheilullinenkin katuauto on täällä mukavuuspainotteinen vaihtoehto.Sepänkadulla asvalttipinta antaa aikaa tajuta, että tämä on juuri sitä Harjua, jonka tunnistaa aina televisiokuvista. Suora tie antaa voimalinjalle jälleen tilaisuuden jaloitella. Shikaanin jälkeen syöksytään lukion takapihalle, josta peippaillaan kohti Pitkäkatua. Viimeinen pujahdus kadulle tuntuu uskomattoman ahtaalta.Sepänkadulla Harjun erikoiskoe näyttää televisiosta tutulta.Pitkäkadulla nopeus nousee jälleen ja keltaista Supraa ajava kollega näkyy Harjun stadionin päässä. Aiemmin mainittu Pitkäkadun shikaani on helppo ajettava, mutta alas kääntyvä Kortesuonkatu tuntuu jo lievästi vuoristoradalta.Sitten se onkin jo ohi ja maalipisteeltä vilkutetaan iloisesti.Makeaa mahan täydeltäTodellinen yllätys on se, että erikoiskoe ajetaan vielä toisen kerran. Nyt nopeudet nousevat selvästi, kun todellinen reitti on tullut tutuksi. Myös ahtaissa kohdissa tilaa on jollain tavalla enemmän… Vauhdikkaampaa in-caria varten kannattaa vilkaista Teknavin Mikko Aution suoritus samalta iltapäivältä.Vain polttoaineen varoitusvalo aiheuttaa stressiä, mutta eikö varatankki ole suunniteltu maaliinpääsyä varten?Lopulta on aika suunnata takaisin Paviljongille. Tämän tilaisuuden muistaa pitkään, sillä suljetut rallireitit ovat harvinaista herkkua. Tulisikohan Supra GT4:n lisäksi Gazoo Racingin valikoimaan myös rallimalli? Tervetuloa joka tapauksessa Yaris WRC:n kotiseuduille, Supra!Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Markus Markkanen, Mikko Kekäläinen, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”