26.12.2019

Hidasta kuolemaa tekevä autovalmistaja luottaa katumaasturin armahdukseen

Aston Martin DBX

Aston Martinin osakkeiden arvo on tippunut lokakuusta 2018 jo 80 prosenttia. Urheiluautoihin keskittynyt brittivalmistaja uskoo DBX-katumaasturin toimivan yhtiön kehityksen käännekohtana.

Talousvaikeuksien kanssa kamppaileva Aston Martin uskoo myyntinsä kääntyvän nousuun vastikään julkistetun DBX -SUV:n myötä. Urheiluautovalmistajan tuotteiden kysyntä on ollut odotettua alhaisempaa, joka on johtanut tappioihin vuoden kolmannella neljänneksellä.

Perinteikkään brittiyrityksen on täytynyt lisätä velkataakkaansa huippuhintaisilla velkakirjoilla saattaakseen DBX:n kehitystyön loppuun ennen toimitusten alkamista vuoden 2020 puolivälissä. Aston Martinin toimitusjohtaja Andy Palmer kertoi Automotive News Europelle olevansa vakuuttunut uuden suosikkiluokan auton tuovan yritykselle uusia asiakkaita ja tasoittavan tietä luvatulle keskimoottoriselle urheiluautolle ja Lagonda-sähköautomerkille.

Kysyttäessä DBX:n tärkeydestä, Palmer kertoo suuremman painoarvon olevan pikemminkin uuteen luokkaan siirtymisellä.

– Jokainen auto, jonka tuomme markkinoille on tärkeä liiketoimintatavan vuoksi. Mutta muuttumisen kannalta on tärkeää, että taivumme jokaiseen luksusautoluokkaan. Tähän asti ytimessämme on ollut GT- ja urheiluautot. Tämä on meille ensimmäinen automallistoa laajentava uutuus.

Aston Martin Zagato
Aston Martin tunnetaan urheiluautoihin erikoistuneena valmistajana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aston Martinin omistajat jo mieltyneitä SUV-luokkaan

Palmer uskoo DBX:n menevän kaupaksi noin 4 000 kappaleen vuositahdilla, ja parhaillaan myynnin uskotaan nousevan jopa 5 000 autoon vuodessa. Vuonna 2020 hän uumoilee kokonaisautomyynnin olevan noin 6 000–6 500 kappaletta.

Aston Martin -pomo kertoo myös, että 70 prosenttia merkin asiakkaista omistaa jo ennestään myös katumaasturin, joten käännytystyötä autoryhmään ei tarvitse tehdä. Enää tarvitsee saada ihmiset vaihtamaan nykyisestä käyttöautostaan Aston Martinin saman luokan kilpailijaan. Samassa sarjassa painii muun muassa Porsche Cayenne ja erilaiset versiot Range Roverista. DBX:n suunnittelussa kerrotaan huomioidun erityisesti kiinalaisten ja yhdysvaltalaisten automieltymykset.

V8 tai ei lainkaan

Ainoa moottorivaihtoehto Aston Martinin uuteen aluevaltaukseen tulee aluksi olemaan bensiinikäyttöinen V8. Kombinaatio herättänee mielipiteitä, sillä ympäristöaktivistit ympäri maailmaa ovat osoittaneet mieltään suurimoottorisia katumaastureita vastaan. Palmer ei kuitenkaan ole huolissaan asiasta.

– Koko teollisuus on keskittymässä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, joten on tietenkin tärkeää tehdä katumaastureista aiempaa energiatehokkaampia. Uskonko myyntisuosion siirtyvän katumaastureista erityyppisiin ajoneuvoihin? En  näe sellaista tapahtuvan lähiaikoina. Jos katsot uusia sähköautovalmistajia, käytännössä ne kaikki aloittavat katumaasturilla. Ympäri maailman, SUV on ensisijainen korimalli.

Hybriditeknologiaan siirtymisestä SUV-uutuudessaan Palmer ei osaa vielä sanoa tarkemmin, mutta kertoo kaikkien malliensa tarjoavan sähköistetyn vaihtoehdon 2020-luvun puoliväliin mennessä. Suunnitteilla on perinteisiä ja ladattavia hybridejä.

Lähde: Automotive News Europe Kuvat: Aston Martin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia