25.2.2024 Matkailu Hieno liikennemuseo Münchenissä: koska tärkeintä on liike Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä München tunnetaan autokaupunkina, mutta kyllä siellä liikutaan muutenkin. Liikkumisen historiaa esitellään laajemminkin reippaan kävelymatkan päässä päärautatieasemalta sijaitsevassa liikennemuseossa. Jos Münchenissä pitäisi suositella yhtä museota, se olisi automiehille ja -naisille tietysti BMW:n oma museo BMW:n pääkonttorin juuressa. Jos liikkuminen kiinnostaa sen sijaan laajemmin, kannattaa piipahtaa myös varsin hienossa liikennemuseossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksipyöräisiä, autoja, junia ja ADAC-helikopteriLiikennemuseot ovat siitä hienoja, että niissä ihmisten liikkumiseen liittyvää teknologiaa käsitellään laajasti. Münchenin museo ei vedä aivan vertoja Sveitsin upealle liikennemuseolle Luzernissa, mutta pitää muistaa, että tämä Münchenin museo on vain osa isompaa Deutsches Museum -kokonaisuutta.Ja 12 000 neliön tiloihin on silti pakattu varsin hyvä kattaus mielenkiintoista kalustoa. Museo avattiin vuonna 2003.Museo on jaettu kolmeen isoon halliin. Ensimmäisessä keskitytään lähinnä kaupunkiliikenteeseen, toisessa matkustamiseen ja viimeisessä syvennytään teknologiaan.Osattiin sitä ennenkinKukapa ei olisi halunnut joskus olla lakasinlakasinkoneen kuljettaja? Varsinkin 100 vuotta sitten! Tämä kolmipyöräinen kadunpuhdistin pyyhkäisi lian kadun reunaan, josta se piti sitten lakaista käsin ylös. Vesi sitoo likaa ja estää pölyn syntymisen. Valmistajan eli Kruppin mukaan autokadunpuhdistaja teki kahden hevosvetoisen lakaisukoneen tai 60 lakaisijan työt vuonna 1924.Ah, Messerschmitt – ei se taivaalla liikkuva vaan jaloon kääpiöautojen luokkaan kuuluva kevytkulkuneuvo vuodelta 1953. 173-kuutioinen kaksitahtimoottori kehittää yhdeksän hevosvoimaa ja liikuttaa ”Kabinenrolleria” 80 km/h huippunopeudella.Ja tottakai myös BMW on kunniapaikalla. 502 oli toisen maailmansodan jälkeen ensimmäinen kahdeksansylinterinen saksalainen automalli.Kulkee kuin kiskoillaAutojen lisäksi museossa on varsin kattava kattaus kiskoliikenteen historiaa.Münchenissä valmistettiin esimerkiksiä junia jo varhain. Krauss & Companien ”Landwührden”-veturi voitti vuonna 1867 palkinnon Pariisin kansainvälisessä näyttelyssä edistyksellisellä tekniikallaan.Puffing Billy oli yksi ensimmäisiä höyryvetureita, se valmistui Englannissa vuonna 1814. Oikealla puolestaan maailman ensimmäinen sähköveturi, Werner Siemensin vuonna 1879 valmistama veturi pystyi vetämään kolmea vaunua, jossa jokaisessa oli kuusi matkustajaa. Huippunopeus oli huimat 7 km/h. Kävelyvauhtia siis.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMassojen liikutteluaErilaisia kaupunkiliikenteen muotoja on esillä runsaasti. Myös modernisti erilaisista liikkumiskonsepteista lähtien.Museossa luodaan myös paikoitellen hienoa ajankuvaa. Pyöräverstas näytti tältä vuonna 1932.Ja kyllähän polkupyörä on sekin kehittynyt vuosien varrella melkoisesti.Kaupunkien kasvaessa massoja haluttiin siirtää myös maan alle. Esillä on esimerkiksi puolikas Müncheniin vuonna 1967 valmistuneen metron vaunusta. Kyseinen vaunu oli palveluksessa vuoteen 1995 asti.Nykyään kaikki on tehtävissä kännykällä, ennen liput piti ostaa lippuautomaateista, jotka ovat nykyisin jo häviävää kansanperinnettä. Ensimmäiset lippuautomaatit tulivat käyttöön jo 1800-luvun lopulla, mutta niiden yleistyminen alkoi kuitenkin vasta niinkin myöhään kuin 1970-luvulla. Tämä automaatti tuli käyttöön Düsseldorfissa vuonna 1968.Uusia tuttavuuksiaMuseoissa, jotka eivät liity suoraan mihinkään automerkkiin, tapaa usein nähdä kalustoa, johon ei ole muualla törmännyt.Mitä mieltä olette tästä Rumplerin ”pisaravaunusta”? Valmistettu Berliinissä vuonna 1922. Auton pisaramainen muoto antoi sille varsin alhaisen ilmanvastuskertoimen 0,28.Häkäpöntöillä ajettiin myös Saksassa toisen maailmansodan aikaan. Adler Diplomat 3 GS söi sen verran puuta, että halkoja oli lastattava mukaan lisää reilun 50 kilometrin välein.Entäpä tutkielmat? Etualalla Stuttgartin FKFS-instituutissa vuonna 1981 kehitetty UNI-auto, jolla testattiin jo jalankulkijoiden turvallisuutta. Keskellä Opel GT 2 vuodelta 1975. Takana Mercedes 500 SEL, jolla testattiin autonomista ajamista vuonna 1994.Kauas – ja nopeastiAutourheilu on käsitteenä lähes yhtä vanha kuin itse autokin. Teema on luonnollisesti esillä myös Münchenin museossa.Berliiniläinen Protos osallistui vuonna 1908 New Yorkista Pariisin ajettavaan kisaan 4-sylinterisellä ja 4,5-litraisella kilpa-autolla. Hevosvoimia oli hurjat 30. Niiden voimin 2,7 tonnia painava auto saavutti 80 km/h huippunopeuden. Saksalainen autokunta saapui ensimmäisenä Pariisiin 21 278 ajetun kilometrin ja viiden ja puolen kuukauden jälkeen.Hitaampi matkustaminen tuli muotiin myöhemmin. Karavaanarit ovat omanlaisiaan rotu. Liikuteltavia telttoja on ollut paimentolaiskansojen käytössä jo iät ja ajat. Pyörien päälle sijoitettu ”majailu” alkoi kiinnostaa ihmisiä 1950-luvulle tultaessa. Ilmiö käynnistyi USA:sta ja Englannista, ja Saksassa se koki huippunsa 1970-luvulla.Museossa käydään läpi myös teiden historiaa, etenkin niiden rakennusta ja kunnossapitoa.On myös hauska nähdä, miten autoilulehdet ovat kehittyneet.Ja ennen navigointiin oikeasti näin.Ja luonto on kiehtonut aina, ja tekniikan kehittyessä sinne on päässyt aina vain entistä helpommin. Sveitsissä Rigi oli ensimmäinen vuori, jolle rakennettiin rata vuonna 1875. Seuraava haaste oli rakentaa rata jyrkälle Pilatusvuorelle. Tätä varten Eduard Locher kehitti hammasratasjärjestelmän vuonna 1888. Ensimmäinen säännöllisesti kulkeva juna saapui Pilatusvuoren huipulle kesäkuun 4. 1889. 4,3 kilometrin matka kesti reilusti yli tunnin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikka tutuksiMuseon viimeisen hallin perältä löytyy vielä syvällisempää tutkittavaa tekniikan saloista.Halkileikatut vaihteistot ovat aina kiinnostavia katsojan ikään katsomatta.Ja pyörä on kehittynyt melkoisesti sen keksimisen ajoista.Eikä liikennemuseota ilman toimivaa pienoisrautatietä…Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMuseon kotisivut: www.deutsches-museum.de/en/verkehrszentrum Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Matkailu Wienin joulutorit: satumaiset kulissit, lähes satumaiset hinnat 23.11.2024 Yleinen Valoa pimeyteen – lumi toi Tallinnan joulutorin Raatihuoneentorille 22.11.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman joulumarkkinoilta lahjatuliaiset 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! 17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys '41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi