25.2.2024 Matkailu Hieno liikennemuseo Münchenissä: koska tärkeintä on liike Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä München tunnetaan autokaupunkina, mutta kyllä siellä liikutaan muutenkin. Liikkumisen historiaa esitellään laajemminkin reippaan kävelymatkan päässä päärautatieasemalta sijaitsevassa liikennemuseossa. Jos Münchenissä pitäisi suositella yhtä museota, se olisi automiehille ja -naisille tietysti BMW:n oma museo BMW:n pääkonttorin juuressa. Jos liikkuminen kiinnostaa sen sijaan laajemmin, kannattaa piipahtaa myös varsin hienossa liikennemuseossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksipyöräisiä, autoja, junia ja ADAC-helikopteriLiikennemuseot ovat siitä hienoja, että niissä ihmisten liikkumiseen liittyvää teknologiaa käsitellään laajasti. Münchenin museo ei vedä aivan vertoja Sveitsin upealle liikennemuseolle Luzernissa, mutta pitää muistaa, että tämä Münchenin museo on vain osa isompaa Deutsches Museum -kokonaisuutta.Ja 12 000 neliön tiloihin on silti pakattu varsin hyvä kattaus mielenkiintoista kalustoa. Museo avattiin vuonna 2003.Museo on jaettu kolmeen isoon halliin. Ensimmäisessä keskitytään lähinnä kaupunkiliikenteeseen, toisessa matkustamiseen ja viimeisessä syvennytään teknologiaan.Osattiin sitä ennenkinKukapa ei olisi halunnut joskus olla lakasinlakasinkoneen kuljettaja? Varsinkin 100 vuotta sitten! Tämä kolmipyöräinen kadunpuhdistin pyyhkäisi lian kadun reunaan, josta se piti sitten lakaista käsin ylös. Vesi sitoo likaa ja estää pölyn syntymisen. Valmistajan eli Kruppin mukaan autokadunpuhdistaja teki kahden hevosvetoisen lakaisukoneen tai 60 lakaisijan työt vuonna 1924.Ah, Messerschmitt – ei se taivaalla liikkuva vaan jaloon kääpiöautojen luokkaan kuuluva kevytkulkuneuvo vuodelta 1953. 173-kuutioinen kaksitahtimoottori kehittää yhdeksän hevosvoimaa ja liikuttaa ”Kabinenrolleria” 80 km/h huippunopeudella.Ja tottakai myös BMW on kunniapaikalla. 502 oli toisen maailmansodan jälkeen ensimmäinen kahdeksansylinterinen saksalainen automalli.Kulkee kuin kiskoillaAutojen lisäksi museossa on varsin kattava kattaus kiskoliikenteen historiaa.Münchenissä valmistettiin esimerkiksiä junia jo varhain. Krauss & Companien ”Landwührden”-veturi voitti vuonna 1867 palkinnon Pariisin kansainvälisessä näyttelyssä edistyksellisellä tekniikallaan.Puffing Billy oli yksi ensimmäisiä höyryvetureita, se valmistui Englannissa vuonna 1814. Oikealla puolestaan maailman ensimmäinen sähköveturi, Werner Siemensin vuonna 1879 valmistama veturi pystyi vetämään kolmea vaunua, jossa jokaisessa oli kuusi matkustajaa. Huippunopeus oli huimat 7 km/h. Kävelyvauhtia siis.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMassojen liikutteluaErilaisia kaupunkiliikenteen muotoja on esillä runsaasti. Myös modernisti erilaisista liikkumiskonsepteista lähtien.Museossa luodaan myös paikoitellen hienoa ajankuvaa. Pyöräverstas näytti tältä vuonna 1932.Ja kyllähän polkupyörä on sekin kehittynyt vuosien varrella melkoisesti.Kaupunkien kasvaessa massoja haluttiin siirtää myös maan alle. Esillä on esimerkiksi puolikas Müncheniin vuonna 1967 valmistuneen metron vaunusta. Kyseinen vaunu oli palveluksessa vuoteen 1995 asti.Nykyään kaikki on tehtävissä kännykällä, ennen liput piti ostaa lippuautomaateista, jotka ovat nykyisin jo häviävää kansanperinnettä. Ensimmäiset lippuautomaatit tulivat käyttöön jo 1800-luvun lopulla, mutta niiden yleistyminen alkoi kuitenkin vasta niinkin myöhään kuin 1970-luvulla. Tämä automaatti tuli käyttöön Düsseldorfissa vuonna 1968.Uusia tuttavuuksiaMuseoissa, jotka eivät liity suoraan mihinkään automerkkiin, tapaa usein nähdä kalustoa, johon ei ole muualla törmännyt.Mitä mieltä olette tästä Rumplerin ”pisaravaunusta”? Valmistettu Berliinissä vuonna 1922. Auton pisaramainen muoto antoi sille varsin alhaisen ilmanvastuskertoimen 0,28.Häkäpöntöillä ajettiin myös Saksassa toisen maailmansodan aikaan. Adler Diplomat 3 GS söi sen verran puuta, että halkoja oli lastattava mukaan lisää reilun 50 kilometrin välein.Entäpä tutkielmat? Etualalla Stuttgartin FKFS-instituutissa vuonna 1981 kehitetty UNI-auto, jolla testattiin jo jalankulkijoiden turvallisuutta. Keskellä Opel GT 2 vuodelta 1975. Takana Mercedes 500 SEL, jolla testattiin autonomista ajamista vuonna 1994.Kauas – ja nopeastiAutourheilu on käsitteenä lähes yhtä vanha kuin itse autokin. Teema on luonnollisesti esillä myös Münchenin museossa.Berliiniläinen Protos osallistui vuonna 1908 New Yorkista Pariisin ajettavaan kisaan 4-sylinterisellä ja 4,5-litraisella kilpa-autolla. Hevosvoimia oli hurjat 30. Niiden voimin 2,7 tonnia painava auto saavutti 80 km/h huippunopeuden. Saksalainen autokunta saapui ensimmäisenä Pariisiin 21 278 ajetun kilometrin ja viiden ja puolen kuukauden jälkeen.Hitaampi matkustaminen tuli muotiin myöhemmin. Karavaanarit ovat omanlaisiaan rotu. Liikuteltavia telttoja on ollut paimentolaiskansojen käytössä jo iät ja ajat. Pyörien päälle sijoitettu ”majailu” alkoi kiinnostaa ihmisiä 1950-luvulle tultaessa. Ilmiö käynnistyi USA:sta ja Englannista, ja Saksassa se koki huippunsa 1970-luvulla.Museossa käydään läpi myös teiden historiaa, etenkin niiden rakennusta ja kunnossapitoa.On myös hauska nähdä, miten autoilulehdet ovat kehittyneet.Ja ennen navigointiin oikeasti näin.Ja luonto on kiehtonut aina, ja tekniikan kehittyessä sinne on päässyt aina vain entistä helpommin. Sveitsissä Rigi oli ensimmäinen vuori, jolle rakennettiin rata vuonna 1875. Seuraava haaste oli rakentaa rata jyrkälle Pilatusvuorelle. Tätä varten Eduard Locher kehitti hammasratasjärjestelmän vuonna 1888. Ensimmäinen säännöllisesti kulkeva juna saapui Pilatusvuoren huipulle kesäkuun 4. 1889. 4,3 kilometrin matka kesti reilusti yli tunnin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikka tutuksiMuseon viimeisen hallin perältä löytyy vielä syvällisempää tutkittavaa tekniikan saloista.Halkileikatut vaihteistot ovat aina kiinnostavia katsojan ikään katsomatta.Ja pyörä on kehittynyt melkoisesti sen keksimisen ajoista.Eikä liikennemuseota ilman toimivaa pienoisrautatietä…Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMuseon kotisivut: www.deutsches-museum.de/en/verkehrszentrum Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää