2.4.2023 Ajoneuvot Hitti vai huti? – Toyotan tulevasta ralliaseesta ristiriitaisia mielipiteitä jopa tiimin sisällä: ”Olisi huolestuttavaa, jos auto olisi jo valmis” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotalta pitkään odotettu Rally2-auto saattaa nähdä päivänvalon jo yllättävän pian. Näin ainakin, mikäli tiimin pääinsinööriä Tom Fowleria on uskominen. Britti nimittäin on antanut harvinaisen ylistäviä lausuntoja autosta, joka on testiversiona ollut pyörillään vasta viime syksystä alkaen.Rally2-karkeloissa se ei ole aika eikä mikään. Nykyisin Skodan menestysresepti on jo niin hyvin kaikkien tiedossa, että liiallinen hosuminen johtaisi erittäin todennäköisesti ankaraan pettymykseen. Bisnespuoli lajista jäisi Toyotalta näkemättä, kun asiakkaiden uteliaisuus vaihtuisi rahojen takaisin vaatimiseen.Fowler on uutukaisesta hyvillään. Ensimmäiset kokeilut ovat tuottaneet rohkaisevia tuloksia. Mies odottaa jo Kansainvälisen Autoliitto FIA:n kantaa autoon.- Ensimmäistä rallia autolla ei ole vielä julkistettu, mutta jos katsot testivideoita Youtubesta, niin auto näyttää melko hyvältä. Meillä on täysi testiohjelma menossa, joten kunhan FIA on tyytyväinen auton luokitukseen liittyvien asioiden kanssa ja Toyota haluaa käyttää sitä, olemme valmiita, Fowler vakuuttaa.Toyotan pääinsinööri Tom Fowler odottaa riemulla merkin uuden Rally2-auton julkistusta.Kalle Rovanperä kokeili autoa asfaltilla, mutta ei ollut aivan niin varma siitä, että auto olisi kovinkaan pian valmis erikoiskokeille.- Mielipide erottaa kuljettajan ja insinöörin toisistaan. Insinööri tekee listan asioista ja miettii, voiko jollain osalla ajaa 2000 kilometriä, ja onko auto turvallinen ja luotettava - etenkin tällainen asiakasauto. Kuljettaja vastaavasti miettii, voiko hän voittaa autolla rallin.Hetken asiaa mietittyään britti kuitenkin myöntyy ajatukseen; Rovanperä tietää, mistä puhuu.- Monta kuukautta menee vielä, joten onhan Kallen ajatus kohtuullinen. Hänen mielestään auton säädöt eivät ole sellaisia, jollaiseksi hän haluaa auton säätää. Insinöörin näkökulmasta auto on jo hyvä.Myös maailmanmestari Kalle Rovanperä on päässyt antamaan näkemyksiään projektissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri projekteista kyseSkoda on hallinnut Rally2-bisnestä mielin määrin jo vuosien ajan. Kahdeksan vuoden aikana tiimi on myynyt 500 R5-autoa (nykyisin: Rally2), joten alan markkinajohtajan tuote on haluttu - etenkin, kun tshekkimerkki toi erikoiskokeille uuden yksilön vuoden alussa.- Jos katsot viimeisintä Skodaa, niin ei jokainen kuljettaja pidä sitä parhaana autona maailmassa jokaisen erikoiskokeen jälkeen. Kun aletaan kilpailla autolla, asioita on vielä paljon ratkaistavaksi.Lue myös: Ralli: Skodan tiimissä nuoruus ja kokemus lyövät leikkisästi kättäToyotalla hiotaan samaan aikaan sekä yleiskilpailun voittotaisteluihin tarkoitettua Rally1-autoa että uutta Rally2-autoa. Molemmissa on omat samankaltaisuutensa, joskin ratkaisevat erot suunnittelussa ovat nekin helposti todettavissa.- Silloin puhutaan eri projekteista. Toyotan filosofia on tehdä autosta niin helppo ajaa kuin mahdollista. Se on edellytys asiakkaalle. Kun muistelee, miten Kalle ajoi mestariksi Skodalla ja vertaa sitä asiakkaaseen, joka ulkoiluttaa autoaan silloin tällöin, niin se on aivan eri juttu. Mahdollisuudet säätää autoa on suuret.Tiimi ottaa huomioon monta eri näkökulmaa autoa rakentaessaan. Perusperiaatteet menestyksekkäässä kilpailutoiminnassa ovat samat, mutta Rally2-auton teoreettinen hintakatto (n. 250 000 euroa) asettaa tekniselle kehitykselle aivan eri raamit kuin yli miljoonan euron arvoiselle Rally1-autolle.- Minimistressi kuljettajalla tuo parhaan tuloksen. Jos kehität auton, joka on vaikea ajaa, mutta erittäin nopea, et silti voita maailmanmestaruutta. Monessa mielessä autot ovat projekteina samanlaisia, mutta sitten kuitenkin hyvin erilaisia, koska kustannuksissa on eroa. Sama tulos on Rally2:ssa saatava paljon vähemmällä rahalla.Tehtävää riittääRovanperä on maltillinen arvioissaan. Uuden Yaris Rally2:n ensiesiintymistä odottaa koko rallimaailma ja pitkä liuta potentiaalisia asiakkaita.- Ei siitä ole hirveästi sanottavaa. Auton julkaisuun on pitkä aika vielä ja tiimi tulee tekemään paljon muutoksia. Potentiaaliselta se vaikuttaa, mutta paljon on vielä tehtävää. Se on ihan selvä, koska olisi huolestuttavaa, jos se olisi nyt jo valmis, huomauttaa Rovanperä.Kehitystyössä on kuljettajaa kuunneltava herkällä korvalla, ja niin toimitaan myös Toyotalla.- Ihan hyvin, ainakin tässä pääluokassa, koska he haluavat meidän pärjäävän. Rally2-autoa pitää pystyä ajamaan ammattilainen ja amatööri, joten sen vuoksi autoon tulee enemmän kompromisseja. Siksi sillä ajoimmekin, koska tiimi halusi kommentteja.Jari-Matti Latvalan mukaan auto ei ole vielä kuitenkaan valmis, vaan tehtävää riittää yhä.Toyota-pomo Jari-Matti Latvala on tähtikuljettajansa puolella. Autoa ei vielä hetkeen nähdä erikoiskokeilla.- Mitä itse olen autoa nähnyt, niin perusauto on hyvä, mutta ei se valmis vielä ole. Se on fakta; tehtävää on suorituskyvyssä, vaikka hyvä vaihe onkin menossa, Latvala hymyilee.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaRallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Toyota kevyin muutoksin uuteen rallikauteen – maksukykyisellä kuskilla mahdollisuus neljänteen autoon Uusi Škoda Fabia RS Rally2 on syntynyt voittajaksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa