2.4.2023 Ajoneuvot Hitti vai huti? – Toyotan tulevasta ralliaseesta ristiriitaisia mielipiteitä jopa tiimin sisällä: ”Olisi huolestuttavaa, jos auto olisi jo valmis” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotalta pitkään odotettu Rally2-auto saattaa nähdä päivänvalon jo yllättävän pian. Näin ainakin, mikäli tiimin pääinsinööriä Tom Fowleria on uskominen. Britti nimittäin on antanut harvinaisen ylistäviä lausuntoja autosta, joka on testiversiona ollut pyörillään vasta viime syksystä alkaen.Rally2-karkeloissa se ei ole aika eikä mikään. Nykyisin Skodan menestysresepti on jo niin hyvin kaikkien tiedossa, että liiallinen hosuminen johtaisi erittäin todennäköisesti ankaraan pettymykseen. Bisnespuoli lajista jäisi Toyotalta näkemättä, kun asiakkaiden uteliaisuus vaihtuisi rahojen takaisin vaatimiseen.Fowler on uutukaisesta hyvillään. Ensimmäiset kokeilut ovat tuottaneet rohkaisevia tuloksia. Mies odottaa jo Kansainvälisen Autoliitto FIA:n kantaa autoon.- Ensimmäistä rallia autolla ei ole vielä julkistettu, mutta jos katsot testivideoita Youtubesta, niin auto näyttää melko hyvältä. Meillä on täysi testiohjelma menossa, joten kunhan FIA on tyytyväinen auton luokitukseen liittyvien asioiden kanssa ja Toyota haluaa käyttää sitä, olemme valmiita, Fowler vakuuttaa.Toyotan pääinsinööri Tom Fowler odottaa riemulla merkin uuden Rally2-auton julkistusta.Kalle Rovanperä kokeili autoa asfaltilla, mutta ei ollut aivan niin varma siitä, että auto olisi kovinkaan pian valmis erikoiskokeille.- Mielipide erottaa kuljettajan ja insinöörin toisistaan. Insinööri tekee listan asioista ja miettii, voiko jollain osalla ajaa 2000 kilometriä, ja onko auto turvallinen ja luotettava - etenkin tällainen asiakasauto. Kuljettaja vastaavasti miettii, voiko hän voittaa autolla rallin.Hetken asiaa mietittyään britti kuitenkin myöntyy ajatukseen; Rovanperä tietää, mistä puhuu.- Monta kuukautta menee vielä, joten onhan Kallen ajatus kohtuullinen. Hänen mielestään auton säädöt eivät ole sellaisia, jollaiseksi hän haluaa auton säätää. Insinöörin näkökulmasta auto on jo hyvä.Myös maailmanmestari Kalle Rovanperä on päässyt antamaan näkemyksiään projektissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri projekteista kyseSkoda on hallinnut Rally2-bisnestä mielin määrin jo vuosien ajan. Kahdeksan vuoden aikana tiimi on myynyt 500 R5-autoa (nykyisin: Rally2), joten alan markkinajohtajan tuote on haluttu - etenkin, kun tshekkimerkki toi erikoiskokeille uuden yksilön vuoden alussa.- Jos katsot viimeisintä Skodaa, niin ei jokainen kuljettaja pidä sitä parhaana autona maailmassa jokaisen erikoiskokeen jälkeen. Kun aletaan kilpailla autolla, asioita on vielä paljon ratkaistavaksi.Lue myös: Ralli: Skodan tiimissä nuoruus ja kokemus lyövät leikkisästi kättäToyotalla hiotaan samaan aikaan sekä yleiskilpailun voittotaisteluihin tarkoitettua Rally1-autoa että uutta Rally2-autoa. Molemmissa on omat samankaltaisuutensa, joskin ratkaisevat erot suunnittelussa ovat nekin helposti todettavissa.- Silloin puhutaan eri projekteista. Toyotan filosofia on tehdä autosta niin helppo ajaa kuin mahdollista. Se on edellytys asiakkaalle. Kun muistelee, miten Kalle ajoi mestariksi Skodalla ja vertaa sitä asiakkaaseen, joka ulkoiluttaa autoaan silloin tällöin, niin se on aivan eri juttu. Mahdollisuudet säätää autoa on suuret.Tiimi ottaa huomioon monta eri näkökulmaa autoa rakentaessaan. Perusperiaatteet menestyksekkäässä kilpailutoiminnassa ovat samat, mutta Rally2-auton teoreettinen hintakatto (n. 250 000 euroa) asettaa tekniselle kehitykselle aivan eri raamit kuin yli miljoonan euron arvoiselle Rally1-autolle.- Minimistressi kuljettajalla tuo parhaan tuloksen. Jos kehität auton, joka on vaikea ajaa, mutta erittäin nopea, et silti voita maailmanmestaruutta. Monessa mielessä autot ovat projekteina samanlaisia, mutta sitten kuitenkin hyvin erilaisia, koska kustannuksissa on eroa. Sama tulos on Rally2:ssa saatava paljon vähemmällä rahalla.Tehtävää riittääRovanperä on maltillinen arvioissaan. Uuden Yaris Rally2:n ensiesiintymistä odottaa koko rallimaailma ja pitkä liuta potentiaalisia asiakkaita.- Ei siitä ole hirveästi sanottavaa. Auton julkaisuun on pitkä aika vielä ja tiimi tulee tekemään paljon muutoksia. Potentiaaliselta se vaikuttaa, mutta paljon on vielä tehtävää. Se on ihan selvä, koska olisi huolestuttavaa, jos se olisi nyt jo valmis, huomauttaa Rovanperä.Kehitystyössä on kuljettajaa kuunneltava herkällä korvalla, ja niin toimitaan myös Toyotalla.- Ihan hyvin, ainakin tässä pääluokassa, koska he haluavat meidän pärjäävän. Rally2-autoa pitää pystyä ajamaan ammattilainen ja amatööri, joten sen vuoksi autoon tulee enemmän kompromisseja. Siksi sillä ajoimmekin, koska tiimi halusi kommentteja.Jari-Matti Latvalan mukaan auto ei ole vielä kuitenkaan valmis, vaan tehtävää riittää yhä.Toyota-pomo Jari-Matti Latvala on tähtikuljettajansa puolella. Autoa ei vielä hetkeen nähdä erikoiskokeilla.- Mitä itse olen autoa nähnyt, niin perusauto on hyvä, mutta ei se valmis vielä ole. Se on fakta; tehtävää on suorituskyvyssä, vaikka hyvä vaihe onkin menossa, Latvala hymyilee.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaRallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Toyota kevyin muutoksin uuteen rallikauteen – maksukykyisellä kuskilla mahdollisuus neljänteen autoon Uusi Škoda Fabia RS Rally2 on syntynyt voittajaksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja