2.4.2023 Ajoneuvot Hitti vai huti? – Toyotan tulevasta ralliaseesta ristiriitaisia mielipiteitä jopa tiimin sisällä: ”Olisi huolestuttavaa, jos auto olisi jo valmis” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotalta pitkään odotettu Rally2-auto saattaa nähdä päivänvalon jo yllättävän pian. Näin ainakin, mikäli tiimin pääinsinööriä Tom Fowleria on uskominen. Britti nimittäin on antanut harvinaisen ylistäviä lausuntoja autosta, joka on testiversiona ollut pyörillään vasta viime syksystä alkaen. Rally2-karkeloissa se ei ole aika eikä mikään. Nykyisin Skodan menestysresepti on jo niin hyvin kaikkien tiedossa, että liiallinen hosuminen johtaisi erittäin todennäköisesti ankaraan pettymykseen. Bisnespuoli lajista jäisi Toyotalta näkemättä, kun asiakkaiden uteliaisuus vaihtuisi rahojen takaisin vaatimiseen. Fowler on uutukaisesta hyvillään. Ensimmäiset kokeilut ovat tuottaneet rohkaisevia tuloksia. Mies odottaa jo Kansainvälisen Autoliitto FIA:n kantaa autoon. - Ensimmäistä rallia autolla ei ole vielä julkistettu, mutta jos katsot testivideoita Youtubesta, niin auto näyttää melko hyvältä. Meillä on täysi testiohjelma menossa, joten kunhan FIA on tyytyväinen auton luokitukseen liittyvien asioiden kanssa ja Toyota haluaa käyttää sitä, olemme valmiita, Fowler vakuuttaa. Toyotan pääinsinööri Tom Fowler odottaa riemulla merkin uuden Rally2-auton julkistusta. Kalle Rovanperä kokeili autoa asfaltilla, mutta ei ollut aivan niin varma siitä, että auto olisi kovinkaan pian valmis erikoiskokeille. - Mielipide erottaa kuljettajan ja insinöörin toisistaan. Insinööri tekee listan asioista ja miettii, voiko jollain osalla ajaa 2000 kilometriä, ja onko auto turvallinen ja luotettava - etenkin tällainen asiakasauto. Kuljettaja vastaavasti miettii, voiko hän voittaa autolla rallin. Hetken asiaa mietittyään britti kuitenkin myöntyy ajatukseen; Rovanperä tietää, mistä puhuu. - Monta kuukautta menee vielä, joten onhan Kallen ajatus kohtuullinen. Hänen mielestään auton säädöt eivät ole sellaisia, jollaiseksi hän haluaa auton säätää. Insinöörin näkökulmasta auto on jo hyvä. Myös maailmanmestari Kalle Rovanperä on päässyt antamaan näkemyksiään projektissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eri projekteista kyse Skoda on hallinnut Rally2-bisnestä mielin määrin jo vuosien ajan. Kahdeksan vuoden aikana tiimi on myynyt 500 R5-autoa (nykyisin: Rally2), joten alan markkinajohtajan tuote on haluttu - etenkin, kun tshekkimerkki toi erikoiskokeille uuden yksilön vuoden alussa. - Jos katsot viimeisintä Skodaa, niin ei jokainen kuljettaja pidä sitä parhaana autona maailmassa jokaisen erikoiskokeen jälkeen. Kun aletaan kilpailla autolla, asioita on vielä paljon ratkaistavaksi. Lue myös: Ralli: Skodan tiimissä nuoruus ja kokemus lyövät leikkisästi kättä Toyotalla hiotaan samaan aikaan sekä yleiskilpailun voittotaisteluihin tarkoitettua Rally1-autoa että uutta Rally2-autoa. Molemmissa on omat samankaltaisuutensa, joskin ratkaisevat erot suunnittelussa ovat nekin helposti todettavissa. - Silloin puhutaan eri projekteista. Toyotan filosofia on tehdä autosta niin helppo ajaa kuin mahdollista. Se on edellytys asiakkaalle. Kun muistelee, miten Kalle ajoi mestariksi Skodalla ja vertaa sitä asiakkaaseen, joka ulkoiluttaa autoaan silloin tällöin, niin se on aivan eri juttu. Mahdollisuudet säätää autoa on suuret. Tiimi ottaa huomioon monta eri näkökulmaa autoa rakentaessaan. Perusperiaatteet menestyksekkäässä kilpailutoiminnassa ovat samat, mutta Rally2-auton teoreettinen hintakatto (n. 250 000 euroa) asettaa tekniselle kehitykselle aivan eri raamit kuin yli miljoonan euron arvoiselle Rally1-autolle. - Minimistressi kuljettajalla tuo parhaan tuloksen. Jos kehität auton, joka on vaikea ajaa, mutta erittäin nopea, et silti voita maailmanmestaruutta. Monessa mielessä autot ovat projekteina samanlaisia, mutta sitten kuitenkin hyvin erilaisia, koska kustannuksissa on eroa. Sama tulos on Rally2:ssa saatava paljon vähemmällä rahalla. Tehtävää riittää Rovanperä on maltillinen arvioissaan. Uuden Yaris Rally2:n ensiesiintymistä odottaa koko rallimaailma ja pitkä liuta potentiaalisia asiakkaita. - Ei siitä ole hirveästi sanottavaa. Auton julkaisuun on pitkä aika vielä ja tiimi tulee tekemään paljon muutoksia. Potentiaaliselta se vaikuttaa, mutta paljon on vielä tehtävää. Se on ihan selvä, koska olisi huolestuttavaa, jos se olisi nyt jo valmis, huomauttaa Rovanperä. Kehitystyössä on kuljettajaa kuunneltava herkällä korvalla, ja niin toimitaan myös Toyotalla. - Ihan hyvin, ainakin tässä pääluokassa, koska he haluavat meidän pärjäävän. Rally2-autoa pitää pystyä ajamaan ammattilainen ja amatööri, joten sen vuoksi autoon tulee enemmän kompromisseja. Siksi sillä ajoimmekin, koska tiimi halusi kommentteja. Jari-Matti Latvalan mukaan auto ei ole vielä kuitenkaan valmis, vaan tehtävää riittää yhä. Toyota-pomo Jari-Matti Latvala on tähtikuljettajansa puolella. Autoa ei vielä hetkeen nähdä erikoiskokeilla. - Mitä itse olen autoa nähnyt, niin perusauto on hyvä, mutta ei se valmis vielä ole. Se on fakta; tehtävää on suorituskyvyssä, vaikka hyvä vaihe onkin menossa, Latvala hymyilee. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Toyota kevyin muutoksin uuteen rallikauteen – maksukykyisellä kuskilla mahdollisuus neljänteen autoon Uusi Škoda Fabia RS Rally2 on syntynyt voittajaksi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe