1.2.2023

Pääjohtaja suitsuttaa ralliohjelmaa – ”Moottoriurheilun tärkeys ulottuu kauas Skodan historiassa”

Klaus Zellmer Skoda CEO

Tshekkimerkki Skodan ohjaksissa viime kesästä lähtien työskennellyt Klaus Zellmer näkee moottoriurheilun kiinteänä osana merkin toimintoja jatkossakin.

Tunteet vilahtelevat eloisan saksalaisen puheessa, kun hän luonnehtii jo vuosia varsin aktiivista osaa Skodan mielikuvamarkkinoinnissa näytellyttä ralliprojektia. Vihreään toppatakkiin sonnustautunut Klaus Zellmer seisoo merkin kovimman luomuksen edessä ja hymyilee.

Syytä hymyyn on, sillä auto on jälleen pitkän työrupeaman tulos, jota kelpaa ylpeydellä tutkia monesta eri näkökulmasta. Emil Lindholm tiimin suomalaisena testikuljettajana laskee ajaneensa uutukaisella jopa 8000 kilometriä. Lindholm oli yksi neljästä testikuljettajasta, ja sai paljon vastuuta projektissa.

Susi lampaan vaatteissa - sitä uusi Fabia RS Rally2 varsin todennäköisesti on. Skoda on Fabia-mallin kahdeksanvuotisella taipaleella osannut tehdä luokkaan täysin ylivoimaisen ralliaseen, pedon, eikä ole syytä epäillä, että tällä kertaa olisi toisin.

Skoda Fabia RS Rally2

Heti Monte Carlo -rallissa auto osoitti potentiaalinsa. Nopeus riittää varmuudella WRC2-luokan voittoihin, kuten edeltävillä Fabia R5 ja Fabia R5 Evo -malleilla.

- Moottoriurheilun tärkeys ulottuu kauas Skodan historiassa - onhan Skoda jo 128-vuotias ja täten autoteollisuuden vanhimpia toimijoita. Näin haluamme myös jatkaa, vakuuttaa Zellmer Moottorin erikoishaastattelussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voittava resepti

Yksi merkittävimmistä asioista Skodan kohdalla on työn tinkimättömyys ja kyky oppia virheistä. Skodan kohdalla kyse ei ole korulauseista, joita on hyvä tiputella sopivassa välissä.

Vuosituhannen vaihteessa Fabia oli jo tuttu auto rallipoluilla. Tuolloin Skoda yritti vimmatusti pärjätä WRC-autollaan kokeneempia kilpakumppaneitaan vastaan. Kuljettajiksi palkattiin rallin maailmanmestareita, kuten Didier Auriol ja Colin McRae, mutta tulokset jäivät laihoiksi.

Tehdastiimin osalta toiminta oli loppunut jo vuonna 2005, joskin Fabia-mallia nähtiin rallipoluilla vielä tämänkin jälkeen, mutta yksityistiimien käsissä.

Ahtamaton S2000-malli Fabiasta oli jo sinnepäin, mutta vasta Fabia R5 keväällä 2015 sinkautti Skodan siihen asemaan, jossa merkki on ollut kohta jo vuosikymmenen ajan. Sittemmin Fabiaa on rakennettu 477 kappaletta asiakaskäyttöön, ja tilauskirja pullistelee jälleen uuden RS Rally2 -mallin osalta.

Tiimi kykenee tuottamaan vain noin tusinan verran autoja kuukaudessa, joten odottavan aika käy helposti pitkäksi, kun ensimmäisiä yksilöitä odotetaan Ralli SM -sarjassa ajaville kuljettajille.

Klaus Zellmer Skoda CEO

Zellmer näkee rallin luovan oikeanlaista mielikuvaa Skodalle, eikä panostus ole siitä johtuen jatkossakaan pienenemään päin. Virallisena tehdastiiminä, omissa väreissään Skoda ei ole ollut mukana enää vuoden 2019 jälkeen, vaan on ulkoistanut käytännön vastuun turkkilais-saksalaiselle Toksport -tiimille.

Lue myös: Toksportin tiimistä löytyy legendaarinen suomalaisvahvistus – Lasse Lampi!

Viimeiseksi jääneellä Skoda Motorsportin virallisella kaudella 2019 WRC2 Pro -mestariksi ajoi Kalle Rovanperä.

Tiimin riveissä tällä kaudella tulee rallin MM-sarjaa kiertämään muun muassa nuori Sami Pajari, jolta jäi kauden avannut Monte Carlo -ralli ajamatta ruokamyrkytyksen vuoksi.

- Ralli on tunteellinen asia ja teknisesti haastava laji kaikille. Olemme olleet Fabia -mallilla jo pitkään ja menestyksekkäästi mukana voittaen monia titteleitä. Kun on hyvä tiimi, toimiva juttu ja asiakkaita, niin sillä konseptilla aiomme myös jatkaa.

Olisi vaikea kuvitella Skodaa täysin ilman rallipanostusta. Niin syvällä merkin perimässä lajin vaikutus on. Ainakaan nykyisen toimitusjohtajan valtakaudella asiat eivät ole muuttumassa mihinkään.

- Skoda on tunteilla johdettu brändi. Sikäli moottoriurheilu palvelee meitä hyvin, Zellmer huomauttaa.

Teksti, kuvat ja video: Miika Wuorela

Luetuimmat