23.5.2023

Honda järjestelee Euroopan-mallistoaan uusiksi – ZR-V yhdistää mielenkiintoisesti Civicin ja CR-V:n piirteitä

Z-RV on Euroopassa uusi malli, joka asettuu katumaasturikokoluokassa keskelle, HR-V:n yläpuolelle, työntäen CR-V:tä aiempaa korkeammalle.

Honda vyörytti äskettäin Eurooppaan kolmen mallin voimalla hyvin suurella kädellä uudistetun katumaasturimalliston. Kaikki uudet mallit ovat lainausmerkeissä tuontitavaraa Hondan muilta markkina-alueilta, tosin ne ovat olleet näilläkin tuotannossa vain vähän aikaa. Yksi näistä on paljon mielenkiintoa herättänyt täyssähköinen e:Ny1.

Eurooppalaisittain uutuusmalli ZR-V:llä on vain noin vuoden tuotannossaoloonsa nähden hieman monimutkainen identiteettihistoria. Mallia on siis myyty viime vuodesta lähtien kotimarkkinoillaan Japanissa ZR-V:nä, mutta Pohjois-Amerikassa sikäläisenä HR-V:nä. Kiinassa autoa on myyty sekä ZR-V:nä että HR-V:nä, riippuen siitä kumpi tehdas auton on valmistanut.

Euroopassa puolestaan myydään globaalia HR-V:tä, joka on siis ZR-V/HR-V:tä pienempi, ja täkäläisen Hondan ainoa muuttumattomana pysyvä katumaasturimalli tällä erää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokoluokan kaappaava hybridimaasturi

Hondan Euroopan-mallistossa ei aiemmin ollut ZR-V:lle tilaa siitä syystä, että se on käytännössä väistyvän, viidennen sukupolven CR-V:n kokoinen auto. Uuteen CR-V:hen Moottori palaa aivan pian.

Vaikka 4,57 metrin pituinen ZR-V on kokoluokassa lähellä väistyvää CR-V:tä, on mallien välillä havaittavissa jonkinmoinen hegemoniallinen ero suuntaamisessa markkinointimielessä. ZR-V:n mallinimessä "Z" on ihan suora viittaus Z-sukupolveen, eli noin vuosien 1997 ja 2010 välillä syntyneisiin. Kyseessä on nuorin autonostajasukupolvi, joka maailmaan on tähän mennessä syntynyt.

Muiden muassa huippusuosittuja Nissan Qashqaita sekä Kia Sportagea vastaan asettuvan ZR-V:n pitäisi vedota nuorempaan ostajakuntaan esimerkiksi muotoilullaan ja voimavaroillaan. ZR-V:ssä on nyky-Hondille tyypillisen puhtaat linjat sekä valmistajansa mukaan mallille ominaisesti "virtaviivainen" kattolinja, mikä on nähtävissä ehkä ainakin etuviistosta katsottaessa. Myös tilaratkaisut ovat olleet suunnittelussa tapetilla, ja tästä kertoo Hondan mukaan muun muassa 1 291 litraan takapenkit kaadettuna yltävä tavaratilan tilavuus.

Tuoreimmalle Civicille kohtuullisen läheistä sukua oleva ZR-V on Euroopassa aina etuvetoinen, mutta moottoritarjonnan yksi ja ainoa vaihtoehto, 2,0-litraiselle Atkinson-työkiertoa hyödyntävälle bensiinimoottorille perustuva täyshybridi tarjoaa oikein mukavan 135 kilowatin tehot ja 315 newtonmetrin vääntömomentin.

Voimalinjaratkaisussa tärkeä yksityiskohta on e-CVT -vaihteisto, joka tulee mukaan vasta suuremmilla nopeusalueilla. Taajamassa polttomoottorin tehtävä on ainoastaan tuottaa sähköä sähkömoottoreille - joita on siis kaksi kappaletta.

Suorituskykylukemat, kuten muutkin lopulliset tiedot hintoineen päivineen, tarkentuvat lähempänä myynnin aloitusajankohtaa, kuitenkin vielä tänä vuonna.

Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat