4.7.2021 Ajoneuvot Honda Monkey 125 uudistuu – isompaa pykälää silmään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmisen vuotta markkinoilla ollut 125-kuutioinen Honda Monkey uudistuu nyt ensimmäisen kerran. 1970- ja 1980-lukujen suosikkimopo Honda Monkey koki uuden tulemisen, kun Honda esitteli siitä 125-kuutioisen version kaudelle 2018. Moni hämmästeli kuvia uutuudesta nähdessään, että miten moottoripyöräkortin omaava aikuinen onnistuu taivuttamaan itsensä Hondan ohjaimiin. Ratkaisu oli yksinkertainen, sillä Honda oli kasvattanut Monkeyn mittakaavaa huomattavasti, vaikka ulkonäkö ja mittasuhteet olivat tarkasti esikuvansa kaltaisia.Esimerkiksi istuinkorkeutta oli satapiikki-Monkeyssa 775 millimetriä, mikä on lähes normaali mitta täyskokoisissa moottoripyörissä. Kasvusta huolimatta Monkey 125 oli yhä aito Monkey, ja sitä ostelivat lähinnä viidenkympin ikään ehtineet kuskit, jotka ensimmäisen Monkey-boomin aikaan olivat mopoiässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottori - samat teholukematNyt Monkey 125 uudistuu, osittain pakon sanelemana. Jos malli halutaan jatkossakin pitää Hondan Euroopan mallistossa, on sen täytettävä aiemman Euro 4 -vaatimusten sijaan tiukemmat Euro 5 -päästö- ja melurajat. Ratkaisuna Honda ottaa Monkeyssä käyttöön saman uudemman moottoriversion, jonka se jo esitteli sisarmalli MSX125 Gromissa keväällä. Moottori on edelleen ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen ja kaksiventtiilinen nelitahtimoottori.Pelkästä päästöfiksauksesta ei ole kyse, vaan esimerkiksi sylinterin porausta on pienennetty ja iskunpituutta kasvatettu. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, tosin huipputeho saadaan aiempaa 250 kierrosta alempana ja huippuväännön kierrosluku on noussut saman verran. Takajousitusta on muokattu kestämään paremmin aikuisen kuljettajan paino ja parantamaan ajo-ominaisuuksia.Yksi pykälä lisääKuljettajan kannalta suurin uudistuu koskee vaihteistoa, sillä vanhan nelivaihteisen sijaan uudessa moottorissa on viisivaihteinen vaihteisto. Valmistajan mukaan viides vaihde tuo mukavuutta pidemmille ajomatkoille, mikä tarkoittanee viitosvaihteen olevan välitykseltään pidempi kuin vanhan vaihteiston nelosvaihde. Huippunopeutta valmistaja lupaa 91 kilometriä tunnissa, mikä on Monkeylle täysin riittävä lukema.Polttoaineen kulutuslukemaksi kerrotaan 1,5 litraa sadalla, joten 5,6 litran tankillisella pääsee aivan riittävän pitkälle. Keltaisen ja punaisen värivaihtoehdon lisäksi tarjolle tulee uusi sininen vaihtoehto. Honda Monkey 125 Moottori: ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124cc Teho: 6,9 kW / 6 750 r/min Vääntö: 11 Nm / 5 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1145 mm Istuinkorkeus: 775 mm Tankin tilavuus: 5,6 litraa Paino tankattuna: 104 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: HondaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja