4.7.2021 Ajoneuvot Honda Monkey 125 uudistuu – isompaa pykälää silmään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmisen vuotta markkinoilla ollut 125-kuutioinen Honda Monkey uudistuu nyt ensimmäisen kerran. 1970- ja 1980-lukujen suosikkimopo Honda Monkey koki uuden tulemisen, kun Honda esitteli siitä 125-kuutioisen version kaudelle 2018. Moni hämmästeli kuvia uutuudesta nähdessään, että miten moottoripyöräkortin omaava aikuinen onnistuu taivuttamaan itsensä Hondan ohjaimiin. Ratkaisu oli yksinkertainen, sillä Honda oli kasvattanut Monkeyn mittakaavaa huomattavasti, vaikka ulkonäkö ja mittasuhteet olivat tarkasti esikuvansa kaltaisia.Esimerkiksi istuinkorkeutta oli satapiikki-Monkeyssa 775 millimetriä, mikä on lähes normaali mitta täyskokoisissa moottoripyörissä. Kasvusta huolimatta Monkey 125 oli yhä aito Monkey, ja sitä ostelivat lähinnä viidenkympin ikään ehtineet kuskit, jotka ensimmäisen Monkey-boomin aikaan olivat mopoiässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottori - samat teholukematNyt Monkey 125 uudistuu, osittain pakon sanelemana. Jos malli halutaan jatkossakin pitää Hondan Euroopan mallistossa, on sen täytettävä aiemman Euro 4 -vaatimusten sijaan tiukemmat Euro 5 -päästö- ja melurajat. Ratkaisuna Honda ottaa Monkeyssä käyttöön saman uudemman moottoriversion, jonka se jo esitteli sisarmalli MSX125 Gromissa keväällä. Moottori on edelleen ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen ja kaksiventtiilinen nelitahtimoottori.Pelkästä päästöfiksauksesta ei ole kyse, vaan esimerkiksi sylinterin porausta on pienennetty ja iskunpituutta kasvatettu. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, tosin huipputeho saadaan aiempaa 250 kierrosta alempana ja huippuväännön kierrosluku on noussut saman verran. Takajousitusta on muokattu kestämään paremmin aikuisen kuljettajan paino ja parantamaan ajo-ominaisuuksia.Yksi pykälä lisääKuljettajan kannalta suurin uudistuu koskee vaihteistoa, sillä vanhan nelivaihteisen sijaan uudessa moottorissa on viisivaihteinen vaihteisto. Valmistajan mukaan viides vaihde tuo mukavuutta pidemmille ajomatkoille, mikä tarkoittanee viitosvaihteen olevan välitykseltään pidempi kuin vanhan vaihteiston nelosvaihde. Huippunopeutta valmistaja lupaa 91 kilometriä tunnissa, mikä on Monkeylle täysin riittävä lukema.Polttoaineen kulutuslukemaksi kerrotaan 1,5 litraa sadalla, joten 5,6 litran tankillisella pääsee aivan riittävän pitkälle. Keltaisen ja punaisen värivaihtoehdon lisäksi tarjolle tulee uusi sininen vaihtoehto. Honda Monkey 125 Moottori: ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124cc Teho: 6,9 kW / 6 750 r/min Vääntö: 11 Nm / 5 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1145 mm Istuinkorkeus: 775 mm Tankin tilavuus: 5,6 litraa Paino tankattuna: 104 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: HondaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous