4.7.2021 Ajoneuvot Honda Monkey 125 uudistuu – isompaa pykälää silmään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmisen vuotta markkinoilla ollut 125-kuutioinen Honda Monkey uudistuu nyt ensimmäisen kerran. 1970- ja 1980-lukujen suosikkimopo Honda Monkey koki uuden tulemisen, kun Honda esitteli siitä 125-kuutioisen version kaudelle 2018. Moni hämmästeli kuvia uutuudesta nähdessään, että miten moottoripyöräkortin omaava aikuinen onnistuu taivuttamaan itsensä Hondan ohjaimiin. Ratkaisu oli yksinkertainen, sillä Honda oli kasvattanut Monkeyn mittakaavaa huomattavasti, vaikka ulkonäkö ja mittasuhteet olivat tarkasti esikuvansa kaltaisia.Esimerkiksi istuinkorkeutta oli satapiikki-Monkeyssa 775 millimetriä, mikä on lähes normaali mitta täyskokoisissa moottoripyörissä. Kasvusta huolimatta Monkey 125 oli yhä aito Monkey, ja sitä ostelivat lähinnä viidenkympin ikään ehtineet kuskit, jotka ensimmäisen Monkey-boomin aikaan olivat mopoiässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottori - samat teholukematNyt Monkey 125 uudistuu, osittain pakon sanelemana. Jos malli halutaan jatkossakin pitää Hondan Euroopan mallistossa, on sen täytettävä aiemman Euro 4 -vaatimusten sijaan tiukemmat Euro 5 -päästö- ja melurajat. Ratkaisuna Honda ottaa Monkeyssä käyttöön saman uudemman moottoriversion, jonka se jo esitteli sisarmalli MSX125 Gromissa keväällä. Moottori on edelleen ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen ja kaksiventtiilinen nelitahtimoottori.Pelkästä päästöfiksauksesta ei ole kyse, vaan esimerkiksi sylinterin porausta on pienennetty ja iskunpituutta kasvatettu. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, tosin huipputeho saadaan aiempaa 250 kierrosta alempana ja huippuväännön kierrosluku on noussut saman verran. Takajousitusta on muokattu kestämään paremmin aikuisen kuljettajan paino ja parantamaan ajo-ominaisuuksia.Yksi pykälä lisääKuljettajan kannalta suurin uudistuu koskee vaihteistoa, sillä vanhan nelivaihteisen sijaan uudessa moottorissa on viisivaihteinen vaihteisto. Valmistajan mukaan viides vaihde tuo mukavuutta pidemmille ajomatkoille, mikä tarkoittanee viitosvaihteen olevan välitykseltään pidempi kuin vanhan vaihteiston nelosvaihde. Huippunopeutta valmistaja lupaa 91 kilometriä tunnissa, mikä on Monkeylle täysin riittävä lukema.Polttoaineen kulutuslukemaksi kerrotaan 1,5 litraa sadalla, joten 5,6 litran tankillisella pääsee aivan riittävän pitkälle. Keltaisen ja punaisen värivaihtoehdon lisäksi tarjolle tulee uusi sininen vaihtoehto. Honda Monkey 125 Moottori: ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124cc Teho: 6,9 kW / 6 750 r/min Vääntö: 11 Nm / 5 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1145 mm Istuinkorkeus: 775 mm Tankin tilavuus: 5,6 litraa Paino tankattuna: 104 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: HondaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”