9.5.2023 Autoilu Huoli teiden kunnosta viety hallitusohjelman laatijoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tievetoomus keräsi reilussa kuukaudessa 1 072 allekirjoitusta yrityksiltä ja järjestöiltä. Autoliitto on jo pitkään ollut huolissaan teiden kehnontuneesta ajettavuudesta. Suomi-neidon verenkierron eli tiestön kehnosta kunnosta huolestuneet Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ja Suomen Tieyhdistys käynnistivät alkuvuonna Tievetoomus-hankkeen. Aihe on tärkeä, sillä tien päällä pidetään liikkeessä Suomen teollisuus, kauppa, tuotteet ja työvoima. Kansalaisten vapaus liikkua omatoimisesti ympäri maan ei ole sekään lainkaan merkityksetön arvo.Vetoomus on luovutettu poliittisille päättäjille, jotka muokkaavat tulevan hallituksen hallitusohjelmaa kokoomuksen Petteri Orpon johdolla. Moottori uutisoi Tievetoomuksesta tuoreeltaan maaliskuussa.– Peräti 70 prosenttia Suomen pinta-alasta on sellaista, että maantiet ovat ainut käytettävissä oleva liikkumisen alusta. Kun hallitusneuvotteluissa pohditaan keinoja talouden tasapainottamiseksi, on muistettava, että tiet pitävät Suomen teollisuuden, kaupan ja yritysten tuotteet liikenteessä, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Simo Takalammi tähdentää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli tuhat allekirjoittajaaVetoomuksen puuhatahot eivät ole huolineen yksin, sillä Tievetoomus keräsi reilussa kuukaudessa 1 072 allekirjoitusta yrityksiltä ja järjestöiltä. Allekirjoittaneita ovat esimerkiksi EK, SAK, Suomen Yrittäjät ja MTK. Lisäksi vetoomuksen ovat allekirjoittaneet useat muut elinkeinoelämän järjestöt ja sadat yritykset eri toimialoilta – apteekeista kuljetusyrityksiin ja koneurakoinnista rakennusteollisuuteen.SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala on kiteyttänyt toiveen kahteen lauseeseen: ”Vetoamme seuraavaan hallitukseen, että alimitoitettu rahoitus nostetaan tiestön ylläpidon ja kehittämisen vaatimalle tasolle. Tämä tarkoittaa satoja miljoonia euroja lisärahoitusta.”– Tiestön kunto huononee ennätysvauhtia ja Suomessa ei ole pystytty investoimaan riittävästi uusiin väyliin. Myös päästövähennystavoitteiden saavuttaminen ja liikenteen vaihtoehtoiset energiamuodot edellyttävät meiltä nykyistä parempikuntoisia teitä. Panostukset tiestöön maksavat itsensä takaisin pidemmällä tähtäimellä, tekemättä jättäminen maksaa vielä enemmän sanoo, Kujala kiteyttää tiestön nykytilan.Tiet kaikkien asiaAutoilun riesana ovat kuopat, railot, painumat, reunojen murtumat, rokonarpiset sillankannet sekä keskeneräiset kunnostukset ja tieviivoitusten puutteet. Teiden heikentynyt ajettavuus voi pakottaa laskemaan sallittuja ajonopeuksia tietyillä tieosuuksilla.Vetoomuksen laatijat muistuttavat, että tiestön kunto vaikuttaa kaikkien suomalaisten elämään. Noin 90 prosenttia Suomessa kuljetetuista tavaratonneista kulkee kumipyörillä. Tämä tarkoittaa, että Suomen kilpailukyky, huoltovarmuus ja energiantuotanto ovat riippuvaisia tieverkon ajettavuudesta.Autoliitto: lisää korjausrahaaAutoliitto on ollut jo pitkään huolissaan teiden rapistuvasta kunnosta, vaikuttaahan teiden kunto ajettavuuteen – ja matka-aikoihin. Tiestön korjausvelka on kasvanut, eikä korjausrahaa esimerkiksi päällystystöihin ole riittämiin.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on tähdentänyt, että ”matka-aika on aivan keskeinen syy ihmisille valita auto liikkumistavaksi, autoiluhan ei ole itseisarvo vaan henkilöauto on arjen mahdollistaja.”Suomen suurinta autoilijoiden etujärjestöä on huolettanut myös se, että tiestön kunnossapito jää kalliiden raideinvestointien varjoon valtion rahanjaossa.Moottori uutisoi maaliskuussa Autoliiton lausunnosta, joka liittyi Väyläviraston investointiohjelmaan vuosille 2024–2031. Kriittisen lausunnossa kiteytettiin, että ”rahoitustason nosto on ainoa keino tilanteen korjaamiseksi. Perustienpitoon tarvittaisiin vuositasolla välittömästi pysyvä vähintään 300 miljoonan euron tasokorotus.”Autoliitto toi lausunnossaan esiin myös, että henkilöliikenteen matkasuoritteesta 80 % tapahtuu henkilöautoilla.”Näin ollen tiestön painotusta määrärahojen käytössä tulisi merkittävästi lisätä, jolloin investointien hyöty-kustannussuhde nousisi.”Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:4:{i:0;s:6:"132267";i:1;s:6:"130395";i:2;s:5:"65899";i:3;s:6:"131823";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?