18.3.2016 Ajoneuvot Huutokaupan kaunotar: Avions Voisin C14 Lumineuse vuodelta 1927 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kultaisen vuosikymmenen ranskatar on upea osoitus oman tiensä kulkemisesta aina lentokoneista autonvalmistukseen. RM Sotheby'sin viime viikonloppuna järjestetty klassikkohuutokauppa Floridan Amelia Islandilla oli melkoista menneisyyden loistoa. Yksi kirjaimellisesti loistokkaista klassikoista oli kuitenkin Avions Voisin C14 Lumineuse, joka jäi lopulta myymättä. Hinta-arvio ranskattarelle oli noin 800 000 – 950 000 dollaria (n. 700 000–840 000 euroa). Kauniin art decoa ja lentämisen aikakautta yhdistelevän ajoneuvon takaa löytyy mielenkiintoinen tarina Gabriel Voisinista ja ensimmäisestä maailmansodasta.Vuonna 1880 syntynyt Gabriel Voisin kuvataan useissa yhteyksissä 1800-luvun loppupuolen renessanssimieheksi, joka sovitti elämänsä aikana ainakin mekaanikon, insinöörin, arkkitehdin, aerodynamistin, keksijän, teollisuusmogulin, taiteilijan ja filosofin viittoja ylleen. Opinnot johdattivat nuorta miestä kohti arkkitehtuuria, mutta langaton lennätin ja lentävät koneet veivät tulevan ilmojen herran mennessään.Ensimmäisen lentokoneensa Voisin rakensi 1902 ja pari vuotta myöhemmin hän perusti veljensä Charlesin kanssa maailman ensimmäisen kaupallisen lentokonetehtaan (Appareils d'Aviation Les Fréres Voisin). Ensimmäinen maailmansota oli bisnesmielessä tuottoisaa aikaa, sillä Salmsonilta ja Hispano-Suizalta lisensoiduin moottorein varustettuja Voisinin lentokoneita valmistui yli 10 000 kappaletta. Luomuksensa käyttö sotavälineenä kuitenkin arpeutti Gabrielin. Sotavuosien jälkeen myös lentokoneiden kysyntä oli verrattain vähäistä, joten oli aika kohdistaa katseet autoilun haasteisiin.Ensimmäisen Avions Voisinin olivat suunnitelleet entiset Panhardin insinöörit, jotka olivat koittaneet kaupitella suunnitelmiaan André Citroënille. Koska ajoneuvon juuret olivat Panhardilla, siinä käytettiin Knight-tyyppistä luistiventtiilikonetta, joka oli pehmeän käyntinsä ja tasaisen vääntönsä ansiosta Voisinin mieleen. Myöhemmissä malleissa käytettiin edistyksellisiä rakenteita kuten moottorin kolmipistetuentaa, itsekantavaa koria ja puurungon päälle tehtyä alumiinilevyrakennetta. Voisin jätti mekaaniset rakenteet usein näkyviin auton sisustassakin, osoittaen kellontekijöiltä tuttua ylpeyttä omista ratkaisuistaan. Auton suunnitteluperiaatteissa oli tiettyä lentokonemaista ehdottomuutta: pääasiassa olivat keveys, tasapainoinen painonjakauma, matkatavaratila ja laatikkomaiset muodot.Vuonna 1927 esitelty Avions Voisin C14 Lumineuse, "valo", on saanut nimensä suurten ikkunoiden tuomasta valoisuudesta. C14 itsessään oli jatkokehitelmä aiemmasta kuusisylinterisestä C11-mallista. C14:n erikoisiin ja patentoituihin rakenteisiin kuuluivat muun muassa ovimekanismi, ikkunamekanismi, äänitorven ohjaus ja pneumaattisesti toteutettu vaihteiston rele.2,3-litrainen luistiventtiilimoottori on yhdellä kaksikurkkuisella Zenith-kaasuttimella varustettu suora kutonen. Moottori tuottaa 66 hevosvoimaa ja muistuttaa luonteeltaan höyrykonetta tasaisen käyntinsä vuoksi. Pysähtymisestä huolehtivat kaikkiin pyöriin asennetut tehostetut rumpujarrut. Lehtijouset ja jäykät akselit olivat päivän sana alustaa suunniteltaessa ja kolmivaihteisen manuaalivaihteiston lisäksi autossa on kaksivaihteinen aluevaihteisto. Matkatavarakotelot on sijoitettu auton sivuille paremman painonjakauman nimissä.Myynnissä ollut ajoneuvo tunnettiin korinumerolla 28068 ja värikkään historian aikana ajoneuvo on kuulunut niin museokokoelmiin, osallistunut muotoilun satavuotisnäyttelyyn Pariisissa kuin saanut takaisin alkuperäisen moottorinsa. Restauroinnin mielenkiintoisin osa lienee kuitenkin sisusta, joka on palautettu alkuperäiseen Voisin-tyyliin, johon kuuluu oleellisena osana Paul Poiret'n inspiroima art deco -tyyppinen verhoilukuosi.Avions Voisinin tarina jatkui kuitenkin vielä C14 Lumineusin jälkeen. Merkki jatkoi upeiden autoluomusten rakentamista 1930-luvun alkupuolelle, jonka jälkeen talousvaikeudet alkoivat verottaa yhtiön tekemisiä. Toinen maailmansota pilasi Voisinin kuviot lopullisesti, joten yhtiö sulautettiin pääluotottajansa Gnome & Rhônen toimintoihin.Upeiden autojen lisäksi Voisinin perintö näkyy ehkä erään toisen ranskalaismerkin läpimurtohiteissä. Kun 1930-luvulla Voisinin palkat jäivät maksamatta, lähti yhtiön riveistä lätkimään eräs nuori luova insinööri. Miehen nimi oli André Lefèbvre ja sittemmin hän oli vastuussa Citroënilla muun muassa Traction Avantista, 2CV:stä ja DS:stä...Lähde: RM Sotheby's, kuvat: RM Sotheby's / Alexis GoureMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa