22.2.2025

Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC

Kuva Collecting Cars

Heuliezin tehtaalta Ranskan Cerizyssä valmistui vain yksi musta katumallin Citroën BX 4TC. Se on edelleen melkein kuin uusi.

Omintakeisen näköinen Citroën BX 4TC ei saavuttanut rallipoluilla sitä menestystä, mitä valmistaja lähti tavoittelemaan. Sillä kerettiin osallistua vain kolmeen B-ryhmän osakilpailuun vuonna 1986, ja luotettavuusmurheiden takia vain Ruotsin rallin kuudes sija jäi minkäänlaiseksi saavutukseksi.

Kirjoitimme pari vuotta sitten valkoisesta katumallin BX 4TC:stä, joka oli yksi harvoista näihin päiviin säästyneistä alkuperäisistä yksilöistä: asiakasautoille kävi kuten Citroën GS Birotor-wankelmallille. Projektia pidettiin niin epäonnistuneena, että syntipukeille annetut potkut eivät riittäneet, vaan valmistaja pyrki myös ostamaan asiakkaille myydyt autot takaisin ja tuhoamaan ne. Valkoisia BX 4TC:itä myytiin noin kuutisenkymmentä ja näistä joka toiselle kävi kylmästi.

Homologaatiosäännösten mukaan autoja olisi sitä paitsi pitänyt valmistaa kaksisataa, mutta vain 86 autoa ehdittiin edes tehdä, sisältäen itse kilpa-autot. Tästä syystä nyt esiteltävä huutokauppayksilö on varsinainen musta lammas. Se ei kuulu näihin alkuperäisiin valmistuneisiin autoihin, mutta on silti vuoden 1986 mallinen BX 4TC. Häh?

Kuten monesti muissakin Citroëniin liittyvissä erikoistapauksissa, myös tällä kohtaa sormi osoittaa Heuliez-koripajan suuntaan. Nyt myytävä auto on kasattu Heuliezin tehtaalla ylijäämäosista varsinaisen BX 4TC-tuotannon päättymisen jälkeen, eli teknisesti kyseessä on ns. continuation car. Auto on alun perin lahjoitettu Heuliezin eläköityneelle pääjohtajalle 1980-luvulla ja se on jäänyt koritehtaan kokoelmiin vuosikausiksi, mistä muistuttaa myös tuulilasin yläosan tarroitus. Kyseessä on ainoa koskaan valmistunut musta BX 4TC, ja auto on kaiken lisäksi rekisteröity ensi kertaa vasta vuonna 2019, sen jälkeen kun se huutokaupattiin hieman ennen Heuliezin 2013 tapahtunutta konkurssia.

Collecting Cars -sivuston mukaan musta rallisitikka on ollut samalla omistajalla 13 vuoden ajan, ja matkamittarissa komeilevaa 1517 kilometrin lukemaa pidetään täytenä ajomääränä. Alla ovat – jotenkin sopivasti – millikoon TRX-vanteet ja renkaat. Vuosien säilytyksen aikana on tullut pieniä osumia, mikä on johtanut puskureiden uudelleenmaalaamiseen. Sitikkaharrastajat tosin tietävät miten vaikeaa on pitää tavallisenkin BX:n puskurit edes lähellä muun korin väriä. Myös kytkin ja kaasunestejousituksen komponentit on kertaalleen uusittu. Alustaltaan auto vaikuttaa pääosin uudenveroiselta.

Sen lisäksi, että tutut BX-ominaisuudet kuten korkeussäädettävä kaasunestejousitus ja ainokainen tuulilasinpyyhin ovat paikallaan myös tässä autossa, sen sisusta on yhdistelmä BX GTI:n urheilullisia istuimia ja BX 4TC:n ralliperimää - mikä paistaa esimerkiksi mittaristosta. Auto näyttää siltikin täysin käyttökelpoiselta myös sunnuntaiajeluihin, ja siinä on aivan tavallinen takapenkki keskikyynärnojineen. Myös tavaratila soveltuu ostosten kuljettamiseen, vaikka erikoisen suuri polttoainetankki ja mukaan ängetty vararengas vievätkin tilaa.

Tämä BX 4TC on toisin sanoen jo valmiiksi harvinaisista autoista harvinaisin, mikä varmasti tulee näkymään myös kauppahinnassa. Hollannissa myynnissä oleva auto menee vasaran alle keskiviikkona 26.2, ja tätä kirjoittaessa hinta on noussut jo 50 000 euroon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat