Huutokauppahelmet: Citroën ’Traction Avant’ -53

Kuva Huutokaupat.com

Ota kesä vastaan gangsterisitikalla: Mikkelissä huutokaupataan vuoden -53 Citroën Traction Avant, tietysti mustana.

Citroën ”Traction Avant” on monella tapaa merkityksellinen auto. Se ei pelkästään ole Citroënin ensimmäinen etuvetomalli ja malli, joka sai Citroënin hylkäämään takavedon, vaan sitä myös valmistettiin erittäin kauan, aina vuoteen 1956 asti. Seuraajamalli DS oli melkoinen loikka gangsterimallin sitikasta, mutta 7-, 11-, 15- ja lukuisilla muilla mallinimillä myyty Traction Avant oli vähintäänkin yhtä vallankumouksellinen esittelyvuonnaan 1934.

Olihan se maailman ensimmäinen massatuotettu etuvetoauto, kaiken lisäksi itsekantavalla korilla, etupään erillisjousituksella ja hammastanko-ohjauksella. Rakenteensa ansiosta iso sitikka oli huomattavan matala muihin aikakauden sedaneihin verrattuna.

Mikkelissä myytävä Traction Avant on vuosimallia 1953, eli tuotannon loppupäästä. Se on B11-mallinen, eli voimanlähde on tällöin 1.9-litrainen neloskone. Auto kantaa vuosikymmenten patinaa ylpeästi, sillä elämän jälkiä on sudittu pensselilläkin. Oma houkutuksensa olisi jättää auto tähän asuun, mistä myös myynti-ilmoitus vinkkaa: ”Ajele tällaisenaan ja anna historian näkyä, tai entisöintiin”. Restaurointiprojektiksi Sitikka voisi sopia hyvin, sillä auto on nytkin tieliikennekelpoinen ja katsastettu, mikä helpottaa liikuttelua.

Varsinaisia vikoja on mainittu vain vähän: kuusivolttinen akku olisi parasta uusia, bensamittari toimii kun sille päälle sattuu, ja ovilukko on syytä vaihtaa. Nämä eivät estä autosta tai sen yhä tarjoamasta kyydistä nauttimista, mutta repsottavat penkinpäälliset voisi joko uusia tai poistaa – niiden alla mainitaan olevan alkuperäiset verhoilut. Jarruja ja pakoputkiakin on laitettu hiljattain.



Sitikka on myynnissä Huutokaupat.comissa ja sen hinta on tätä kirjoittaessa noussut neljään tuhanteen. Virheettömästä yksilöstä pyydetään Suomessa noin kymppitonnin verran enemmän, joten vaikka ilmoituksen auto on visuaalisesti kauhtunut, on hinnassa vielä jonkin verran nousupainetta ennen viimeistä huutoa 7. toukokuuta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat