28.9.2024

Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension

Kuva H & H Classics
Lotus Esprit Active Suspension
1980 Lotus Esprit Active Suspension Prototype / Kuva: H & H Classics

Monelle autoihmiselle on Roger Mooren tähdittämissä Bond-elokuvissa nähty kiilamainen Lotus Esprit se ainoa oikea Bond-auto, Aston Martinien ja Bemareiden sijaan. Jos sukellusvenekonversiot jätetään sikseen, kenties lähimpänä todellista erikoisvarusteltua Espritiä on tämä Lotuksen aktiivijousitusprototyyppi, joka huutokaupataan lokakuun alussa.

Formulamaailmassa aerodynamiikan ja alustakehityksen saralla menestynyt Lotus pyrki kehittämään tietokoneavusteisen aktiivijousituksen myös katuautokäyttöön. Jousitusprototyypin pohjaksi englantilaisvalmistaja otti erään vuoden 1980 mallisen ”Essex” Turbo Espritin, jonka uskotaan olevan myös ensimmäinen valmistunut esituotantomallin Essex Esprit. Malli oli ensimmäinen turboahdettu Esprit ja sen kuivasumppu-neloskone tuotti 210 hevosvoimaa.

Tässä yhteydessä Essex viittaa öljy-yhtiö Essex Overseas Petroleumiin, joka sponsoroi tuolloin Lotuksen formulatiimiä, ja siksi valmistenumeron 10895 saanut auto maalattiin aluksi yhtiön sinisiin väreihin. Seuraavat pari vuotta tämä Esprit vietti DeLorean Motor Companyn hoivissa, varmastikin koska Lotus näytteli kohtuullisen suurta roolia ikonisen ja epäonnisen DeLorean DMC-12 -urheiluauton kehitystyössä.

Aikanaan 10895 palautui takaisin Lotukselle, jolloin sekä Lotus Engineering että formulatiimi Team Lotus iskivät kyntensä siihen, yhdessä Cranfieldin yliopiston kanssa. Nyt mustaksi maalattuun autoon asennettiin kokeellinen, tietokoneohjattu, viiveetön hydraulitoiminen aktiivijousitusjärjestelmä, josta vuonna 1983 esitetty Top Gear -autoiluohjelman jakso kertoo enemmän. Auton ratissa on formulakuljettaja John Miles (1943-2018), joka myös kilpaili Lotuksella uransa aikana. Formula-autoissa aktiivijousitusta nähtiin 1980-luvulla, ensin Lotuksissa, kunnes Williamsin kehittämä järjestelmä osoittautui niin onnistuneeksi että FIA päätyi kieltämään aktiivijousituksen vuonna 1994.

Kuten Miles videolla selventää, vuonna 1983 tavallinen tuotanto-Esprit edusti ainakin brittitoimittajan näkökulmasta ajettavuuden terävintä kärkeä. Kovaa vauhtia mutkiin ajettaessa sekin kuitenkin kallisteli, ja Lotuksen insinöörien tavoitteena oli vakauttaa ajokäytös kaikissa tilanteissa – siispä formuloissa liian jäykkää jousitusta korjaamaan suunniteltu hydraulinen aktiivijousitus nähtiin ratkaisuna myös Espritin alustaan. Tuloksena oli muutoin täysin normaalilta tuntuva Turbo Esprit, joka ei kuitenkaan nyökkinyt eikä kallistellut mutkissa tai nopeudenmuutoksissa. Vastaavaan vakauteen olisi muutoin päästy vain äärimmäisen jäykällä jousituksella, joka olisi kuljettajalle todella epämukava, oli kyse sitten tieliikenteestä tai formuloista.

Prototyypeillä on monesti tapana jäädä kokeiluasteelle, eikä konkurssin partaalla kamppaillut, Toyotan ja General Motorsin välillä palloteltu Lotus kyennyt kehittämään aktiivijousitusautosta tuotantomallia. GCL 269Y -kilpinen proto unohtui halliin vuosiksi, ja auto oli monesti vaarassa lähteä hävitettäväksi. Espritien alustakehitystä johtanut Brian Angus onnistui kuitenkin siirtelemään ja piilottelemaan autoa siihen asti, kunnes sen arvon ymmärsivät 2000-luvun puolella muutkin. Musta Esprit elvytettiin ensin Lotuksella näyttelykuntoiseksi ja myöhemmin se päätyi Lotuksella vuodet työskennelleen insinöörin ja tämän pojan käsiin, kunhan auto oli saatu raivattua esille Lotuksen toimitiloista.

GCL 269Y:n nykyinen asu vaati kaksivuotisen, mittavan, silti alkuperäisyyttä kunnioittaneen kunnostusurakan, jonka sanotaan maksaneen 60 tuhatta puntaa. Tuloksena on uuden väärti, mutta ei ylirestauroitu superharvinainen proto-Esprit, joka kantaa yhä alkuperäistä maalia ja jonka punainen nahkasisusta on alkuperäinen, kuten myös aktiivijousituksen ohjauspaneeli auton kojelaudassa. Itse aktiivijousitus kaipaa spesialistin otetta toimintakuntoisuuden varmistamiseksi, mutta dataa siitä on jo saatu ulos.

Espritin on arvioitu menevän kaupaksi lokakuun 9. pidettävässä huutokaupassa noin 70-80 tuhannella punnalla, eli myyntihinta saattaa yltää kuluineen yli 100 000 euron.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat