24.8.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – McLaren F1 LM-Spec Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämä McLaren F1 LM-Spec on toinen kahdesta koskaan rakennetusta. Silti sen lähes 20 miljoonan dollarin myyntihinta on paljon rahaa. Kirjoitushetkellä jutun McLaren F1 LM-Spec on merkin kaikkien aikojen kallein auto. Tämä ratkesi menneenä viikonloppuna RM Sotheby’s huutokaupassa Montereyssä, Kaliforniassa. Huutokauppahinnaksi muodostui lopulta 19 805 000 dollaria, eli kirjoitushetken kurssilla vaivaiset 18 miljoonaa euroa. Se ei suinkaan ollut ainoa samassa tapahtumassa kaupattu auto. Yhteispotti oli hurjat 107 miljoonaa dollaria. Valtavaan tapahtumaan kerääntyi osallistujia peräti 43:sta eri maasta kuvaten hyvin huutokaupan kansainvälistä merkitystä. Viime viikon Huutokauppahelmi, vuoden 1939 Porsche Typ 64, koki kuitenkin koomisen kohtalon. Huuto aloitettiin 20 miljoonasta dollarista ja 30 miljoonan kautta päästiin peräti 70 miljoonan huutoon. Tämän jälkeen huutokaupan pitäjä joutui nolosti myöntämään, että huutojen piti alkaa 13 miljoonan dollarin summasta. Mielenkiinto autoon lässähti välittömästi. Huutajat olivat ilmeisesti mielestään huutaneet 13 ja 17 miljoonan dollarin summia, mutta taululle ilmestyi kymmenlukuja. Lopulta kyseinen Porsche Typ 64 jäi kokonaan myymättä. Montereyn menestyksestä vastasi aikanaan numerolla 018 tehtaalta valmistunut McLaren F1 LM-Spec. McLaren päivitti vain kaksi kaikista kadulle valmistuneista F1-malleista vastaamaan Le Mansissa käytettyjä yksilöitä GTR-moottorin ja aerodynamiikkapaketin osalta. Itse asiassa aerodynamiikkapaketti oli virallisia Le Mans -yksilöitä kattavampi, sillä katuautoa eivät säännöt rajoittaneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1994 McLaren F1 LM-Spec – RM Sotheby’s McLaren F1 oli pitkälti Gordon Murrayn visio. Brabhamin F1 -tallista McLarenille siirtynyt Murray ei olisi kuitenkaan koskaan saanut toteuttaa sitä ilman yhtiön tukea. Yrityksen osaomistaja Mansour Ojjeh omasi tärkeän roolin, mutta varsinaisesta tehtävänannosta vastasi Ron Dennis ja se tehtävänanto oli rakentaa täydellinen urheiluauto. Ei liene liioittelua väittää Gordon Murrayn onnistuneen tehtävässään varsin hyvin. Hiilikuitua, alumiinia ja hunajakennorakenteet korissa, auton keskilinjalle sijoitettu kuljettaja, moottorin ilmanotto auton katolla ja saksiovet kuuluvat näkyviin piirteisiin. Auton sydän oli tässäkin tapauksessa moottori, joka tuli kuitenkin BMW:ltä. McLaren kävi pitkälliset keskustelut Formula 1 -autojen moottoritoimittajansa, Hondan, kanssa löytämättä yhteistä säveltä. Nyt kaivattiin suuritilavuuksinen vapaasti hengittävä moottori ja BMW valmisti V12-moottorin tuottamaan 627 hevosvoimaa. Vaikka auto oli suunniteltu katulailliseksi, niin sen suorituskyky haluttiin mitata moottoriradoilla. Asiakkaat tiedustelivat tehtaalta tukea yksityistallien kilpatoimintaan. Tätä seurasi tehtaan virallinen F1 GTR kilpa-auto. Ron Dennis halusi voittaa, sittemmin FIA GT Championshipilla korvatun, BPR Global Championship -urheiluautosarjan ja kruunata menestyksen myös Le Mansin 24 tunnin kilpailulla. Jälleen voidaan puhua ylisuoriutumisesta, sillä mestaruussarja voitettiin kolmasti ja Le Mans vuonna 1995. Jälkimmäisessä saavutettiin myös 3., 4. ja 5. sija. Tuon kunniaksi McLaren julkaisi pienen erän F1 LM -nimettyjä autoja varustettuna GTR:n moottorilla ja kattavalla aerodynamiikkapaketilla. Yhteensä valmistettiin 106 McLaren F1:stä. Näistä 64 oli tavanomaisia tuotantoautoja, 28 GTR -kilpa-autoja, 5 F1 LM -versioita, 2 GT -malleja ja loput prototyyppejä tai esisarjan autoja. Tuotannon päättymisen jälkeen McLaren rakensi kaksi tavallisempaa tuotantoautoa vastaamaan F1 LM -malleja muuten, mutta säilyttäen tuotantoauton vähemmän karun sisustan - siksi käyttämämme nimitys LM-Spec. Kyseessä olivat numerot 073 ja 018. Nyt näistä myytiin vuonna 1994 valmistettu numero 018. Mustan verhoilun parina oli alun perin tummansininen helmiäsväri (Midnight Blue Pearl), mutta vuonna 2000 auto palasi tehtaalle LM-Spec päivitysten vuoksi. Päivitysten lista on loputtoman pitkä ja siihen kannattaa tutustua tarkemmin huutokauppasivustolla. Samassa yhteydessä sisätilat verhoiltiin vaalealla nahalla ja sekä vaalealla että ruskealla Alcantaralla. Koko auto maalattiin platinanhopealla metallivärillä. Auto liikkui ympäri maailmaa useilla eri omistajilla sekä ennen että jälkeen päivitysten. Se oli huutokaupattaessa edelleen hienossa kunnossa ja mittarilukema oli myyntihetkellä alle 21 000 kilometriä. Upealla GTR-moottorilla ja kattavalla aerodynamiikkapaketilla varustetulla autolla on myös kattava historia ja siten maksetun hinnan voi joko ymmärtää tai olla ymmärtämättä. Teksti: Henri Posa Kuvat: RM Sotheby’s/Andrei Diomidov Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan