17.8.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche Typ 64 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Typ 64 on menestyjäksi kasvaneen urheiluautomerkin kaikkien mallien esi-isä. Myös sen lempinimi ”der Ahnherr” kertoo tästä. Porsche Typ 64 valmistui valtio-omisteisen Volkswagenin alaisuudessa. Sen suhteen voidaan riidellä onko kyseessä Volkswagen vai Porsche, mutta auton merkityksestä ei ole epäselvyyttä. Kyseessä on suora esi-isä Porschen oman automerkin aloittaneelle 356 mallille.Itse Ferdinand Porsche ehdotti syksyllä 1938 valtiojohdolle kuplavolkkariin pohjautuvan urheiluauton rakentamista, mutta Saksan työrintama (DAF) torppasi haaveet. Tuolloinen ajatus oli Typ 114, jossa moottori sijaitsi välittömästi taka-akselin etupuolella. Urheiluauto oli tehnyt vaikutuksen sillä vain muutamaa viikkoa myöhemmin Volkswagen työllisti Porschen kehittämään vastaavaa ratkaisua.Tämä ei suinkaan ollut ensimmäinen muunnos kuplavolkkarista (silloin vielä nimellä KdF-Wagen), vaan itse asiassa peräti kymmenes Typ 60 -alustarakenteelle pohjautunut auto. Tästä syystä kehitystyö sai nimen VW Typ 60 K 10, mutta Ferdinandin oman laskuopin pohjalta kyseessä oli Typ 64.Ferdinand Porsche ei suinkaan ryhtynyt työhön yksin. Huippuinsinööri on ansainnut runsaasti tunnustusta, mutta on syytä muistaa myös tässäkin mukana toimineet Erwin Komenda, Karl Fröhlich ja Josef Mickl. Nämä kolme itävaltalaista olivat olennainen osa Porschen menestyksekästä kasvutarinaa.Jälkikäteen on helppo todeta Typ 114 ja Typ 64 yhtäläisyydet sekä muotojen samankaltaisuus ensimmäisenä Porschena usein pidettävän Gmünd 356 katuauton kanssa. Todellisuudessa myös Typ 64 olisi todennäköisesti jäänyt piirustuksiksi pöytälaatikkoon ellei keväälle 1939 olisi suunniteltu noin 1500 kilometrin mittaista kilpailua Berliinistä Roomaan. Nationalsozialistisches Kraftfahrkorps määräsi Porschen valmistamaan kolme kappaletta KdF-Wageniin perustuvaa urheiluautoa, sillä pitihän valtion mahtia esitellä myös kilparadoilla.Lopputulos muistutti rakenteeltaan monilta osin enemmän lentokonetta kuin kuplavolkkaria. Korin pinnanmuodot oli kiinnitetty yli 2000 niitin avulla lentokonealumiinista valmistettuun putkirunkoon. Oletettavasti nämä taidokkaat korit valmisti Porschea myöhemminkin palvellut Reutter Karosserie, vaikka virallista varmuutta asiasta ei ole.Moottorin lähtökohtana toimi tietenkin noin litrainen Volkswagenin vastaiskumoottori, jota kuitenkin viritettiin nostamalla puristuksia, kasvattamalla venttiilejä ja käyttämällä Solexin valmistamia kaasuttimia. Näin teho saatiin 40 hevosvoiman tietämille, eli lähes tuplattua alkuperäisestä. Vääntävän moottorin avulla noin 600 kilogrammaa painanut auto liikkui teholukemiaan ripeämmin ja kilpailu jäi ajamatta vain toisen maailmansodan syttymisen vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1939 Porsche Typ 64 – RM Sotheby’sVain yksi yksilö ehti valmistua ennen sodan syttymistä ja tämä Porsche Typ 64 sai runkonumeron 38/41 jääden Volkswagenin omaisuudeksi. Saksan työrintaman johtaja Bodo Lafferentz kolaroi auton vuonna 1939. Porsche ehdotti kahden muunkin auton valmistamista, kilpailun peruuntumisesta huolimatta, kokeelliseen käyttöön ja toinen auto valmistuikin kolmessa kuukaudessa.Yhdysvaltojen joukot tuhosivat tuon toisen valmistuneen yksilön sodan loppupuolella leikaten siitä katon irti ja rääkäten sitä kunnes moottori petti lopullisesti. Kolmas kori valmistui vuoden 1940 puolella, mutta se jäi asentamatta runkoon. Lopulta se asennettiin Lafferentzin kolaroiman korin tilalle ensimmäiseen yksilöön.Näin ollen kyseinen tuo kyseinen yksilö on ainoa jäljellä oleva. Itse Ferdinand Porsche käytti tätä autoa kulkiessaan ympäri Saksaa sodan loppupuoliskolla ennen kuin Porsche siirsi toimintonsa Gmündiin. Runkonumerolla 38/41 varustettu Porsche Typ 64 seurasi mukana.Toisen maailmansodan jälkeen ranskalaiset vangitsivat Ferdinand Porschen. Sillä aikaa hänen poikansa Ferry Porsche hoiti yritystä käyttäen tätä samaa Typ 64 Porschea henkilökohtaisena kulkuneuvonaan. Hän keräsi rahaa tekemällä suunnittelutyötä autojen parissa maksaakseen isänsä takuut.Pinin Farina entisöi tätä autoyksilöä korin osalta vuonna 1947 ja moottori kunnostettiin Gmündissä. Tarinan mukaan Ferry Porsche lisäsi tuossa yhteydessä keulaan merkin nimeä kantavan tekstin reilulla kirjainvälillä, josta tuli myöhemmin aina nykypäivään asti kantanut autonvalmistajan tavaramerkki.Tunnettu kilpa-ajaja Otto Mathé osti auton ottaen sillä vielä vuonna 1950 Itävallan Alpeilla ajetussa kilpailussa luokkavoiton. Hän oli tosin tehnyt autoon pieniä muutoksia, kuten moottorin ja jarrujen viritystä. Myöhemmin hän päivitti autoon peräti 1,3-litraisen moottorin ja pärjäsikin kelvollisesti ajaen vuonna 1952 peräti 22 voittoon.Porsche yritti ostaa autoa takaisin useampaan otteeseen tuloksetta ja näistä on todisteena tallessa yli 40 alkuperäistä kirjettä. Auto sai tässä yhteydessä lempinimen ”der Ahnherr” joka tarkoittaa vapaasti käännettynä esi-isää. Mathé omisti auton lopulta yli neljäkymmentä vuotta aina elämänsä loppuun asti, jonka jälkeen auto siirtyi toiselle omistajalleen. Toisen omistuksen aikana sille suoritettiin alkuperäisyyttä korostava erittäin hienovaraisesti suoritettu entisöinti. Tässä säilytettiin sinertävänvihreitä sävyjä omaava patinoitunut hopeinen maalipinta ja samalla auto palautettiin teknisesti käyttökelpoiseen kuntoon. Tämä mahdollisti useita klassikkoralleja ennen auton kolmatta omistajaa vuonna 2008.Sittemmin autoa on pidetty hienosti ja siitä löytyvät yhä muun muassa alkuperäiset istuinverhoilut, joilla sekä Ferdinand että Ferry Porsche ovat istuneet. Otto Mathé oli rakenteluistaan huolimatta säilyttänyt alkuperäisen moottorin tallessa ja sekin onnistuttiin palauttamaan autoon Mathén ystävältä, jolle moottori oli päätynyt. Näin autossa on nyt moottori 38/43 sille kuuluvassa korissa 38/41.Auto on tarkastettu huutokauppaa varten ja todettu sekä aidoksi että historiallisesti äärimmäisen tärkeäksi. Kyseessä on kiistatta Porschen alku tulevana urheiluautomerkkinä ja samalla Porsche 356:n esi-isä. Tämä Porsche Typ 64 on ainoa laatuaan ja ensimmäistä kertaa yleisessä myynnissä.Montereyn huutokauppa on jutun julkaisuhetkellä jo viimeisen päivän vauhdissa, jolloin kyseinen yksilö kaupataan eniten tarjoavalle. Hinta-arviota ei ole ilmoitettu.Alla olevalla videolla Top Gearin Chris Harris pääsee tutustumaan kyseiseen autoon ja jopa ajamaan sitä. Lähes kaiken automaailmassa nähneen ja kokeneen ihmisen reaktiot auttavat ymmärtämään kuinka erityislaatuisesta autosta on kyse.[embed]https://youtu.be/HaDWPBco07w[/embed]Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Jack Schroeder, Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen