4.7.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Renault Clio V6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clio V6 on keskimoottorinen kylmäverinen palkkasoturi mummeliksi naamioituna. Huutokauppahelmen ääninäytteen voi kuunnella videolta. Vain pienellä lisämerkinnällä tavallinen kauppakassi muuntuu muotoon Renault Clio V6 eli täysin mielipuoliseksi. Renault Clio on ollut hurmaava ja sympaattinen pikkuauto sen ensimmäisen sukupolven julkaisusta, Pariisissa 1990, asti eikä vuonna 1998 esitelty toinen sukupolvi tehnyt tähän poikkeusta. Sen sijaan vuonna 2001 esitelty Renault Clio V6 todellakin teki. Kyseessä oli kylmäverinen tappaja huonosti hellyttäväksi isoäidiksi naamioituneena. Vain likinäköinen sekoitti sen säyseämpään sisarkuntaan, sillä läheltä erot olivat ilmeiset. Ensimmäisen sukupolven Clio V6 oli tuotannossa välillä 2001-2003 pohjautuen toki toisen sukupolven Clioon, vaikka yhteisiä osia on varsin vähän. Nimensä mukaisesti vihainen versio omasi kolmelitraisen 227-hevosvoimaisen V6-moottorin, mutta mielenkiintoisinta oli sen sijoittaminen kuljettajan taakse takaistuimien tilalle josta se kuritti takapyöriä. Moottorin lisäksi autoon tehdyt jäykistykset nostivat elopainoa noin 300 kilogrammaa esimerkiksi malliston toiseksi sporttisimpaan Clio 172 Cup -malliin verrattuna. Suoritusarvot eivät kerro kokonaiskuvaa, sillä kiihtyvyys 100 kilometrin tuntinopeuteen hieman reilussa 6 sekunnissa ei ollut tuolloinkaan täysin tuntematonta aluetta edes hot hatch -luokan ripeille viistoperille. Huippunopeutta luvattiin 235 kilometriä tunnissa. Keskimoottorinen Clio V6 tuotti kuitenkin elämyksenä jotain aivan muuta ja korvan takana pauhaava moottori korvia puhkovan sinfoniaorkesterin. Ensimmäisen sukupolven autoja valmistettiin vain hieman yli 1 500 eikä toinen sukupolvi ollut sen suositumpi (1 309 valmistettua autoa), vaikka teho ja sen myötä myös suorituskyky kasvoi. Top Gearin juontajana aikanaan tunnettu Jeremy Clarkson nosti keskimoottori-Clion kymmenen parhaan auton joukkoon, joten jollain tavalla tämän on oltava äärimmäisen upea laite. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renault Clio V6 – The Market The Market -sivustolla huutokaupattava ensimmäisen sukupolven Renault Clio V6 -yksilö on rekisteröity maaliskussa 2003 ja on numero 1441 vain hieman yli 1500 valmistetusta ensimmäisen sukupolven autosta. Sinertävänsävyisen hopean värin nimi on Iceberg Silver ja korin kaikki linjat vaikuttavat suorilta. Sisätilojen väreinä vaihtelee harmaa, sininen ja musta. Ulkokuoresta huomaa heti V6 Trophy -tyylin takasiiven, joka on lisätty jälkikäteen. RenaultSport -alumiinivanteet ovat 17-tuumaiset ja niiden päältä löytyvät tuoreet Pirelli P7 -renkaat vihjaten välittävästä omistajasta. Etupuskurin matalalla roikkuva huuli on naarmuuntunut alapuolelta ja joitakin kiveniskemiä löytyy keulasta, mutta muuten ulkokuori on erittäin siisti. Sekä istuinsivujen nahka että keskiosan mokkanahka on varsin hyvässä kunnossa ja muutenkin istuimet ovat säilyneet uljaassa uskossa – vain kuljettajan istuimessa on hieman haalistunutta aluetta. Noiden istuimien välistä muuten löytyy laatta, johon on taltioitu tuo aiemmin mainittu valmistusnumero #1441. Ohjaamosta voi mainita myös alumiiniset poljinpinnat, RenaultSport-lattiamatot ja valkoiset mittaristontaustat. Ratti sekä kojelauta on päällystetty uusiksi ja näistä jälkimmäinen on nukattu estämään auringon heijastelua. Auton oletetun konepellin avaava kohtaa yllätyksen, sillä sieltä löytyy lähinnä johtojen ja putkien sekasotku – joskin siedettävän siistissä kunnossa ruostunutta lukitusmekanismia lukuun ottamatta. Varsinainen konehuone on siisti siltä osin mitä sinne näkee. Jos konepeiton irrottaa voi V6-moottorin jättää näkyville takaikkunoiden kautta pällisteltäväksi. Auton alapuolella on paitsi ruosteeton vankka pohja, myös Janspeedin valmistama putkisto. Se on nykyisen omistajan lempipiirteitä uskomattomalla äänimaailmallaan. Jutun lopusta löytyy videotodisteena ääninäyte putkiston kyvyistä, joten se kannattaa käydä kuuntelemassa laadukkaista kuulokkeista tai kaiuttimista vaikka nauhoitteen äänenlaatu ei varmasti tee aivan täyttä oikeutta. Tämä Renault Clio V6 on viettänyt samassa omistuksessa noin viimeiset viisi vuotta ja omaa täydellisen huoltohistorian. Katsastus on läpäisty huomatuksitta vuodesta 2013 asti ja tästä löytyy myös vino läjä vanhoja katsastustodistuksia. Matkassa on säilynyt myös alkuperäinen ohjekirja, huoltokirja ja kaksi avainta kauko-ohjaimineen. Hinta-arvio on 25 000 - 30 000 puntaa, joten tämä lienee edullisemman pään Clio V6. Ensimmäinen sukupolvi on tällä hetkellä vähemmän haluttu ja usealla omistajalla vieraillut yksilö on "paljon" ajettu. Se tosin tarkoittaa tässä tapauksessa alle 25 000 mailia, joka on todella vähän lähes 20-vuotiaalle autolle. Tässä on auto ajettavaksi eikä tallissa seisotettavaksi. [embed]https://vimeo.com/433541029[/embed] Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: The Market Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?