22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva Teksti Benjamin Helander Kuva Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauan odotettu Ioniq 9 on iso, seitsenpaikkainen tilamaasturi, joka jättää itsensä ja kuutosen väliin runsaasti tilaa. Hyundai lanseerasi monien odottaman Ioniq-mallistonsa suurimman jäsenen marraskuun 2024 aikana, niin kuin oli muutamia viikkoja sitten luvannut. Ioniq 9:ää on kuitenkin tiedetty odottaa huomattavasti tätä pidempään, sillä jo vuonna 2021 julkistettiin Ioniq Concept "SEVEN", joka ennakoi uutuutta suoraan. Kuitenkin, kuten konseptimallin nimestä voi lukea, Hyundai on kolmen vuoden aikana päättänyt tehdä autosta "Ioniq 7:n" sijaan Ioniq 9:n. Uutuudella on reippaasti kokoa, ja Ioniq 6:n ja Ioniq 9:n väliin tulee varmasti myöhemmin mahtumaan jopa kaksi erilaista Ioniq-mallia. Samalla Ioniq 9 on jo lähes parin vuoden ajan kuvioissa olleen Kia EV9:n tekninen sisarmalli, ja näin numerot ovat tältäkin osin balanssissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0,259: sulavalinjainen järkäleVaikka toki vuosien takaisen SEVEN-konseptin villeimmät piirteet on Ioniq 9:ssä taltutettu tuotantoautoasuun, mukailee Ioniq 9 varsin tunnistettavasti konseptin suuria linjoja. Ioniq 9:n mainittu sisarmalli Kia EV9 on ulkoilmeeltään hyvin maskuliininen, voimakaslinjainen ja kulmikaskin. Tämän vastapainona Hyundai on ottanut omaan näkemykseensä muista Ioniq-malleista tutun aerodynamiikkalähestymistavan. Mistään Ioniq 6:n kaltaisesta streamline-tyylistä ei toki voida tämän luokan auton kohdalla puhua, mutta Ioniq 9:n suuria mittasuhteita on saatu hyvin häivytettyä pyöreisiin ja ihan sulaviinkin muotoihin ja linjoihin. Suurien linjojen lisäksi Ioniq 9:n aerodynamiikkaa on parannettu muillakin tavoilla. Esimerkiksi kattoantenni on ensi kertaa Hyundain historiassa vaihdettu takaluukun lasiin integroituun. Autossa on myös aktiivinen takaspoileri. Kaikkien näiden tuloksena Ioniq 9:ssä on luokkansa paras ilmanvastuskerroin, 0,259. Keulan pyöreys, A-pilareiden jopa B-pilareiden taakse nouseva loiva linja sekä perää kohti laskeva kattolinja totta kai näkyvät myös sähköauton oleellisen tärkeissä toimintamatkalukemissa, joista lisää hieman tuonnempana. Tila ei tästä autosta heti lopu keskenNiin ne mittasuhteet todella ovat isot, kuten myös sisarmallista voi päätellä. Hyundai muun muassa kertoo Ioniq 9:ssä olevan koko henkilöautomallistonsa pisin akseliväli. Se on reilusti yli kolme metriä, tarkalleen 313 senttimetriä, helppo muuten muistaa erään sarjakuva-auton rekisteritunnuksesta. Kokonaispituutta Ioniq 9:llä on 5,06 metriä, leveyttä 1,98 metriä ja korkeutta 1,79 metriä. Painon säästämiseksi Ioniq 9:ssä on alumiiniset pyöränkaaret. Näiden mittojen sisään mahtuvat herraskaiset tilat kaikilla kolmella istuinrivillä, ja parhaimmillaan kaikkien kolmen istuinrivin ollessa käytössä taaimmaisen rivin taakse jää edelleen 620 litran tavaratila, joka peittoaa ainakin laskennallisessa tilavuudessaan useat farmariautotkin. Kun puolestaan kolmannen rivin istuimet kaadetaan, tavaratila kasvaa jo 1 323-litraiseksi, tämäkin lukema on muuten helppo muistaa ulkoa eräästä Suomen historian kannalta tärkeästä rauhansopimuksesta. Ruhtinaallisen kokoisen varsinaisen tavaratilan lisäksi hyötykäyttöön menee myös etutavaratila, joka on takavetoisessa Ioniq 9:ssä 88-litrainen, ja etumoottorilla varustetussa nelivetoisessa puolestaan 52-litrainen. Ioniq 9 tulee saataville Hyundain ja Kian uuden mielenkiintoisen muodin mukaisesti joko 6- tai 7-paikkaisena. Seitsenpaikkaisissa malleissa on totutulla tavalla kolme istuinta keskirivillä ja kaksi taaimmaisella rivillä. Kuusipaikkainen malli puolestaan on eurooppalaisittain vielä melko harvinainen ratkaisu. Siinä on samanlainen kolmas rivi kuin seitsenpaikkaisessa, mutta toinen rivi koostuu kahdesta herraskaisesta erillisistuimesta. Niissä on hierontatoiminto, ja lisäksi keskirivin istuimet saa käännettyä 180 astetta ympäri, kasvot kohti kolmatta riviä. Sitten on Universal Island 2.0. Se ei ole TV:n loputtomista rakkausrealityistä uusin, vaan sen sijaan Ioniq 9:n matkustamon tilaratkaisuista ehkäpä huomattavin, liikuteltava keskikonsoli. Keskikonsoli liikkuu pituussuunnassa 19 senttimetrin verran, mahdollistaen sekä etupenkkiläisten että keskirivin ylettymisen siihen, ja taka-asennossa ohjaamon läpiastuttavuuden. Universal Island 2.0 käsittää 5,6 + 12,6 litraa säilytys- ja kuljetustilaa, siis jopa viiden henkilön käden ulottuvilla ajon aikana. Suorituskykylukemat vaikuttavat hyvin lupaaviltaHyundai lähtee tarjoamaan Ioniq 9:ää kolmena eri versiona, jotka ovat Long Range RWD, Long Range AWD sekä Performance, joka on aina nelivetoinen. Näistä malliston lähtötasolla tulee olemaan luonnollisesti Long Range RWD, joka on maltillisin ja noin 2 330-kiloisena kevyin Ioniq 9 -malliversio. Siinä on taka-akselille sijoitettu 160 kilowatin ja 350 newtonmetrin sähkömoottori. Long Range AWD tuo puolestaan etuakselille 160 kilowatin takamoottorin lisäksi 70 kilowatin ja 255 newtonmetrin etumoottorin. Performance on sen sijaan paperilla 50:50 nelivetoinen, sillä sen etumoottori tuottaa takamoottorin kanssa samat 160 kilowattia ja 350 newtonmetriä. Akku Ioniq 9:ssä on yhtä järkälemäinen kuin odottaa saattaa, sillä sen kapasiteetti on 110,3 kilowattituntia. Kaikkiin lukemiin ei ole vielä saatu vahvistusta, mutta Hyundai uskoo Ioniq 9:n pystyvän parhaimmillaan 620 kilometrin WLTP-toimintamatkalukemiin 19-tuumaisilla vanteilla, kun saataville tulevat myös 20- ja 21-tuumaiset. Mitä jo tiedämme, ovat muutamat kovan kuuloiset suorituskykylukemat. Nelivetomallien huippunopeus on 200 km/h, ja Performance kiihtyy nollasta sataan vain 5,2 sekunnissa. E-GMP -pohjarakenteelle rakentuessaan Ioniq 9 tukee 800 voltin sähköarkkitehtuuria, 350 kilowatin pikalatausta ja V2L -virran ulosottoa. Erittäin tärkeä suorituskykylukema on myös perävaunumassa, joka tulee olemaan Euroopassa jarrullisena jopa 2 500 kiloa. Hyundai tuo Ioniq 9:n ensin kotimarkkinoilleen Etelä-Koreaan sekä USA:n markkinoille, Euroopan seuratessa perässä vasta hieman myöhemmin. Siihen mennessä tulemme olemaan perillä sen varustelusta Euroopassa sekä tuontiohjelmasta ja hinnoittelusta Suomessa. Lähde: HyundaiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa 13.2.2024 Ajoneuvot Hyundai on lanseeraamassa 20 tonnin hintaluokan sähköcrossoveria Eurooppaan – Casperia hivutetaan hiljalleen meikäläisille markkinoille 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin 22.1.2024 Ajoneuvot Kuka kurkistaa? – Ei Kona, vaan tietenkin päivittynyt Hyundai Bayon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä