22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva Teksti Benjamin Helander Kuva Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauan odotettu Ioniq 9 on iso, seitsenpaikkainen tilamaasturi, joka jättää itsensä ja kuutosen väliin runsaasti tilaa. Hyundai lanseerasi monien odottaman Ioniq-mallistonsa suurimman jäsenen marraskuun 2024 aikana, niin kuin oli muutamia viikkoja sitten luvannut. Ioniq 9:ää on kuitenkin tiedetty odottaa huomattavasti tätä pidempään, sillä jo vuonna 2021 julkistettiin Ioniq Concept "SEVEN", joka ennakoi uutuutta suoraan. Kuitenkin, kuten konseptimallin nimestä voi lukea, Hyundai on kolmen vuoden aikana päättänyt tehdä autosta "Ioniq 7:n" sijaan Ioniq 9:n. Uutuudella on reippaasti kokoa, ja Ioniq 6:n ja Ioniq 9:n väliin tulee varmasti myöhemmin mahtumaan jopa kaksi erilaista Ioniq-mallia. Samalla Ioniq 9 on jo lähes parin vuoden ajan kuvioissa olleen Kia EV9:n tekninen sisarmalli, ja näin numerot ovat tältäkin osin balanssissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy0,259: sulavalinjainen järkäleVaikka toki vuosien takaisen SEVEN-konseptin villeimmät piirteet on Ioniq 9:ssä taltutettu tuotantoautoasuun, mukailee Ioniq 9 varsin tunnistettavasti konseptin suuria linjoja. Ioniq 9:n mainittu sisarmalli Kia EV9 on ulkoilmeeltään hyvin maskuliininen, voimakaslinjainen ja kulmikaskin. Tämän vastapainona Hyundai on ottanut omaan näkemykseensä muista Ioniq-malleista tutun aerodynamiikkalähestymistavan. Mistään Ioniq 6:n kaltaisesta streamline-tyylistä ei toki voida tämän luokan auton kohdalla puhua, mutta Ioniq 9:n suuria mittasuhteita on saatu hyvin häivytettyä pyöreisiin ja ihan sulaviinkin muotoihin ja linjoihin. Suurien linjojen lisäksi Ioniq 9:n aerodynamiikkaa on parannettu muillakin tavoilla. Esimerkiksi kattoantenni on ensi kertaa Hyundain historiassa vaihdettu takaluukun lasiin integroituun. Autossa on myös aktiivinen takaspoileri. Kaikkien näiden tuloksena Ioniq 9:ssä on luokkansa paras ilmanvastuskerroin, 0,259. Keulan pyöreys, A-pilareiden jopa B-pilareiden taakse nouseva loiva linja sekä perää kohti laskeva kattolinja totta kai näkyvät myös sähköauton oleellisen tärkeissä toimintamatkalukemissa, joista lisää hieman tuonnempana. Tila ei tästä autosta heti lopu keskenNiin ne mittasuhteet todella ovat isot, kuten myös sisarmallista voi päätellä. Hyundai muun muassa kertoo Ioniq 9:ssä olevan koko henkilöautomallistonsa pisin akseliväli. Se on reilusti yli kolme metriä, tarkalleen 313 senttimetriä, helppo muuten muistaa erään sarjakuva-auton rekisteritunnuksesta. Kokonaispituutta Ioniq 9:llä on 5,06 metriä, leveyttä 1,98 metriä ja korkeutta 1,79 metriä. Painon säästämiseksi Ioniq 9:ssä on alumiiniset pyöränkaaret. Näiden mittojen sisään mahtuvat herraskaiset tilat kaikilla kolmella istuinrivillä, ja parhaimmillaan kaikkien kolmen istuinrivin ollessa käytössä taaimmaisen rivin taakse jää edelleen 620 litran tavaratila, joka peittoaa ainakin laskennallisessa tilavuudessaan useat farmariautotkin. Kun puolestaan kolmannen rivin istuimet kaadetaan, tavaratila kasvaa jo 1 323-litraiseksi, tämäkin lukema on muuten helppo muistaa ulkoa eräästä Suomen historian kannalta tärkeästä rauhansopimuksesta. Ruhtinaallisen kokoisen varsinaisen tavaratilan lisäksi hyötykäyttöön menee myös etutavaratila, joka on takavetoisessa Ioniq 9:ssä 88-litrainen, ja etumoottorilla varustetussa nelivetoisessa puolestaan 52-litrainen. Ioniq 9 tulee saataville Hyundain ja Kian uuden mielenkiintoisen muodin mukaisesti joko 6- tai 7-paikkaisena. Seitsenpaikkaisissa malleissa on totutulla tavalla kolme istuinta keskirivillä ja kaksi taaimmaisella rivillä. Kuusipaikkainen malli puolestaan on eurooppalaisittain vielä melko harvinainen ratkaisu. Siinä on samanlainen kolmas rivi kuin seitsenpaikkaisessa, mutta toinen rivi koostuu kahdesta herraskaisesta erillisistuimesta. Niissä on hierontatoiminto, ja lisäksi keskirivin istuimet saa käännettyä 180 astetta ympäri, kasvot kohti kolmatta riviä. Sitten on Universal Island 2.0. Se ei ole TV:n loputtomista rakkausrealityistä uusin, vaan sen sijaan Ioniq 9:n matkustamon tilaratkaisuista ehkäpä huomattavin, liikuteltava keskikonsoli. Keskikonsoli liikkuu pituussuunnassa 19 senttimetrin verran, mahdollistaen sekä etupenkkiläisten että keskirivin ylettymisen siihen, ja taka-asennossa ohjaamon läpiastuttavuuden. Universal Island 2.0 käsittää 5,6 + 12,6 litraa säilytys- ja kuljetustilaa, siis jopa viiden henkilön käden ulottuvilla ajon aikana. Suorituskykylukemat vaikuttavat hyvin lupaaviltaHyundai lähtee tarjoamaan Ioniq 9:ää kolmena eri versiona, jotka ovat Long Range RWD, Long Range AWD sekä Performance, joka on aina nelivetoinen. Näistä malliston lähtötasolla tulee olemaan luonnollisesti Long Range RWD, joka on maltillisin ja noin 2 330-kiloisena kevyin Ioniq 9 -malliversio. Siinä on taka-akselille sijoitettu 160 kilowatin ja 350 newtonmetrin sähkömoottori. Long Range AWD tuo puolestaan etuakselille 160 kilowatin takamoottorin lisäksi 70 kilowatin ja 255 newtonmetrin etumoottorin. Performance on sen sijaan paperilla 50:50 nelivetoinen, sillä sen etumoottori tuottaa takamoottorin kanssa samat 160 kilowattia ja 350 newtonmetriä. Akku Ioniq 9:ssä on yhtä järkälemäinen kuin odottaa saattaa, sillä sen kapasiteetti on 110,3 kilowattituntia. Kaikkiin lukemiin ei ole vielä saatu vahvistusta, mutta Hyundai uskoo Ioniq 9:n pystyvän parhaimmillaan 620 kilometrin WLTP-toimintamatkalukemiin 19-tuumaisilla vanteilla, kun saataville tulevat myös 20- ja 21-tuumaiset. Mitä jo tiedämme, ovat muutamat kovan kuuloiset suorituskykylukemat. Nelivetomallien huippunopeus on 200 km/h, ja Performance kiihtyy nollasta sataan vain 5,2 sekunnissa. E-GMP -pohjarakenteelle rakentuessaan Ioniq 9 tukee 800 voltin sähköarkkitehtuuria, 350 kilowatin pikalatausta ja V2L -virran ulosottoa. Erittäin tärkeä suorituskykylukema on myös perävaunumassa, joka tulee olemaan Euroopassa jarrullisena jopa 2 500 kiloa. Hyundai tuo Ioniq 9:n ensin kotimarkkinoilleen Etelä-Koreaan sekä USA:n markkinoille, Euroopan seuratessa perässä vasta hieman myöhemmin. Siihen mennessä tulemme olemaan perillä sen varustelusta Euroopassa sekä tuontiohjelmasta ja hinnoittelusta Suomessa. Lähde: HyundaiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 4.3.2024 Ajoneuvot Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa 13.2.2024 Ajoneuvot Hyundai on lanseeraamassa 20 tonnin hintaluokan sähköcrossoveria Eurooppaan – Casperia hivutetaan hiljalleen meikäläisille markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?