12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Motorsport vahvisti sen, joka monilla oli jo tiedossa: merkin rallisatsaukset on pian nähty, kun korealaismerkki hakee uutta valloitusta rata-ajon parista. Jo keskikesällä tiimipäällikkö Cyril Abiteboul lupaili syyskuussa tapahtuvaa tiedotusta. Se oli kuin varoituslaukaus sille, mitä tuleman pitää.Hyundain kaikki askelmerkit eivät edelleenkään ole tiedossa, mutta lyhykäisyydessään merkki kertoi olevansa matkalla radalle. Siellä se kilpailee merkin ylellisyystuotteisiin luettavalla Genesis-merkillään.Kyse on LMDh-ohjelmasta, joka viittaa prototyyppikilpuriin. Autoilla voi ajaa WEC-sarjaa, jota alkujaankin uumoiltiin Hyundain uudeksi osoitteeksi.Ensi vuonna merkki pysyy kuitenkin yhä rallin MM-sarjassa, mutta sen jälkeinen aika on hämärän peitossa. Hyundailla on kyetty merkkimestaruuteen kausina 2019 ja 2020, mutta kuljettajien mestaruutta merkillä ei vielä ole voitettu kertaakaan.Tällä kaudella saattaa jopa tuplapotti olla lähellä, sillä Thierry Neuville johtaa MM-sarjaa melko selvällä 34 pisteen erolla ennen tallitoveriaan Ott Tänakia. Hyundain johto merkkien välisessä mittelössä on Toyotaan 35 pistettä.Uuden edessä. Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Cyril Abiteboul on luotsannut tiimiään hyvin, sillä kuluvan kauden päätteeksi tiimi saattaa napata niin kuljettajien kuin valmistajienkin mestaruuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatastrofin ainekset ilmassaRallin MM-sarja on kuihtunut viimeisimpien kolmen kauden aikana uhkaavan heikoksi. Kulisseissa ammutaan jo isoilla kanuunoilla, vaikka pintaa koetetaan pitää yhä sileänä.Vahva huhu siitä, että rallipromoottori olisi myymässä MM-sarjan oikeuksia eteenpäin, on kenties vakavin yksittäinen merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa, eikä tule olemaan jatkossakaan.Kuten kaikessa yritystoiminnassa, sisäpiiri reagoi ensimmäisenä niin positiivisiin kuin negatiivisiin uutisiin. Näin ollen promoottorin luopumishalussa on vaikea nähdä minkäänlaista hopeareunusta – ottaen huomioon, että kesällä julkistettiin kiireellä ylipitkä sopimus Saudi-Arabian kanssa MM-osakilpailun järjestämisestä, sekä Paraguayn mukaan tulo sarjaan.Molemmat ovat rallissa vahvoja nollakulttuurin maita, joihin pitää kaikki osaaminen ulkopuolelta. Etenkin, kun kyse on MM-arvoisesta tapahtumasta.Kuljettajien äänitorvi. Sébastien Ogier on ottanut roolin toimia kuljettajakollegojensa puolesta puhujana. Ranskalainen on ollut moniin asioihin tyytymätön, eikä sanojensa mukaan innostu enää mestaruustaistelusta.Viekö Hyundai muut mukanaan?Autoteollisuuden jämähdettyä odotushuoneeseen tulevia teknologioita pähkäilemään, on ralli jäänyt lajina puun ja kuoren väliin.Hyundain lähtö yksinään ei ole kaiken kertova merkki MM-sarjan tilasta, sillä sen voi halutessaan nähdä yhden markkinointisuunnitelman päättymisenä. Korealaisvalmistaja on ensi vuonna ollut mukana jo 12 vuotta sarjassa – paljon pidempään kuin moni muista MM-tasolla vierailleista merkeistä on pysynyt yhtäjaksoisesti mukana.Uutinen on siitä huolimatta musertava, sillä se osuu äärimmäisen pahaan saumaan. Brittitiimi M-Sport ei puolivillaisena haastajana riitä kannattelemaan sarjaa, eikä Toyotan ole järkeä jäädä ajelemaan pelkkiä jäsentenvälisiä MM-sarjaan.Näin ollen oletettavaa on, että mikäli Kansainvälisen Autoliitto FIA:n kuhnurit vain uskaltavat ja jaksavat tehdä kovia päätöksiä kautta 2026 koskien, voidaan MM-sarjan raameihin piirtää uusi sisältö.Siinä tapauksessa se tarkoittaisi Rally2-luokan siirtymistä pääluokaksi, jolloin myös autojen arvo nousisi aidosti ensimmäistä kertaa puheen aiheeksi, kun niiden hankkiminen pitäisi mahdollistaa myös yksityistiimille ja korkeatasoisille, puoliammattimaisesti toimiville tiimeille.Palkinto onnistumisesta on kuitenkin kova. Kilpailu kiristyisi itsestään, kun teknisillä säännöillä poistettaisiin varakkaampien tahojen mahdollisuus karata pelkästään tukevamman kassan vuoksi.Nyt riitti. Hyundai on ollut yhtäjaksoisesti mukana rallin MM-sarjassa vuodesta 2014, mutta ensi kausi jäänee merkin viimeiseksi.Hiekka tiimalasissa hupeneeOnnistuminen vaatisi pilliin puhaltamista välittömästi, ja se on yksinomaan FIA:n tehtävä. Suuri laiva kääntyy hitaasti, mutta Hyundain poistuminen on riittävä kimmoke uuteen suuntaan.Surkeinta, mitä tässä tilanteessa voi tapahtua, on se, että uusia sääntöjä ei nuijita ajoissa pöytään, ja menetetään mahdollisuus luoda uusi sapluuna, jolla siirrytään lennosta Rally1-autoista aavistuksen miedommin viritettyihin Rally2-autoihin.Nykyisten sääntöjen mukaiseen pääluokkaan ja Rally1-autoihin on turha odottaa uusia merkkejä, koska ei ole olemassa sääntöjä, johon tulokkaat voisivat sitoutua.Rallin MM-sarja tarvitsee uuden alun, jossa pahasti kesken jäänyt palapeli kipataan pöydälle ja lähdetään virkein aivoin rakentaa aivan uutta kokonaisuutta. Kaikki palaset ovat olemassa, puuttuu vain kasaaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?