3.10.2020 Ajoneuvot Hyundai RM20e on yli 800-hevosvoimainen sähkoauto – tulevaisuuden N-malli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testipenkkinä toimiva Hyundai RM20e saattaa vihjata N-malliston sähköisestä suunnasta ja Rimac-yhteistyö tekee siitä erityisen mielenkiintoisen. Hevosvoimia on 810 kappaletta. Hyundai RM20e onnistuu olemaan mielipuolinen konsepti ja mahdollinen kurkistusikkuna Hyundain suorituskykyisimpien N-mallien sähköiseen tulevaisuuteen. Takavetoinen 810 hevosvoiman huipputeholla varustettu kilpa-auto on jo itsessään kutkuttava ja koukuttava, mutta kristallipallo lisää oman aspektinsa uutiseen. Ainakin 800 voltin sähköjärjestelmä kiinnostaa Hyundain leirissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai RM20eNimi Hyundai RM20e on purettavissa osiin. Valmistajaa seuraavat kaksi kirjainta koostuvat sanoista Racing Midship, joilla viitataan mallisarjassa kulkeneeseen keskimoottorirakenteeseen. Numero 20 on varsin looginen numerosarja, sillä se seuraa aiempia eri vuosina esiteltyjä (RM14, RM15, RM16 ja RM19) keskimoottorihirmuja.Hyundain RM-sarja on eräänlainen rullaava testipenkki. Näitä kaikkia on yhdistänyt matala painopiste ja keskittyminen suorituskykyyn sekä suorilla että kaarteissa. Melkoista otetta asvalttiin myös vaaditaan, sillä mallisarjan tuorein Hyundai RM20e latoo pöytään 810 hevosvoimaa tehoa ja 960 newtonmetriä vääntöä.Pitoa kuitenkin löytyy, sillä suorituskykyarvoiksi luvataan muun muassa kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 3 sekunnissa ja 200 kilometrin tuntinopeuteen alle 10 sekunnissa. Huippunopeutta auto kerää yli 250 kilometriä tunnissa, mutta sen tarkemmin Hyundai ei ole vaivautunut asiaa listaamaan eikä sillä ole niin väliäkään.Kyseessä on hyvin löyhästi Hyundai Velosterin pohjalle rakennettu kaksipaikkainen ja kaksiovinen auto. Auto hyödyntää 800 voltin järjestelmää myös latauksen osalta. Akkukapasiteetti on 60 kilowattituntia.Lukkiutumattomasta jarrujärjestelmästä vastaa Boschin kilpakäyttöön kehittämä järjestelmä, joka ei ole edes rekisteröitävissä tieliikenteeseen. Rengaskokona on edessä 265/35R19 ja takana 305/30R20.Silti ehkä huimin on väite kahden puolen yhdistämisestä. Hyundai nimittäin väittää auton yhdistävän kilpa-auton suorituskyky katulaillisen käyttöauton hiljaisuuteen ja tieliikennekelpoisuuteen. Tätähän pitäisi päästä kokeilemaan väitteen vahvistamiseksi.eTCR ja RimacHyundain sähköisten kilpa-autojen tarina on tuore, sillä se alkoi vuonna 2019 eTCR-sarjan kilpurin kehittämisellä. Kyseessä on sähköinen vakioautojen sarja (electric touring car series). Tuota varten kehitettiin Hyundai Veloster N eTCR.Tätä osaamista hyödynnetään nyt kilpasarjan rajoituksista vapaan RM20e:n tapauksessa. Hyundai on hiljattain aloittanut strategisen yhteistyön Rimac Automobilin kanssa kehittääkseen sekä sähkö- että polttokennoautoja ja yhteistyön hedelmiä hyödynnettään myös RM-sarjassa. Hyundai on luvannut tarjota 44 ympäristöystävällistä automallia vuoteen 2025 mennessä.Kuulostaa kovin paljon siltä, että myös Hyundai N tulee ottamaan osansa sähköistyksestä. Suunta on mielenkiintoinen, joten tätä kehitystä kannattaa seurata.Kuvat ja lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”