3.10.2020 Ajoneuvot Hyundai RM20e on yli 800-hevosvoimainen sähkoauto – tulevaisuuden N-malli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testipenkkinä toimiva Hyundai RM20e saattaa vihjata N-malliston sähköisestä suunnasta ja Rimac-yhteistyö tekee siitä erityisen mielenkiintoisen. Hevosvoimia on 810 kappaletta. Hyundai RM20e onnistuu olemaan mielipuolinen konsepti ja mahdollinen kurkistusikkuna Hyundain suorituskykyisimpien N-mallien sähköiseen tulevaisuuteen. Takavetoinen 810 hevosvoiman huipputeholla varustettu kilpa-auto on jo itsessään kutkuttava ja koukuttava, mutta kristallipallo lisää oman aspektinsa uutiseen. Ainakin 800 voltin sähköjärjestelmä kiinnostaa Hyundain leirissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai RM20e Nimi Hyundai RM20e on purettavissa osiin. Valmistajaa seuraavat kaksi kirjainta koostuvat sanoista Racing Midship, joilla viitataan mallisarjassa kulkeneeseen keskimoottorirakenteeseen. Numero 20 on varsin looginen numerosarja, sillä se seuraa aiempia eri vuosina esiteltyjä (RM14, RM15, RM16 ja RM19) keskimoottorihirmuja. Hyundain RM-sarja on eräänlainen rullaava testipenkki. Näitä kaikkia on yhdistänyt matala painopiste ja keskittyminen suorituskykyyn sekä suorilla että kaarteissa. Melkoista otetta asvalttiin myös vaaditaan, sillä mallisarjan tuorein Hyundai RM20e latoo pöytään 810 hevosvoimaa tehoa ja 960 newtonmetriä vääntöä. Pitoa kuitenkin löytyy, sillä suorituskykyarvoiksi luvataan muun muassa kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 3 sekunnissa ja 200 kilometrin tuntinopeuteen alle 10 sekunnissa. Huippunopeutta auto kerää yli 250 kilometriä tunnissa, mutta sen tarkemmin Hyundai ei ole vaivautunut asiaa listaamaan eikä sillä ole niin väliäkään. Kyseessä on hyvin löyhästi Hyundai Velosterin pohjalle rakennettu kaksipaikkainen ja kaksiovinen auto. Auto hyödyntää 800 voltin järjestelmää myös latauksen osalta. Akkukapasiteetti on 60 kilowattituntia. Lukkiutumattomasta jarrujärjestelmästä vastaa Boschin kilpakäyttöön kehittämä järjestelmä, joka ei ole edes rekisteröitävissä tieliikenteeseen. Rengaskokona on edessä 265/35R19 ja takana 305/30R20. Silti ehkä huimin on väite kahden puolen yhdistämisestä. Hyundai nimittäin väittää auton yhdistävän kilpa-auton suorituskyky katulaillisen käyttöauton hiljaisuuteen ja tieliikennekelpoisuuteen. Tätähän pitäisi päästä kokeilemaan väitteen vahvistamiseksi. eTCR ja Rimac Hyundain sähköisten kilpa-autojen tarina on tuore, sillä se alkoi vuonna 2019 eTCR-sarjan kilpurin kehittämisellä. Kyseessä on sähköinen vakioautojen sarja (electric touring car series). Tuota varten kehitettiin Hyundai Veloster N eTCR. Tätä osaamista hyödynnetään nyt kilpasarjan rajoituksista vapaan RM20e:n tapauksessa. Hyundai on hiljattain aloittanut strategisen yhteistyön Rimac Automobilin kanssa kehittääkseen sekä sähkö- että polttokennoautoja ja yhteistyön hedelmiä hyödynnettään myös RM-sarjassa. Hyundai on luvannut tarjota 44 ympäristöystävällistä automallia vuoteen 2025 mennessä. Kuulostaa kovin paljon siltä, että myös Hyundai N tulee ottamaan osansa sähköistyksestä. Suunta on mielenkiintoinen, joten tätä kehitystä kannattaa seurata. Kuvat ja lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?