3.10.2020 Ajoneuvot Hyundai RM20e on yli 800-hevosvoimainen sähkoauto – tulevaisuuden N-malli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testipenkkinä toimiva Hyundai RM20e saattaa vihjata N-malliston sähköisestä suunnasta ja Rimac-yhteistyö tekee siitä erityisen mielenkiintoisen. Hevosvoimia on 810 kappaletta. Hyundai RM20e onnistuu olemaan mielipuolinen konsepti ja mahdollinen kurkistusikkuna Hyundain suorituskykyisimpien N-mallien sähköiseen tulevaisuuteen. Takavetoinen 810 hevosvoiman huipputeholla varustettu kilpa-auto on jo itsessään kutkuttava ja koukuttava, mutta kristallipallo lisää oman aspektinsa uutiseen. Ainakin 800 voltin sähköjärjestelmä kiinnostaa Hyundain leirissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai RM20eNimi Hyundai RM20e on purettavissa osiin. Valmistajaa seuraavat kaksi kirjainta koostuvat sanoista Racing Midship, joilla viitataan mallisarjassa kulkeneeseen keskimoottorirakenteeseen. Numero 20 on varsin looginen numerosarja, sillä se seuraa aiempia eri vuosina esiteltyjä (RM14, RM15, RM16 ja RM19) keskimoottorihirmuja.Hyundain RM-sarja on eräänlainen rullaava testipenkki. Näitä kaikkia on yhdistänyt matala painopiste ja keskittyminen suorituskykyyn sekä suorilla että kaarteissa. Melkoista otetta asvalttiin myös vaaditaan, sillä mallisarjan tuorein Hyundai RM20e latoo pöytään 810 hevosvoimaa tehoa ja 960 newtonmetriä vääntöä.Pitoa kuitenkin löytyy, sillä suorituskykyarvoiksi luvataan muun muassa kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 3 sekunnissa ja 200 kilometrin tuntinopeuteen alle 10 sekunnissa. Huippunopeutta auto kerää yli 250 kilometriä tunnissa, mutta sen tarkemmin Hyundai ei ole vaivautunut asiaa listaamaan eikä sillä ole niin väliäkään.Kyseessä on hyvin löyhästi Hyundai Velosterin pohjalle rakennettu kaksipaikkainen ja kaksiovinen auto. Auto hyödyntää 800 voltin järjestelmää myös latauksen osalta. Akkukapasiteetti on 60 kilowattituntia.Lukkiutumattomasta jarrujärjestelmästä vastaa Boschin kilpakäyttöön kehittämä järjestelmä, joka ei ole edes rekisteröitävissä tieliikenteeseen. Rengaskokona on edessä 265/35R19 ja takana 305/30R20.Silti ehkä huimin on väite kahden puolen yhdistämisestä. Hyundai nimittäin väittää auton yhdistävän kilpa-auton suorituskyky katulaillisen käyttöauton hiljaisuuteen ja tieliikennekelpoisuuteen. Tätähän pitäisi päästä kokeilemaan väitteen vahvistamiseksi.eTCR ja RimacHyundain sähköisten kilpa-autojen tarina on tuore, sillä se alkoi vuonna 2019 eTCR-sarjan kilpurin kehittämisellä. Kyseessä on sähköinen vakioautojen sarja (electric touring car series). Tuota varten kehitettiin Hyundai Veloster N eTCR.Tätä osaamista hyödynnetään nyt kilpasarjan rajoituksista vapaan RM20e:n tapauksessa. Hyundai on hiljattain aloittanut strategisen yhteistyön Rimac Automobilin kanssa kehittääkseen sekä sähkö- että polttokennoautoja ja yhteistyön hedelmiä hyödynnettään myös RM-sarjassa. Hyundai on luvannut tarjota 44 ympäristöystävällistä automallia vuoteen 2025 mennessä.Kuulostaa kovin paljon siltä, että myös Hyundai N tulee ottamaan osansa sähköistyksestä. Suunta on mielenkiintoinen, joten tätä kehitystä kannattaa seurata.Kuvat ja lähde: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan