Ajoneuvot | Uutinen | 30.11.2019

Hyundai jatkaa kiusoittelua – milloin keskimoottoriohjuksesta saadaan tuotantoversio?

WRC-auto, ärhäkämpi I30 N, driftauspakettiauto… Hyundain vauhtipäät ovat innostuneet kehittämään mitä erikoisempia prototyyppejä viime aikoina. Nyt on vuorossa tuorein keskimoottorihirmu RM19.

Jaa artikkeli

Vauhti selvästi maistuu korealaisvalmistaja Hyundaille, todistaahan sen jo tänä vuonna vihdoin saavutettu rallin maailmanmestaruus ja valmistajan autojen käyttäminen pohjana muun muassa rallicross- ja TCR-autoille.

Tuorein konsepti vauhdikkaiden prototyyppien sekaan on keskimoottorinen ja takavetoinen RM19. Auto jatkaa edellisten RM14, RM15 ja RM16 -mallien tarinaa. RM-mallien pohjana on käytetty Yhdysvalloissa myytävää Hyundai Velosteria, mutta rakennusprojektissa ei alkuperäisestä autosta paljoa ole jäljellä.

Leveämpi, tehokkaampi, nopeampi

Tuorein RM on vielä aiempia yksilöitä leveämpi ja urheilullisemman näköinen. Korisarjan kokonaisuuden kruunaa jyhkeät diffuusori ja siipi auton takaosassa, sekä 20-tuumaiset vanteet.

Parin vuoden tauko edeltävään RM16-malliin on tuonut keskimoottoriautoon noin sata hevosvoimaa lisätehoa, eli nyt liikutaan 390 hevosvoiman turvin. Voima kehitetään TCR-luokan autoista tutulla kaksilitraisella nelisylinterisellä turbomoottorilla.

Vajaan neljänsadan hevosvoiman turvin RM19 saavuttaa valmistajan mukaan sadan kilometrin tuntinopeuden alle neljässä sekunnissa. Vaihteisto on kuusiportainen sekventaali. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.

Keskimoottoria kansalle

Autoblog.comin mukaan autossa ei tosin kannata keskittyä sen teknisiin tietoihin, vaan mahdolliseen tuotantoversioon. Hyundain neljäs versio keskimoottorisesta prototyypistä osoittaa, että jotain tämän tyyppistä on selvästi tarkoituksena vielä tuoda markkinoille.

Hyundain varatoimitusjohtaja Thomas Schemeran mukaan valmistajan N-sporttimallistoa ei ole tarkoitus kehittää ainoastaan polttomoottoreiden varaan, vaan myös välittömän huippuväännön tarjoavaa sähkötekniikkaa on suunnitteilla.

Riippumatta moottorin tyypistä, kukaan tuskin panisi pahakseen ajatusta uudesta keskimoottorisesta autoista markkinoilla, tai ehkä kilpa-autoilussakin? Suomalainen moottoriurheilukansa muistellee vieläkin lämmöllä Peugeot 205 T16:n ja Lancia Delta S4:n tapaisia keskimoottorikilpureita, ja onhan myöhemmin keskimoottoripainos nähty Renault Clio V6:nkin muodossa.

Mikäli olet ostamassa urheilullista autoa, ei ostopäätöstä silti kannata tämän konseptin perusteella lykätä. Vaikka Hyundai joskus markkinoille toisikin RM-mallin tuotantoversion, ei se välttämättä Velosterin tapaan rantautuisi koskaan Eurooppaan.

Jaa artikkeli

Keskustelu