13.6.2023 Liikenne Hyytyykö sähköistyminen – ja koska myydään viimeinen polttomoottoriauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoala: ladattavien autojen määrä ylittää polttomoottorikäyttöisten autojen määrän vasta vuonna 2037. Sähköautojen rekisteröinnit ovat tänä vuonna kasvaneet nopeasti, sillä vuosina 2021–2022 tehdyt tilaukset ovat nyt päätymässä toimitukseen. Tämä rivakka kehitys saattaa kuitenkin tahmautua.Autoalan tuoreimpien ennusteiden mukaan ladattavien autojen määrä ylittää polttomoottorikäyttöisten autojen määrän kuitenkin vasta vuonna 2037.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistymisellä haasteitaToimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta tuo esiin, että sähköisten autojen mallivalikoimaa ja tarjontaa on laajentanut erityisesti EU:n linjaus uusien autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista.Säädös edellyttää, että kaikki uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen sähkö- tai vetykäyttöisiä tai käyttävät polttoaineena yksinomaan synteettisiä hiilineutraaleja polttoaineita.Vuonna 2021 alkanut komponenttipula ja tuotannon pullonkaulat ovat pidentäneet merkittävästi ladattavien autojen toimitusaikoja.Hankintahinta arveluttaaAutoalan tiedotustilaisuudessa käy ilmi, että sähköautojen kysyntää rajoittavat erityisesti sähköautojen korkea hankintahinta sekä rajalliset kotilatausmahdollisuudet. Kaikilla kotitalouksilla ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotonaan.Vastaavasti kerros- ja rivitaloissa latauspisteiden toteuttaminen on edennyt verrattain hitaasti ja sähköistyminen on edennyt ensisijaisesti pientalossa asuvien autojen autohankintoina.Autokannan kierto hidastunutSähköistymisen merkittävin jarru on Tero Lausalan mukaan ensirekisteröintien vaatimattomaksi jäävä määrä.Talouden taantuma, korkeana jatkuva inflaatio ja yhä kasvava korkotaso ovat heikentäneet kotitalouksien ostovoimaa ja yritysten investointimahdollisuuksia. Autokannan kierto on hidastunut huomattavasti koronapandemian alusta lukien.Ensirekisteröintien määrän ennakoidaan jäävän poikkeuksellisen matalalle vuosina 2023–2028. Ensirekisteröintien vähentyessä myös autokannasta poistuvien autojen määrä vähenee ja autokannan keski-ikä kasvaa.Henkilöautojen keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana. Vuonna 2022 suomalaisten henkilöautojen keski-ikä oli kohonnut jo 12,9 vuoteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivakoittavia tekijöitäMoni linjaus tai toimi on myös edesauttamassa liikenteen käyttövoimamurrosta eli autoilun sähköistymistä.Esimerkiksi EU-lainsäädäntö ja kansalliset toimet ohjaavat kohti sähköistyvää liikennettä.Toisaalta sähköautojen kysyntä on viime vuosina ollut kasvussa, jonka pontimena on laajentunut mallivalikoima. Oma osansa on myös julkisen latausverkoston tihenemisellä ja kohentumisella – tämän kehityksen ansiosta monen autoilijan huolet sähköauton toimintamatkan riittävyydestä ovat hälventyneet.– Suomen julkinen latausinfra kehittyy nopeasti, vaikka siinä on vielä toki kehityshaasteitakin. Latausinfra on pysynyt hyvin sähköautokannan kasvun tahdissa, Lausala tähdentää.Hän tuo myös esiin, että liikenteen sähköistymistä ovat nopeuttaneet myös sähköauton edulliset käyttökustannukset polttomoottoriautoihin verrattuna.– Suomalaiset osaavat laskea mitkä ovat edullisimmat tavat liikkua.Uusia ennusteitaViime vuonna noin 18 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja. Vuoteen 2025 mennessä osuuden on ennakoitu kasvavan 42 prosenttiin ja vuoteen 2030 mennessä lähes 70 prosenttiin.Tiistaisessa tilaisuudessa julkistettiin erittäin kiinnostavia arvioita siitä, miten autokauppa kehittyy eli millaisilla autoilla suomalaiset ajavat tulevaisuudessa.Autoalan tekemät tuoreet käyttövoimaennusteet kuvaavat eri käyttövoimien tulevaa kehitystä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autokannassa.Autoala tähyilee päivitetyissä käyttövoimaennusteissaan peräti vuoteen 2040 asti. Polttomoottoriautot valtavirtaa vielä kauan Polttomoottoriautot eivät katoa ihan hetkessä: noin 94 prosenttia henkilöautoista on yhä polttomoottoriautoja. Autoalan tuoreiden käyttövoimaennusteiden mukaan valtaosa autoista on vielä pitkään polttomoottoriautoja, vaikka niiden myynti loppuisikin vuonna 2035. Vuonna 2040 autokannassa ennakoidaan olevan noin 1,2 miljoonaa polttomoottoriautoa eli noin 40 prosenttia. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausalan mukaan ladattavien autojen määrä ylittää polttomoottorikäyttöisten autojen määrän vasta vuonna 2037. – Polttomoottoriautoille löytyy myös tulevaisuudessa kattava ja laadukas huolto- ja korjaamoverkosto ja niiden merkitys autokaupassa on vielä pitkään suuri. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoalan KeskusliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen