13.6.2023 Liikenne Hyytyykö sähköistyminen – ja koska myydään viimeinen polttomoottoriauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoala: ladattavien autojen määrä ylittää polttomoottorikäyttöisten autojen määrän vasta vuonna 2037. Sähköautojen rekisteröinnit ovat tänä vuonna kasvaneet nopeasti, sillä vuosina 2021–2022 tehdyt tilaukset ovat nyt päätymässä toimitukseen. Tämä rivakka kehitys saattaa kuitenkin tahmautua.Autoalan tuoreimpien ennusteiden mukaan ladattavien autojen määrä ylittää polttomoottorikäyttöisten autojen määrän kuitenkin vasta vuonna 2037.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistymisellä haasteitaToimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta tuo esiin, että sähköisten autojen mallivalikoimaa ja tarjontaa on laajentanut erityisesti EU:n linjaus uusien autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista.Säädös edellyttää, että kaikki uudet autot ovat vuodesta 2035 alkaen sähkö- tai vetykäyttöisiä tai käyttävät polttoaineena yksinomaan synteettisiä hiilineutraaleja polttoaineita.Vuonna 2021 alkanut komponenttipula ja tuotannon pullonkaulat ovat pidentäneet merkittävästi ladattavien autojen toimitusaikoja.Hankintahinta arveluttaaAutoalan tiedotustilaisuudessa käy ilmi, että sähköautojen kysyntää rajoittavat erityisesti sähköautojen korkea hankintahinta sekä rajalliset kotilatausmahdollisuudet. Kaikilla kotitalouksilla ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotonaan.Vastaavasti kerros- ja rivitaloissa latauspisteiden toteuttaminen on edennyt verrattain hitaasti ja sähköistyminen on edennyt ensisijaisesti pientalossa asuvien autojen autohankintoina.Autokannan kierto hidastunutSähköistymisen merkittävin jarru on Tero Lausalan mukaan ensirekisteröintien vaatimattomaksi jäävä määrä.Talouden taantuma, korkeana jatkuva inflaatio ja yhä kasvava korkotaso ovat heikentäneet kotitalouksien ostovoimaa ja yritysten investointimahdollisuuksia. Autokannan kierto on hidastunut huomattavasti koronapandemian alusta lukien.Ensirekisteröintien määrän ennakoidaan jäävän poikkeuksellisen matalalle vuosina 2023–2028. Ensirekisteröintien vähentyessä myös autokannasta poistuvien autojen määrä vähenee ja autokannan keski-ikä kasvaa.Henkilöautojen keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana. Vuonna 2022 suomalaisten henkilöautojen keski-ikä oli kohonnut jo 12,9 vuoteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivakoittavia tekijöitäMoni linjaus tai toimi on myös edesauttamassa liikenteen käyttövoimamurrosta eli autoilun sähköistymistä.Esimerkiksi EU-lainsäädäntö ja kansalliset toimet ohjaavat kohti sähköistyvää liikennettä.Toisaalta sähköautojen kysyntä on viime vuosina ollut kasvussa, jonka pontimena on laajentunut mallivalikoima. Oma osansa on myös julkisen latausverkoston tihenemisellä ja kohentumisella – tämän kehityksen ansiosta monen autoilijan huolet sähköauton toimintamatkan riittävyydestä ovat hälventyneet.– Suomen julkinen latausinfra kehittyy nopeasti, vaikka siinä on vielä toki kehityshaasteitakin. Latausinfra on pysynyt hyvin sähköautokannan kasvun tahdissa, Lausala tähdentää.Hän tuo myös esiin, että liikenteen sähköistymistä ovat nopeuttaneet myös sähköauton edulliset käyttökustannukset polttomoottoriautoihin verrattuna.– Suomalaiset osaavat laskea mitkä ovat edullisimmat tavat liikkua.Uusia ennusteitaViime vuonna noin 18 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli täyssähköautoja. Vuoteen 2025 mennessä osuuden on ennakoitu kasvavan 42 prosenttiin ja vuoteen 2030 mennessä lähes 70 prosenttiin.Tiistaisessa tilaisuudessa julkistettiin erittäin kiinnostavia arvioita siitä, miten autokauppa kehittyy eli millaisilla autoilla suomalaiset ajavat tulevaisuudessa.Autoalan tekemät tuoreet käyttövoimaennusteet kuvaavat eri käyttövoimien tulevaa kehitystä henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autokannassa.Autoala tähyilee päivitetyissä käyttövoimaennusteissaan peräti vuoteen 2040 asti. Polttomoottoriautot valtavirtaa vielä kauan Polttomoottoriautot eivät katoa ihan hetkessä: noin 94 prosenttia henkilöautoista on yhä polttomoottoriautoja. Autoalan tuoreiden käyttövoimaennusteiden mukaan valtaosa autoista on vielä pitkään polttomoottoriautoja, vaikka niiden myynti loppuisikin vuonna 2035. Vuonna 2040 autokannassa ennakoidaan olevan noin 1,2 miljoonaa polttomoottoriautoa eli noin 40 prosenttia. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausalan mukaan ladattavien autojen määrä ylittää polttomoottorikäyttöisten autojen määrän vasta vuonna 2037. – Polttomoottoriautoille löytyy myös tulevaisuudessa kattava ja laadukas huolto- ja korjaamoverkosto ja niiden merkitys autokaupassa on vielä pitkään suuri. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoalan KeskusliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta