8.3.2019 Liikenne Iäkkäät autot yliedustettuina kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, arvioi Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari. Onnettomuustutkijoiden ja -tutkimusten mukaan iäkkäämmät henkilöautot ovat yliedustettuina kuolonkolareissa autokannan keskimääräiseen ikään suhteutettuna.Yksi keskeinen syy ilmiölle on tietty se, että iäkkäät kulkupelit eivät ole aktiivisilta tai passiivisilta turvallisuusominaisuuksiltaan yhtä hyviä kuin modernit autot.– Esimerkiksi ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, ajonvakautus kun kykenee osaltaan ehkäisemään osan kuljettajan tekemistä ajovirheistä, Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari taustoittaa.Nykyautojen turvavarusteiden anturi- ja älytekniikka kykenevät ehkäisemään ongelmia ja säästämään ihmishenkiä.– Erilaiset kameroihin ja tutkakuvaan perustuvat järjestelmät ja monenlaiset liikennetilanteita ennakoivat kuljettajaa auttavat ja varoittavat avustinjärjestelmät ovat omiaan ehkäisemään lievempiä onnettomuuksia ja lieventämään vakavammissa onnettomuuksissa ihmisille aiheutuneita loukkaantumisia, Parkkari erittelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua havaintovirheissäYksi onnettomuustyyppi aiheutuu siitä, että kuljettaja tekee havaintovirheen esimerkiksi käännyttäessä eikä havaitse kanssa-autoilijan risteävää ajolinjaa ajoissa tai lainkaan.– Auton törmäysvaroitus tai jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistusjärjestelmät yhdessä hätäjarrutusjärjestelmän kanssa säästäisivät monelta törmäykseltä, Parkkari arvioi.Aktiivinen kaistavahti taas paimentaisi takaisiin turvalliselle ajolinjalle, jonne ollaan ajautumassa kuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantuessa syystä tai toisesta.Vähemmän onnettomuuksiaParkkari tuo esiin tutkimustuloksen, jonka mukaan mukautuva vakionopeudensäädin voisi vähentää peräänajo-onnettomuuksia 34–90 prosentilla. Tämä onnettomuustyyppi on hyvin tyypillinen ruuhkaisessa taajama- ja kaupunkiajossa.Toisaalta modernien turvajärjestelmien levinneisyys autokannassa on vielä varsin heikkoa, jota selittää osaltaan autokannan korkea noin 12 vuoden keski-ikä Suomessa.Henkilöautojen osuus, joissa on mukautuva vakionopeudensäädin vakiovarusteena tai lisävarusteena tarjolla on 16 prosenttia Suomen autokannasta (vuonna 2017).Automaattisen jarrutusjärjestelmän vastaava osuus Suomen autokannasta on 14–16 prosenttia.– Nuo prosenttiosuudet ovat toki hieman yläkanttiin, koska kaikkiin henkilöautoihin ei ole näitä turvavarusteita aikanaan hankittu lisävarusteena.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa