8.3.2019 Liikenne Iäkkäät autot yliedustettuina kuolonkolareissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, arvioi Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari. Onnettomuustutkijoiden ja -tutkimusten mukaan iäkkäämmät henkilöautot ovat yliedustettuina kuolonkolareissa autokannan keskimääräiseen ikään suhteutettuna.Yksi keskeinen syy ilmiölle on tietty se, että iäkkäät kulkupelit eivät ole aktiivisilta tai passiivisilta turvallisuusominaisuuksiltaan yhtä hyviä kuin modernit autot.– Esimerkiksi ajonvakautuksen puuttuminen iäkkäästä autosta voi olla juuri se ratkaiseva tekijä, ajonvakautus kun kykenee osaltaan ehkäisemään osan kuljettajan tekemistä ajovirheistä, Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari taustoittaa.Nykyautojen turvavarusteiden anturi- ja älytekniikka kykenevät ehkäisemään ongelmia ja säästämään ihmishenkiä.– Erilaiset kameroihin ja tutkakuvaan perustuvat järjestelmät ja monenlaiset liikennetilanteita ennakoivat kuljettajaa auttavat ja varoittavat avustinjärjestelmät ovat omiaan ehkäisemään lievempiä onnettomuuksia ja lieventämään vakavammissa onnettomuuksissa ihmisille aiheutuneita loukkaantumisia, Parkkari erittelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua havaintovirheissäYksi onnettomuustyyppi aiheutuu siitä, että kuljettaja tekee havaintovirheen esimerkiksi käännyttäessä eikä havaitse kanssa-autoilijan risteävää ajolinjaa ajoissa tai lainkaan.– Auton törmäysvaroitus tai jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistusjärjestelmät yhdessä hätäjarrutusjärjestelmän kanssa säästäisivät monelta törmäykseltä, Parkkari arvioi.Aktiivinen kaistavahti taas paimentaisi takaisiin turvalliselle ajolinjalle, jonne ollaan ajautumassa kuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantuessa syystä tai toisesta.Vähemmän onnettomuuksiaParkkari tuo esiin tutkimustuloksen, jonka mukaan mukautuva vakionopeudensäädin voisi vähentää peräänajo-onnettomuuksia 34–90 prosentilla. Tämä onnettomuustyyppi on hyvin tyypillinen ruuhkaisessa taajama- ja kaupunkiajossa.Toisaalta modernien turvajärjestelmien levinneisyys autokannassa on vielä varsin heikkoa, jota selittää osaltaan autokannan korkea noin 12 vuoden keski-ikä Suomessa.Henkilöautojen osuus, joissa on mukautuva vakionopeudensäädin vakiovarusteena tai lisävarusteena tarjolla on 16 prosenttia Suomen autokannasta (vuonna 2017).Automaattisen jarrutusjärjestelmän vastaava osuus Suomen autokannasta on 14–16 prosenttia.– Nuo prosenttiosuudet ovat toki hieman yläkanttiin, koska kaikkiin henkilöautoihin ei ole näitä turvavarusteita aikanaan hankittu lisävarusteena.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”