28.7.2023 Uutinen Ilmavoimien varalaskupaikkaharjoitus keräsi nelostien varteen Tikkakoskella tuhatpäisen yleisön Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmavoimien Kesäbaana 23 -lentotoimintaharjoituksessa otettiin ensi kertaa käyttöön uusi Tikkakosken lentoaseman vieressä sijaitseva varalaskupaikka. Harvoin näkee tilannetta, jossa tietyömaan valmistuminen kerää paikalle tuhansia ihmisiä. Näin kuitenkin pääsi käymään Jyväskylän pohjoispuolella sijaitsevalla Tikkakoskella, jossa nelostien varressa oli suorastaan karnevaalitunnelmaa – vaikka mitään yleisötapahtumaa ei ollut virallisesti edes tarjolla.Ihmisjoukko oli kuitenkin kerääntynyt paikalle seuraamaan Tikkakoskella sijaitsevan Ilmasotakoulun toteuttamaa lentotoimintaharjoitusta. Nimellä Kesäbaana 23 toimivassa harjoituksessa toteutettiin normaaleja koulutuslentoja sekä taitoja ylläpitävää koulutusta Ilmavoimien eri joukko-osastojen ohjaajille.Maantietukikohdan käytöllä harjoitteltiin tukeutumista muihin kuin Ilmavoimien kotitukikohtiin. Kotitukikohtien ulkopuolisen toiminnan avulla Ilmavoimien lentokalusto voidaan tarvittaessa hajauttaa nopeasti eri puolille Suomea - esimerkiksi kriisitilanteen syntyessä.Kesäbaana 23 -harjoituksen viimeisenä päivä koneita oli ilmassa lähes jatkuvalla syötöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkittävä harjoitus IlmavoimilleKesäbaana 23 toi Tikkakoskelle Ilmavoimien lentäjiä, kalustoa sekä lentotekniikan ja johtamisjärjestelmien asiantuntijoita kaikkialta Suomesta. Harjoitus alkoi tiistaina 25.7. kello 12, ja varsinainen lentotoiminta tapahtui keskiviikkona ja torstaina kello 9 ja 16 välillä.Harjoituksen aikana ilmassa näkyi monia Ilmavoimien eri konetyyppejä. F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät tukeutuvat Rissalaan ja Rovaniemelle, Hawk-suihkuharjoituskoneet Tikkakoskelle ja tukilentolaivueen Learjet-, Pilatus- ja Casa-kalusto Pirkkalaan. Hawk-hävittäjistä ilmassa olivat tosin vain Mk 66 -koneet, sillä Hawk Mk 51/51A-kalusto on yhä lentokiellossa toukokuisen onnettomuuden vuoksi.Harjoituksessa Ilmavoimat tekivät mm. läpilaskuja ja harjoittelivat niin kuumatankkausta kuin myös koneen äkkipysäytystä vaijerin avulla.Uudella varalaskupaikalla toteutettiin mm. läpilaskuharjoituksia.Uusi varalaskupaikka korkattiin ensi kertaaSuomessa on useita lentokoneiden varalaskupaikkoja maanteiden yhteydessä, joita Ilmavoimat myös säännöllisesti käyttää. Useat ja eri paikkoihin sijoitetut varalaskupaikat mahdollistavat Ilmavoimien toimien hajauttamisen poikkeusolosuhteissa tarvittaessa ympäri Suomen.Tikkakosken varalaskupaikka on toistaiseksi Suomen uusin. Se toteutettiin pari vuotta sitten osana Vt 4 Kirri-Tikkakoski -hanketta. Varalaskupaikka sijaitsee aivan Tikkakosken lentoaseman välittömässä läheisyydessä.Nelostie on Suomen tärkeimpiä raskaan liikenteen pääväyliä. Kirrin kohdalla ajoneuvoja kulkee vuorokaudessa keskimäärin 20 000 kappaletta, joista noin 10 prosenttia on raskasta liikennettä.Harjoitus ajoittui ajankohtaan, jolloin nelostie oli saanut juuri uuden päällysteen.Tänä kesänä samainen tieosuus Puuppolasta Vehniälle sai jälleen uuden, eli tällä kertaa kolmannen pinnoitteen. Päällystöiden vuoksi nelostie on ollut poissa käytöstä kesäkuun puolivälistä asti, jonka aikana liikennöinti on hoidettu rinnakkaistien kautta.Ilmavoimien harjoitus ajoittuikin välittömästi päällystöiden valmistumiseen. Ennen Kesäbaana 23 -harjoitusta varalaskupaikkaa ei ole kokeiltu varsinaisessa käytännössä, joten myös Ilmavoimien kalusto pääsi testaamaan ensi kertaa uutta maantietukikohtaa.Paikalla oli sen verran runsaasti väkeä, että parkkipaikkaa autolle sai etsiä.Ei yleisötapahtumaa – mutta yleisö löysi hyvin tapahtumanIlmavoimat korosti ennen harjoitusta, että harjoitusalue tulee olemaan tarkasti vartioitu ja myös suljettu yleisöltä. Kiinnostuneille katsojille jätettiin kuitenkin mahdollisuus seurata harjoitusta alueen eteläpäässä, eli niin sanotun Tikkakosken risteyksen kohdalla. Sen sijaan toiseen päähän, niin sanottuun Tikkakosken lentoaseman risteykseen yleisöllä ei ollut asiaa.Vaikka kyseessä ei ollut virallinen yleisötapahtuma, eli Ilmavoimat ei järjestänyt paikalle esimerkiksi käymälöitä tai vesipisteitä, yleisöä oli löytänyt paikalle erinomaisesti. Moottori oli paikalla harjoituksen viimeisenä päivänä, ja arvioiden mukaan tuolloin torstai-iltapäivällä paikalla nelostien varressa oli noin tuhat ihmistä – joskin melko laaja tapahtuma-alue luonnon ääressä hankaloitti arvioinnin tekemistä.Harjoituksessa oli nähtävillä myös muuta armeijan kalustoa.Ilmassa oli kirjaimellisesti karnevaalitunnelmaa. Autoille oli paikoittain vaikea löytää vapaata parkkipaikkaa, vaikka moni olikin saapunut paikalle polkupyörillä. Ihmiset olivat varautuneet katseluun retkituolien, eväiden, pitkäputkisten kameroiden ja tietenkin kuulosuojausten kera.Paikalla oli luonnollisesti myös sotilaspoliisi, mutta minkäänlaisia järjestyshäiriöitä ei näkynyt. Merkittävin rajoitus katselulle oli asetettu siihen, ettei sillalle saanut jäädä katsomaan koneita, mutta muuten paikan sai hakea vapaasti riista-aidan vierestä.Harjoituksessa riitti nähtävää ja kuultavaa. Reilun tunnin mittaisen vierailun aikana koneita nousi ja laski lukuisia kertoja. F/A-18 Hornetit harjoittelivat useilla toistoilla läpilaskua, eli heti kentälle laskeutumisen jälkeen noustiin välittömästi uudelleen ilmaan. Myös Hawk Mk 66 -koneet nousivat ja laskeutuivat niin varalaskupaikalta, kuin myös virallisen lentokentän puolelta.Harjoituksessa oli mahdollista todistaa F/A-18 Hornetin laskeutumista poikkeuksellisen läheltä.Teksti ja kuvat: Rikhard WackerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”