9.10.2023 Autoilu Investoinnit vaativat teiden ja ratojen korjausvelan ratkaisemista – elinkeinoelämä vaatii tie_kuoppa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maakuntien väyläraportti: Investointiaallon varmistamiseksi Suomen tie- ja rataverkon suurin haaste eli 3–4 miljardin euron korjausvelka tulisi taittaa määrätietoisella velanhoito-ohjelmalla. Tiet ja radat eivät voi vastata yritysten ja niiden investointihankkeiden tarpeisiin, ellei alati kasvavaa korjausvelkaa ratkaista kiireellisesti.Virke kiteyttää elinkeinoelämän järjestöjen huolet, jotka käyvät ilmi tuoreesta maakuntien väyläraportista. Raportti käy lävitse koko maan siitä näkökulmasta, kuinka nykyinen tie- ja rataverkko kykenee vastaamaan yritysten tarpeisiin.Maakuntien väyläraportin keskeiset tulokset esitellyt Destian projektipäällikkö Riku Huhta kävi lävtse teiden ja ratojen palvelukyvyn haasteet ja pullonkaulat maakunnittain. Paljon olisi korjattavaa ka kehitettävää ympäri Suomen, mutta kaikkein keskeisintä Suomessa virinneen investointiaallon varmistamiseksi on taittaa tie- ja rataverkon suurin haaste eli 3–4 miljardin euron korjausvelka.Raportin ja elinkeinoelämän järjestöjen tavoitteena on luoda määrätietoinen valtakunnallinen velanhoito-ohjelma korjausvelan takaamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiet ja radat ajan tasalleTeiden huono kunto, kapeus ja ohituskaistojen puute on ongelma monilla valta- ja kantateillä, raportissa korostetaan.”Teiden kunnostamisen lisäksi tarvitaan lisää nelikaistaisia teitä ja ohituskaistoja keskeisille osuuksille. Vastaavasti tärkeimmät rataosuudet tulee muuttaa kaksiraiteisiksi. Näin sekä teiden että ratojen käytettävyys ja liikennöinti tehostuisi”, todetaan Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n tiedotteessa. Autoliitto ollut jo kauan huolissaan tiestöstä Suomen suurin auton käyttäjien etujärjestö Autoliitto on ollut tiestön kunnosta huolissaan jo kauan. Perusteet huolelle ovat näkyvissä kaikille, jotka ovat olleet auton ratissa: kuoppia, murtumia, painumia, siltojen painorajoituksia, kiertoreittejä ja rapautuvia pikapaikkauksia. Suomen tieverkon kunto on heikentynyt vuosien ajan ja korjausvelka on kasvamassa – myös päällystyksessä tarvittavien raaka-aineiden kuten bitumin maailmanmarkkinahinnan kohottua – tänä vuonna jo 2,4 miljardin euron suuruiseksi. Mitä huonompaan kuntoon tiestö päästetään, sitä kalliimmaksi sen korjaaminen myös tulee, on Autoliitto huomauttanut kuten Moottori aiemmin uutisoi otsikolla Autoliitto kriittisenä budjetista: tiestön korjausvelka jatkaa kasvamista. Autoliitto on arvioinut, että toistaiseksi tieverkon rapistuminen on näkynyt konkreettisimmin alemmalla tieverkolla, mutta rahoituksen puutteen jatkumisen takia myös pääteillä alkaa olla yhä pahempia vaurioita. – Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä. Varsinkin niukkuutta jaettaessa se pitää ottaa huomioon ja rahoitusta pitää painottaa sinne, missä siitä on eniten kansantaloudellista hyötyä. Tierahoituksesta leikkaaminen on helppoa, mutta ei viisasta, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on kiteyttänyt nykytilan haasteet. Tieyhdistys: kuljetusketjut vaarassaMyös Suomen Tieyhdistys on ollut huolissaan tieverkon kunnosta.”Tieverkon huono kunto aiheuttaa haittaa kotimaisen ruokatuotannon kuljetusketjuille, rakentamisen, raakapuun ja lämmityshakkeen kuljetuksille sekä pelastustoimille. Vaikutukset tuntuvat erityisen raskaasti yksilöiden ja elinkeinoharjoittajien arjessa”, arvioi yhdistys aiemmassa tiedotteessaan.Tieyhdistyksen mukaan tiestön kunto heijastelee myös koko maan kilpailukykyyn esimerkiksi vientituotteiden kautta.”Suurin osa kuljetuksista kulkee tieverkolla, ja jos liikenteen päästöihin halutaan vaikuttaa, tulee tieinfrasta siltoineen pitää parempaa huolta”, yhdistys on linjannut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunnostuskohteita riittää, tässä lista!Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa liikenneinfraan kohdennetaan merkittävästi lisärahoitusta. Elinkeinoelämän väyläraportissa nostetaan esille seuraavia kohteita maakunnittain ja toimialoittain:Päätieverkosta koko Suomen tasolla huonokuntoista on 13 prosenttia ja hyväkuntoista 62 prosenttia. Eniten huonokuntoisia pääteitä on Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Uudellamaalla. Eniten raskaan liikenteen suoritetta huonokuntoisilla pääteillä on Uudellamaalla, Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla. Päärata on Suomen huoltovarmuudelle erityisen tärkeä väylä. Eniten huonokuntoista rataa on Varsinais-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla. Rautatieliikenne on hyvin häiriöherkkää johtuen muun muassa Suomen rataverkon laajasta yksiraiteisuudesta. Vesistösiltojen kunto rapautuu käytön kasvaessa erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa, korjauksen aikana kiertoreitit voivat olla pitkiä. Kehä III:n logistiikkavyöhykkeen liikenteen sujuvuuden varmistaminen on tärkeää koko Suomen logistiikan toimivuudelle. Huoltovarmuus ja tiiviimpi kytkentä Natoon edellyttää Pohjois-Suomessa kuljetusyhteyksien kehittämistä Ruotsiin ja Norjaan.Kuljetusala: tavarat liikkuvat kumipyörinMoottori on uutisoinut aiheesta aiemmin esimerkiksi otsikolla Kuljetusala: hyväkuntoiset tiet mahdollistavat talouskasvun – ja vähentävät päästöjä.Kotimaisten kuljetusyrittäjien mielestä suurimmat haasteet yrittämisessä ovat muun muassa käsistä karanneet kustannukset, tiestön huono kunto ja työvoiman saatavuus.Tavaroiden tulee liikkua ja ne liikkuvat pitkien etäisyyksien maassa pitkälti kumipyörien varassa. Suomi ei yhteiskuntana toimisi, jos tavaroiden kuljetukset eivät hoituisi. Kauppojen hyllyt ammottaisivat tyhjyyttään ja teollisuuslaitokset pysähtyisivät raaka-ainepulan vuoksi.Uutisen pohjana oli Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometri, joka on kattava otos alan näkemyksistä. Kuljetusbarometriin vastasi 545 kuljetusyrittäjää. Näin raportti tehtiin Elinkeinoelämän järjestöt julkistivat Destian ja Correct Consultingin laatiman selvityksen siitä, kuinka nykyinen tie- ja rataverkko vastaa yritysten tarpeisiin eri maakunnissa. Suomen teiden ja ratojen palvelukyvyn analyysi -raportissa analysoidaan nykytilan kartoittamisen ohella, miten maakuntakohtaiset väylätarpeet muuttuvat, kun vihreä investointiaalto etenee ja uusia tuotantolaitoksia rakennetaan eri puolilla maata. Raportti sisältää maakuntatason vertailutiedot teiden ja ratojen kunnosta ja kapasiteetista. Nykytilan ohella arvioidaan, kuinka yritysten väylä- ja liikennetarpeet muuttuvat, kun kymmenien miljardien investoinnit siirtyvät rakennusvaiheeseen. Selvitys tarkastelee teiden ja ratojen pääväyliä. Suomen teiden ja ratojen palvelukykyä koskevan raportin ovat teettäneet Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, Infra ry, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry ja Suomen Yrittäjät. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Suomen teiden ja ratojen palvelukyvyn analyysi -raportti, Autoliitto, SKAL, Suomen Tieyhdistys a:6:{i:0;s:6:"143974";i:1;s:6:"141441";i:2;s:6:"138683";i:3;s:6:"145787";i:4;s:6:"136988";i:5;s:6:"137557";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”