7.5.2022

Jaguar terästi XE:tä ja XF:ää – 300 hevosvoiman nelivetokissat tarjolla

Jaguar XF 300 Sport

300 Sportit ovat myös tummanpuhuvia ja älykkäitä sekä ennen kaikkea nelisylinterisiä.

Uudemman sukupolven alumiinirunkoinen XF on ollut keskuudessamme jo vuodesta 2015 lähtien. Edustusluokan Jagge on kestänyt aikaa, ja sille annetaankin edelleen lisää tuotantovuosia verrattain pienillä päivityksillä. Hitusen verran tuoreemmat saksalaiskilpailijat, BMW 5-sarja ja Mercedeksen E-sarja ovat jo piakkoin siirtymässä uuteen sukupolveen.

Pykälää pienempi XE on itse asiassa vielä vähän vanhempi malli, mutta jakaa paljon isosiskonsa kanssa. Nyt molemmista malleista nähtävät uudet huippumallit, 300 Sportit, seuraavat useilla osa-alueilla viimeisimpiä automaailman trendejä.

Jaguar XE 300 Sport

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljällä pytyllä mennään

Jaguarilla on historiansa muiden muassa rivi-6- ja V12-moottoreiden kanssa. Mahdollisesti vielä muutama vuosi sitten "300 Sport" olisi voinut tarkoittaa vaikkapa V6:ta tai tuoreemmin rivi-6:ta. Nyt trendien mukainen downsizing on tosiasia, ja kolmeasataa hevosvoimaa on lähdetty kutittelemaan 2-litraisesta Ingenium-sukupolven rivinelosesta, huomionarvoisesti tosin pelkästään polttomoottorista. Kyseisen kaltaisilla teholukemilla, 400 newtonmetrin vääntömomentilla ja vakiona tulevalla nelivedolla meno on asiallisen joutuisaa. Erilliset takavetobensiinimallit tulevat puolestaan 250-heppaisella moottorilla, 204 hevosvoiman tehoisten dieseleiden luottaessa kevythybriditekniikkaan.

Jaguar XE 300 Sport

Tällä paketilla XF pääsee nollasta sataan 6,1 sekunnissa, mutta XE pistää kevyempänä pari kymmennystä paremmaksi, laittaen tauluun juuri alle kuuden sekunnin lukemat. Huippunopeus on rajattu 250:een. XF:n strategisiin numeroihin voi lukea myös farmarimallisen Sportbraken (0-100 km/h á 6,2 sekuntia).

Jostain syystä valtava enemmistö XF:n ostajista valitsee omansa sedan-mallisena. Esimerkiksi USA:ssa pitkäkattoista myytiin kolmen vuoden aikana vaivaiset 250 kappaletta. Silti myös Sportbrake on mukana 300 Sport -mallistossa. XE:stä farmariversiota ei edes ole, vaan asiakkaille tarjotaan sen sijaan suoraan E-Pace -katumaasturia.

300 Sport -malleihin on tuotu tummanpuhuvaa ilmettä muun muassa mustalla maskilla, vanteilla ja muilla yksityiskohdilla sekä kiiltävän mustalla katolla. Sisällä sama teema jatkuu verhoiluissa ja somiste-elementeissä. Jaguarin koko mallisto myös ymmärtää tästä eteenpäin puhetta, kiitos Amazon Alexa -puheohjauksen, ja löytää perille, mistä kiitos what3wordsille integroituna Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmään. Niille aikaisemmin valmistettujen XE:n tai XF:n omistajille, joiden autossa on Pivi Pro, voidaan asentaa Amazon Alexa myös jälkikäteen langattomasti niin kutstuttuna over-the-air -asennuksella.

Jaguar XF 300 Sport

Lähde ja kuvat: Jaguar Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat