24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Shark skin -pinnoitteet ovat yksi uusi keino vähentää lentokoneiden ilmanvastusta. Boeing 787 Dreamliner on yksi suurimmista mestariteoksista mitä ilmailumaailma on tähän mennessä nähnyt, eivätkä amerikkalaisvalmistajan nykyiset haasteet sitä tosiasiaa missään nimessä poista. Tässä uusimman sukupolven laajarunkokoneessa hyödytään monista polttoainetaloutta parantavista ja sitä kautta päästöjä vähentävistä ratkaisuista, joista ehkäpä huomattavin ovat voimakkaasti taipuvat siivet, jotka hakeutuvat aerodynaamisimpaan muotoonsa koneen lentäessä. Nyt yksi koneen pääkäyttäjistä, japanilainen Japan Airlines kokeilee erästä huomaamattomampaa kikkaa ilmanvastuksen pienentämiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHainnahkaa maalattunaYlläoleva otsikko voi kuulostaa joltain hyvin, hyvin eksoottiselta kalaruokalajilta, mutta tässä tapauksessa kyse on maalipinnasta, jonka JAL on yhteistyössä japanilaisyritysten JAXA:n ja O-Wellin patentoimana koneen pintaan vetänyt. Kyseinen pinnoite vedetään koneen olemassaolevan maalipinnan päälle, ja se luo pintaan epätasaisuutta. Tämä epätasaisuus on kuitenkin täydellisesti hallittua epätasaisuutta. Hain nahasta inspiroituneena pintaan tulee pienen pieniä ripoja, jotka kulkevat ilmavirran suuntaisesti, vähentäen näin ilmanvastusta, aivan kuten ne pienentävät haikalalla veden vastusta. Vastaavia shark skin -menetelmiä on ollut käytössä muutamilla muillakin lentoyhtiöillä, tunnetuimpana Lufthansa Groupilla, mutta japanilaisyhtiöiden menetelmän etuna on se, että sen toteutuksessa ei tarvita teippejä tai vastaavia. Näin shark skin -pinnasta uskotaan tulevan kevyempi ja kestävämpi. Tällä menetelmällä JAL on laskenut saavuttavansa 0,24 prosentin pienennyksen Boeing 787 Dreamlinerin ilmanvastuksessa. Se ei kuulosta järin paljolta, mutta kun kuvaan otetaan mukaan huima mittakaava, polttoainesäästöjen on laskettu olevan vuosittain peräti 119 tonnia. Laskelmat perustuvat Tokio - Frankfurt -reitin polttoaineenkulutusarvoihin. JAL lentää Tokiosta myös Helsinkiin Dreamlinerilla. JAL toteutti kokeilun ensimmäisenä 787-9 -yksilöönsä rekisteritunnuksella JA868J. Lähteet: Japan Airlines, Simple Flying Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jotain Pariisin ja Milanon väliltä 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa – TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla – näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.1.2025 Lentokoneet Lufthansa aloittanee liittämään Alitalian raunioille perustettua ITA Airwaysia itseensä huomisesta alkaen 6.1.2025 Lentokoneet Ja maailman täsmällisin lentoyhtiö on… Aeroméxico! – stereotypioille ei jää tällä listalla juurikaan tilaa 28.12.2024 Lentokoneet Päivän kuva: harjat, lingot ja kitkat 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? – British Airwaysin uusi ykkösluokka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”