19.12.2021 Matkailu Japanin hienoin automuseo tekee kunniaa autolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanin merkittävin automuseo löytyy Nagoyasta, kun ollaan matkalla Tokiosta Osakaan. Toyota omistaa sen, mutta museo on kaikkea muuta kuin pelkkä Toyota-museo. Nagoya sijaitsee Toyotan sydänmailla ja on Japanin kolmanneksi suurin kaupunki. Sinne pääsee kätevästi ja nopeasti luotijunalla sekä Tokiosta että Osakasta. Kaupunki itsessään ei tarjoa hirveästi nähtävyyksiä mutta on kuitenkin pysähdyksen arvoinen siellä sijaitsevan automuseon takia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunniaa autoilleNagoyan laitamilla Nagakute Cityssä sijaitseva Toyotan automuseo on komea rakennus, jossa autot ovat esillä avarasti. Silmä lepää japanilaisessa rauhallisessa arkkitehtuurissa niin museon ulkopuolella kuin sisälläkin. Isoista ikkunoista tulee runsaasti valoa sisälle. Aulassa tehdään kunniaa Toyotan ensimmäiselle tuotantomallille – AA:lle, joka rakentui Chevroletin ja Fordin pohjalle, ja jonka muotoilussa oli suoria vaikutteita Chrysler DeSoto Airflowsta. Mutta kun AA on ohitettu, eteen avautuu ihka oikea automuseo, jossa on esillä lähes koko autoilun historia sekä alkuperäisten autojen että muutamien replikoiden muodossa. Nähtävillä ovat tunnetuimmat Bugattit, ranskalaisten kulta-ajan muotoilun helmet, italialaiset kaunottaret, USA:n massatuotannon alkuajan tuotteet ja 50- sekä 60-lukujen lennokkaat jenkkilaivat, saksalaiset pioneerit ja sportit, englantilaista luksusta, ruotsalaisen autoteollisuuden jalokivet sekä kilpailevien japanilaismerkkien merkittävimmät tuotteet… siis oikeastaan kaikki, mitä erinomaiselta automuseolta odottaa. Totta kai Toyota on esillä kaikista merkittävimmin, mutta se ei vähennä museon lumoa. Autoja on museossa yhteensä noin 150, ja noin puolet niistä on japanilaisia. AikamatkaAutot ovat esillä japanilaisella täsmällisyydellä rakennetussa aikajanassa, ja etenkin kierros japanilaisten autojen ympärillä on museon kiehtovinta tarjontaa, a) koska se kertoo tarinan Japanin autoteollisuuden kehityksestä ja b) koska esillä on sellaisia autoja, joita ei tule vastaan eurooppalaisissa museoissa. Näyttelytilojen avaruus tekee autojen ympärillä käyskentelystä miellyttävän kokemuksen. Uteliaat pääsevät myös riittävän lähelle autoja. Jako aikajanoille tekee autojen tarkastelusta helpon kokemuksen. Pioneerit, 20-luvun nousukausi, toiseen maailmansodan jälkeinen uusi teollinen vallankumous, 60-luku ja muotoilun esiinmarssi... Kokonaisuudet on helppo hahmottaa, ja samoin on helppo nähdä erilaisten autojen vaikutus muihin automalleihin. Erityisesti 60- ja 70-luvun japanilaiset autot ovat mielenkiintoisia, koska tuo ajanjakso merkkaa japanilaisten autojen viennin aloitusta muualle maailmaan. Ihasteltavina ovat mm. Toyota 2000GT, Honda S600, Datsun Zetat, Mitsubishi Galant GTO ja Nissan Skyline 2000 GT-B. Luonnollisesti myös Carinat, Corollat ja Celicat ovat näyttävästi esillä. Matka museossa kestää aina nykyaikaan asti, joten lopussa ihastellaan Toyotan saavutuksia hybriditekniikan saralla. Prius on etenkin isosti esillä lopussa.Auto kulttiesineenäVarsinaisten autojen lisäksi museossa on esillä autoiluun liittyvää esineistöä, joiden avulla maalataan kuva auton merkityksessä kulttuurille. Näytillä on niin pienoismalleja, julisteita, keulamerkkejä kuin myös autojen brändituotteita.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”