27.12.2016 Liikenne Kamerat kuvasivat 905 törmäystä – Yliopistotutkimus paljastaa miksi kolaroimme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Heikentynyt ajokyky ja väliaikaiset häiriötekijät taustalla 87 prosentissa onnettomuuksia. Yleensä tiedämme vain seuraukset. Taipunutta peltiä, höyryävää jäähdytinnestettä, rikkoutunutta lasia. Ehkä ihminen romun keskellä.Mikä sai kuljettajan epäonnistumaan? Sitä joukko Yhdysvaltalaisia yliopistoja lähti selvittämään kameroiden, anturien ja mittalaitteiden kanssa. Virginia Tech Transport Instituten kehittämällä menetelmällä seurattiin suurta joukkoa tavallisia autoilijoita 35 miljoonan mailin verran.Yli 3 500:n vapaaehtoisen autoon asennettiin tiedonkeruulaitteisto, joka mahdollisti onnettomuutta edeltäviin sekunteihin palaamisen. Kamerat kuvasivat autoa ulkoa ja sisältä, ohjaamoilman alkoholipitoisuutta mitattiin ja auton kiihtyvyyksiä tallennettiin.Kuljettajajoukko jakaantui mies- ja naiskuskeihin, ja ikähaarukka oli lavea, 16–98 vuotta. Tutkimuksen tekijät kertoivat painottaneensa nuoria ja ikäihmisiä, sillä näillä ryhmillä on tilastojen valossa suurin onnettomuusriski.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin onnettomuuspaikalleTutkimuksen aikana testijoukko kolaroi 905 kertaa. Jokaista onnettomuutta edeltäneet sekunnit tutkittiin, ja onnettomuussyyt kirjattiin ylös. Koko kolarimassan analysoinnin jälkeen tutkijoilla oli käsissään ainutlaatuista tietoa syistä ja tekijöistä, jotka johtivat kolariin.Kolariin vaikuttaneet toimet, kuten esimerkiksi alkoholin heikentämä ajokyky tai matkapuhelimen käytön aiheuttama häiriötekijä, pisteytettiin riskikertoimella, joka kuvaa onnettomuuden todennäköisyyttä.Esimerkiksi onnettomuuden todennäköisyyden arvo 2,0 tarkoittaa, että riski joutua onnettomuuteen on kaksinkertainen normaaliin ajokäyttäytymiseen verrattuna.Lisäksi tutkijat listasivat ylös samaisen toimen, esimerkiksi tekstaamisen, esiintymistiheyden normaalissa ajotilanteessa.Tekniikka kunnossaAuton mekaaninen vika oli onnettomuussyynä vain 0,01 prosentissa onnettomuuksista. 905 kolarista peräti 87,7 prosenttiin liittyi häiriötekijä, havaittavasti heikentynyt ajokyky tai molemmat.Heikentynyt ajokyky, jonka tutkijat päättelivät vain 20 sekunnin videosta ennen törmäystä, nosti keskimäärin onnettomuuden todennäköisyyden 5,2-kertaiseksi malliajamiseen verrattuna. Alkoholin käyttö laskettiin tähän ryhmään, ja se nosti riskin 35,9-kertaiseksi – onneksi sen esiintymistiheys oli vain 0,08 prosenttia ajoajasta.Heikentynyt ajokykyOnnettomuuden todennäköisyysEsiintymistiheysKeskimäärin5,21,92 %Alkoholi/huumeet35,90,08 %Väsymys3,41,57 %Vahva tunnetila (viha, suru, itkeminen tms.)9,80,22 %Ajovirheet ajokäyttäytymistäkin vaarallisempiaKaikista todennäköisimmin onnettomuuteen joutuu kuljettajan ajovirheellä, kuten väärin tulkitulla ajo-oikeudella. Keskimäärin kuljettajan ajovirheestä johtuva onnettomuuden todennäköisyys nousi 18,2:een, ja esiintymistiheyskin oli korkea, 4,81 prosenttia.Puhtaiden ajovirheiden lisäksi onnettomuuksia aiheutti ajokäyttäytyminen, kuten ylinopeus, riittämätön turvaväli tai vaaralliset ohitukset. Aggressiivinen ajotapa nostaa jopa onnettomuuden todennäköisyyden lähes rattijuoppouden tasolle!Ajokäyttäytymisen aiheuttama onnettomuuden todennäköisyys nousi 11,1:een, ja esiintymistiheys oli 4,22 prosenttia.Kuljettajan ajokäyttäytyminenOnnettomuuden todennäköisyysEsiintymistiheysKeskimäärin11,14,22 %Aggressiivinen ajotapa34,80,10 %Ylinopeus/liian suuri tilannenopeus12,82,77 %Ylinopeus tietyömailla14,20,05 %Laitoin tai vaarallinen ohittaminen14,40,18 %Riittämätön turvaväli13,50,07 %Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäpit irti puhelimestaEntä sitten kännykän käyttö? Se, ja muut häiriötekijät erottuivat esiintymistiheydellään, sillä peräti 51,93 prosenttia ajasta kuljettaja on altistunut häiriötekijöille. Onneksi häiriötekijöistä johtuva onnettomuuden todennäköisyys on vain 2,0.Silti häiriötekijät aiheuttivat 68,3 prosenttia tutkimuksen 905 kolarista.Tutkimuksen mukaan vaarallisinta on matkapuhelimella soittaminen (12,2), kun pelkkä puhuminen saa arvon 2,2 – joskin esiintymistiheys on korkea 3,24 prosenttia. Vertailun vuoksi autoradion käyttö lisää onnettomuuden todennäköisyyttä 1,9-kertaiseksi.Huolestuttavimpana tutkijat pitivät kännykän jatkuvaa räpläystä. Peräti 6,4 prosenttia ajasta kuljettajat olivat tekemisissä matkapuhelimen kanssa.HäiriötekijäOnnettomuuden todennäköisyysEsiintymistiheysKeskimäärin2,051,93 %Kännykän selaus2,70,73 %Kännykällä soittaminen12,20,14 %Tekstiviestin kirjoitus6,11,91 %Kännykkään puhuminen2,23,24 %Matkapuhelin keskimäärin3,66,40 %Vuorovaikutus toisen aikuisen kanssa1,414,58 %Juominen (alkoholiton)1,81,22 %Tanssiminen istuimella1,01,10 %Pitkä katse auton ulkopuoliseen kohteeseen7,10,93 %Odotusten vastaisesti takaistuimella matkaava vauva jopa laskee riskiä (0,5). Tutkijat päättelivät tämän johtuneen lapsen läsnäolon vaikutuksesta ajokäyttäytymiseen. Jos kuljettajan täytyy antaa huomiota lapselle, muistetaan ensin laskea nopeutta ja kasvattaa turvaväliä.Yhdysvaltalaisten yliopistojen tekemä tutkimus antaa ainutlaatuisen ikkunan hetkeen ennen kolaria. Tulokset todistavat tekniikan pelaavan, virhe löytyy lähes aina ohjauspyörän ja istuimen välistä.Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: PNAS.org Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”