22.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Matkailuajoneuvo ympärivuotisessa käytössä – tätä se vaatii Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuajoneuvoa voi käyttää ympäri vuoden, myös talvella. Matkailuajoneuvojen ympärivuotinen käyttö lisääntyykin vuosi vuodelta. Siihen, että matkailuajoneuvoa ei käytetä talvella, voi olla useita ei syitä. Yksi syy voi olla, että caravan-harrastusta ei vaan ole tullut kokeiltua talvella. Toinen syy voi olla, että oma kalusto ei ihan täysin sovellu ympärivuotiseen käyttöön. Kolmas syy voi olla, että kesällä matkailuajoneuvon kanssa on jo harrastettu riittämiin, eikä talvella ole enää siihen aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoistenkin tarjonta kasvaaMutta matkailuajoneuvo ympärivuotisessa käytössä, miksipä ei?Talviharrastusta kannattaa kuitenkin kokeilla, sillä nykypäivänä matkailuajoneuvot soveltuvat erittäin hyvin myös talvikäyttöön. Nelivetoistenkin matkailuautomallien tarjonta lisääntyy koko ajan, koska kysyntää ympärivuotiseen käyttöön on myös entistä enemmän. Nelivedolla eteneminen talvella on vaivattomampaa ja varmempaa.Matkailuvaunu puolestaan saatetaan sijoittaa talvella kausipaikalle laskettelurinteen juurelle, jolloin saadaan kaksi harrastusta yhdellä iskulla.Matkailuajoneuvoista suurin osa soveltuu nykyään talvikäyttöön. Yleisesti ottaen matkailuautoissa paras lämpöeristys on integroiduissa autoissa, joissa sama eristevahvuus kiertää ympäri auton. Matkailuautoihin on saatavilla talvikäyttöön etupeittoja, jotka antavat lisäeristystä matkailuauton etuosaan ja pitää auton etuikkunat sulina ja kuivina.Ilmakeskuslämmitys vai nestekiertoinen keskuslämmitys?Monissa matkailuajoneuvoissa ilmakeskuslämmitys on se, mikä löytyy hinnaston perusvarusteista. Nestekiertoinen lattialämmitys tai nestekiertoinen keskuslämmitys on usein lisävaruste.Ilmakeskuslämmitys tarkoittaa sitä, että jossain kohtaa matkailuajoneuvoa on lämmityksen keskusyksikkö, josta lähtee lämmityskanavia ympäri matkailuajoneuvoa ja lämmintä ilmaa puhalletaan kanavien suulakkeiden kautta sisätilaan. Ilmakeskuslämmitteisen ajoneuvon hyöty on se, että vaunun tai auton sisätilat lämpenevät suhteellisen nopeasti. Lämmityksen aikana ajoneuvossa saattaa tuntua puhalluksen tuntua, koska ilma virtaa ilmakeskuslämmityksen suulakkeista sisätilaan. Ilmakeskuslämmitys saa myös sen puhalluksen ansiosta pölyhiukkaset herkästi liikkeelle.Nestekiertoisen keskuslämmityksen etu on se, että se on äänetön eikä se lennätä pölyä. Lisäksi lämmitystä voi pitää päällä koko ajan ja säätää sitä esimerkiksi vuorokauden ajan mukaan eri tavalla – yöksi hieman viileämmälle. Nestekiertoinen keskuslämmitys lisää ajoneuvon painoa joitain kymmeniä kiloja ja se maksaa yleensä muutamia tuhansia euroja.Nestekiertoinen lattialämmitys tuo erittäin paljon asumismukavuutta talvisin. Lämmin lattia on mukava jalkojen alla ja sen lisäksi lattialämmitys jakaa lämmön tasaisesti ympäri matkailuvaunua tai -autoa.Matkailuajoneuvojen lattialämmitys voi olla myös sähköllä, mutta se vaatii sähköä toimiakseen, joten nestekiertoinen lattialämmitys on siinä mielessä hyvä ratkaisu, että se toimii myös silloin, kun sähköä ei ole saatavilla.Talvikäytössä on myös hyvä muistaa, että lämmityslaitteen teho on riittävä. Ilmakeskuslämmityksen teho olisi hyvä olla vähintään 6 kilowattia, että se on riittävä talviolosuhteisiin, ja sähkövastuksen teho olisi puolestaan hyvä olla vähintään 1,8–2 kilowatin luokkaa. Nestekiertoisen keskuslämmitysten valmistajista Alde hallitsee markkinaa ja niiden teho, yleisesti 3 kilowattia on riittävä Suomen olosuhteisiin.Oli lämmitysjärjestelmä mikä tahansa, lämmityksestä on hyvä varmistaa, että lämpö pääsee kiertämään ympäri vaunua mahdollisimman paljon. Esimerkiksi lattialämmityksen kaapelit tai putket kiertävät oikeissa paikoissa ja ilmakeskuslämmityksen suulakkeet on suunnattu oikein ja niitä on riittävästi.Lämmitä hyvissä ajoin ennen liikkeelle lähtöäTalvikäytössä on kuitenkin hyvä muistaa joitain asioita, jotka tekevät talvikäytöstä mukavampaa ja sen lisäksi kalusto pysyy paremmin kunnossa.Ennen kun lähdet talvella matkailuautolla liikenteeseen, se olisi hyvä laittaa lämmitykseen hyvissä ajoin ennen liikkeelle lähtöä. Iso sisätila vaatii aikaa, että se lämpenee kauttaaltaan. Kattoluukun voi jättää lämmityksen ajaksi vähän myös auki, jolloin kostea ilma pääsee poistumaan sitä kautta pois autosta.Sama koskee matkailuvaunua, jos vaunu on kausipaikalla ja sitä käytetään säännöllisesti talvellakin, siinä olisi hyvä pitää pientä peruslämpöä päällä. Jatkuva vaunun kylmäksi laskeminen ja uudelleen lämmittäminen lisää vain kosteutta vaunun sisällä, mutta peruslämpöjen päällä pitäminen pitää vaunun kuivana sisältä. Kun peruslämpö on päällä, vaunu myös lämpenee käyttölämpötilaan nopeammin ja oleskelu vaunussa on mukavampaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidä täysi kaasupullo mukanaTalvikäytössä täysi kaasupullo on hyvä olla myös koko ajan varalla, jotta toisen pullon tyhjentyessä saa täyden pullon vaihdettua tilalle eikä sisätilat pääse kylmenemään kaasuostoksien aikana. Monet talvimatkailijat suosivat talvikäytössä myös sähkön käyttöä, jos se on vain mahdollista, koska tällöin välttyy kaasupullon vaihdoilta – kaasuhan loppuu tunnetusti keskellä yötä, samoin kuin palohälyttimen paristo.Jos käyttö on satunnaista ja muutaman kerran talvessa, vaunun voi laskea välillä kylmäksi. Talvikäytössä täytyy myös muistaa, että vaunun tai auton vesijärjestelmät eivät pääse jäätymään. Sekä käyttövesi- ja harmaavesijärjestelmät että wc täytyy tyhjentää käytön jälkeen.Vaikka matkailuauto ei olisi nelivetoinen, sillä voi liikkua myös talvella. Autossa täytyy olla hyvät nastarenkaat ja muu varustus kunnossa talven ajoihin, mukana voi pitää myös lumiketjuja. Lisäksi pitkävartinen lumiharja sekä lumilapio ja hinausköysi on hyvä pitää talvella mukana.Ennen liikkeelle lähtöä auton pitää putsata lumesta kauttaaltaan. Myös katto täytyy putsata lumesta, sillä talven aikana katolle kertyvät lumi muuttuu jääksi ja voi aiheuttaa pahaa jälkeä, jos se sinkoutuu ajossa katolta perässä tulevaa ajoneuvoa päin. Lisäksi lumi ja jää katolla tuo lisäpainoa ja voi aiheuttaa vahinkoa matkailuauton rakenteille.Monet matkakodissa talvisin viihtyvät suosittelevat kokeilemaan talvimatkailua myös rohkeasti. Se tuo aivan uuden ulottuvuuden koko harrastukseen.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lähteet Moottorin arkisto, Liikkuvakoti.fiKaravaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta.Lisää aiheestaKaravaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Karavaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla? Karavaanarin ABC: Oma auto hankinnassa, nämä lisävarusteet tarvitset Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!