22.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Matkailuajoneuvo ympärivuotisessa käytössä – tätä se vaatii Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuajoneuvoa voi käyttää ympäri vuoden, myös talvella. Matkailuajoneuvojen ympärivuotinen käyttö lisääntyykin vuosi vuodelta. Siihen, että matkailuajoneuvoa ei käytetä talvella, voi olla useita ei syitä. Yksi syy voi olla, että caravan-harrastusta ei vaan ole tullut kokeiltua talvella. Toinen syy voi olla, että oma kalusto ei ihan täysin sovellu ympärivuotiseen käyttöön. Kolmas syy voi olla, että kesällä matkailuajoneuvon kanssa on jo harrastettu riittämiin, eikä talvella ole enää siihen aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoistenkin tarjonta kasvaaMutta matkailuajoneuvo ympärivuotisessa käytössä, miksipä ei?Talviharrastusta kannattaa kuitenkin kokeilla, sillä nykypäivänä matkailuajoneuvot soveltuvat erittäin hyvin myös talvikäyttöön. Nelivetoistenkin matkailuautomallien tarjonta lisääntyy koko ajan, koska kysyntää ympärivuotiseen käyttöön on myös entistä enemmän. Nelivedolla eteneminen talvella on vaivattomampaa ja varmempaa.Matkailuvaunu puolestaan saatetaan sijoittaa talvella kausipaikalle laskettelurinteen juurelle, jolloin saadaan kaksi harrastusta yhdellä iskulla.Matkailuajoneuvoista suurin osa soveltuu nykyään talvikäyttöön. Yleisesti ottaen matkailuautoissa paras lämpöeristys on integroiduissa autoissa, joissa sama eristevahvuus kiertää ympäri auton. Matkailuautoihin on saatavilla talvikäyttöön etupeittoja, jotka antavat lisäeristystä matkailuauton etuosaan ja pitää auton etuikkunat sulina ja kuivina.Ilmakeskuslämmitys vai nestekiertoinen keskuslämmitys?Monissa matkailuajoneuvoissa ilmakeskuslämmitys on se, mikä löytyy hinnaston perusvarusteista. Nestekiertoinen lattialämmitys tai nestekiertoinen keskuslämmitys on usein lisävaruste.Ilmakeskuslämmitys tarkoittaa sitä, että jossain kohtaa matkailuajoneuvoa on lämmityksen keskusyksikkö, josta lähtee lämmityskanavia ympäri matkailuajoneuvoa ja lämmintä ilmaa puhalletaan kanavien suulakkeiden kautta sisätilaan. Ilmakeskuslämmitteisen ajoneuvon hyöty on se, että vaunun tai auton sisätilat lämpenevät suhteellisen nopeasti. Lämmityksen aikana ajoneuvossa saattaa tuntua puhalluksen tuntua, koska ilma virtaa ilmakeskuslämmityksen suulakkeista sisätilaan. Ilmakeskuslämmitys saa myös sen puhalluksen ansiosta pölyhiukkaset herkästi liikkeelle.Nestekiertoisen keskuslämmityksen etu on se, että se on äänetön eikä se lennätä pölyä. Lisäksi lämmitystä voi pitää päällä koko ajan ja säätää sitä esimerkiksi vuorokauden ajan mukaan eri tavalla – yöksi hieman viileämmälle. Nestekiertoinen keskuslämmitys lisää ajoneuvon painoa joitain kymmeniä kiloja ja se maksaa yleensä muutamia tuhansia euroja.Nestekiertoinen lattialämmitys tuo erittäin paljon asumismukavuutta talvisin. Lämmin lattia on mukava jalkojen alla ja sen lisäksi lattialämmitys jakaa lämmön tasaisesti ympäri matkailuvaunua tai -autoa.Matkailuajoneuvojen lattialämmitys voi olla myös sähköllä, mutta se vaatii sähköä toimiakseen, joten nestekiertoinen lattialämmitys on siinä mielessä hyvä ratkaisu, että se toimii myös silloin, kun sähköä ei ole saatavilla.Talvikäytössä on myös hyvä muistaa, että lämmityslaitteen teho on riittävä. Ilmakeskuslämmityksen teho olisi hyvä olla vähintään 6 kilowattia, että se on riittävä talviolosuhteisiin, ja sähkövastuksen teho olisi puolestaan hyvä olla vähintään 1,8–2 kilowatin luokkaa. Nestekiertoisen keskuslämmitysten valmistajista Alde hallitsee markkinaa ja niiden teho, yleisesti 3 kilowattia on riittävä Suomen olosuhteisiin.Oli lämmitysjärjestelmä mikä tahansa, lämmityksestä on hyvä varmistaa, että lämpö pääsee kiertämään ympäri vaunua mahdollisimman paljon. Esimerkiksi lattialämmityksen kaapelit tai putket kiertävät oikeissa paikoissa ja ilmakeskuslämmityksen suulakkeet on suunnattu oikein ja niitä on riittävästi.Lämmitä hyvissä ajoin ennen liikkeelle lähtöäTalvikäytössä on kuitenkin hyvä muistaa joitain asioita, jotka tekevät talvikäytöstä mukavampaa ja sen lisäksi kalusto pysyy paremmin kunnossa.Ennen kun lähdet talvella matkailuautolla liikenteeseen, se olisi hyvä laittaa lämmitykseen hyvissä ajoin ennen liikkeelle lähtöä. Iso sisätila vaatii aikaa, että se lämpenee kauttaaltaan. Kattoluukun voi jättää lämmityksen ajaksi vähän myös auki, jolloin kostea ilma pääsee poistumaan sitä kautta pois autosta.Sama koskee matkailuvaunua, jos vaunu on kausipaikalla ja sitä käytetään säännöllisesti talvellakin, siinä olisi hyvä pitää pientä peruslämpöä päällä. Jatkuva vaunun kylmäksi laskeminen ja uudelleen lämmittäminen lisää vain kosteutta vaunun sisällä, mutta peruslämpöjen päällä pitäminen pitää vaunun kuivana sisältä. Kun peruslämpö on päällä, vaunu myös lämpenee käyttölämpötilaan nopeammin ja oleskelu vaunussa on mukavampaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidä täysi kaasupullo mukanaTalvikäytössä täysi kaasupullo on hyvä olla myös koko ajan varalla, jotta toisen pullon tyhjentyessä saa täyden pullon vaihdettua tilalle eikä sisätilat pääse kylmenemään kaasuostoksien aikana. Monet talvimatkailijat suosivat talvikäytössä myös sähkön käyttöä, jos se on vain mahdollista, koska tällöin välttyy kaasupullon vaihdoilta – kaasuhan loppuu tunnetusti keskellä yötä, samoin kuin palohälyttimen paristo.Jos käyttö on satunnaista ja muutaman kerran talvessa, vaunun voi laskea välillä kylmäksi. Talvikäytössä täytyy myös muistaa, että vaunun tai auton vesijärjestelmät eivät pääse jäätymään. Sekä käyttövesi- ja harmaavesijärjestelmät että wc täytyy tyhjentää käytön jälkeen.Vaikka matkailuauto ei olisi nelivetoinen, sillä voi liikkua myös talvella. Autossa täytyy olla hyvät nastarenkaat ja muu varustus kunnossa talven ajoihin, mukana voi pitää myös lumiketjuja. Lisäksi pitkävartinen lumiharja sekä lumilapio ja hinausköysi on hyvä pitää talvella mukana.Ennen liikkeelle lähtöä auton pitää putsata lumesta kauttaaltaan. Myös katto täytyy putsata lumesta, sillä talven aikana katolle kertyvät lumi muuttuu jääksi ja voi aiheuttaa pahaa jälkeä, jos se sinkoutuu ajossa katolta perässä tulevaa ajoneuvoa päin. Lisäksi lumi ja jää katolla tuo lisäpainoa ja voi aiheuttaa vahinkoa matkailuauton rakenteille.Monet matkakodissa talvisin viihtyvät suosittelevat kokeilemaan talvimatkailua myös rohkeasti. Se tuo aivan uuden ulottuvuuden koko harrastukseen.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lähteet Moottorin arkisto, Liikkuvakoti.fiKaravaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta.Lisää aiheestaKaravaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Karavaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla? Karavaanarin ABC: Oma auto hankinnassa, nämä lisävarusteet tarvitset Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti