21.11.2015 Ajoneuvot Kasaritähti KITT kurvailee Suomessa – ässä autoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ritari Ässä David Hasselhoffin paras ystävä kykeni auttamaan sankarin kiipelistä ja auttoi saamaan pahikset satimeen. Kuskin valtakunta on täynnä mitä erilaisimpia kytkimiä. Salaperäisiä varoitusvaloja on kuin matkustajalentokoneen ohjaamossa.Ritari Ässän KITT-auton futuristinen kojelauta kaartuu kuskin ympärille. Keskellä ratin takana odottavat käskyttäjäänsä Auto cruise, Normal cruise ja Pursuit-kytkimet. Uskaltaisikohan noita painaa? Jätän väliin.Outoja ovat myös vihreä ja punainen neliskanttinen kytkin, joissa on ?-kysymysmerkki. Tiedä vaikka napin painallus singauttaisi heittoistuimella kuskin jorpakkoon!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTältä kuuluisuus näyttää ja kuulostaa: Sankarin paras ystäväHämmennystä luo Propagation delay hrs -näyttö, mutta tuntilukua lienee tärkeätä seurata. Jos pahikset ovat kintereillä, avittanee Turbo boost -kytkin.Arvailujen varaan jäävät myös keskikonsolin Radar watts, Sensor range ja Approach warning sec. -toiminnot, mutta onneksi televisiosarjan sankari oli kaikkitietävä. Ja jos hän ei osannut toimia ajoissa tai oikein, edistyksellinen KITT-älyauto otti ohjat omiin käsiinsä.Uskomattomista kyvyistä tärkein oli se, että KITT kesti hyökkäykset ja pystyi lopulta pelastamaan sankarin mahdottomastakin kiipelistä.Ennakoi älyautoiluaYhdysvaltalainen Ritari Ässä -televisiosarja oli NBC-kanavan tuotantoa vuosina 1982–1986. Ritari Ässän ensimmäinen jakso esitettiin Suomessa 10. tammikuuta 1984 MTV:llä. Se nousi varsin suosituksi, ja nosti pääosaa esittäneen näyttelijä David Hasselhoffin tunnetuksi.Ritari Ässä (Knight Rider) kertoo David Hasselhoffin näyttelemän Michael Knightin ja KITT-auton (Knight Industries Two-Thousand) seikkailuista. KITT on erikoiskyvyillä ladattu Pontiac Trans Am vuosimallia 1982.Sarjaa on esitetty uusintoina MTV3-, Subtv- ja TV5-kanavilla. Nykysilmin katsottuna aika on tehnyt tehtävänsä sarjan juonenkäänteille, mutta auton älytekniikka on jo käytössä – tai tulossa käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvustimista on tullut tottaRitari Ässän paras ystävä oli täynnään elektroniikkaa. Tuolloin 1980-luvun alussa oli vasta ajatusleikkiä, että auto kykenisi törmäyksen uhatessa jarruttamaan itse esimerkiksi tilanteessa, jossa sankari ratin takana on tiedoton. Nykyisin automaattinen hätäjarrutus on jo laajalti käytössä keskihintaisissa ja pienissäkin autoissa.Ihmeauton konepellin etuosassa keskellä oli ympäristöä luotaava punainen edestakaisin liikkuva valonauha, josta tiesi KITTin olevan alati valppaana vaarojen varalta. Samanlaista valppautta löytyy edistyneimmissä turva-avustimissa, jotka esimerkiksi havahduttavat kuskin infrapunakameran kuvalla siitä, että auton edessä pimeää tienpiennarta taivaltaa ihminen, jota on syytä varoa.Kuljettajan väsymys tarkkailussaKITT kykeni tarkkailemaan sankarin elintoimintoja ja ajokuntoa – mikä David Hasselhoffin yksityiselämän myöhempien toilailujen valossa oli osuvasti ennakoitu.Nykyautot kykenevät hälyttämään (e-call) automaattisesti apua kolaripaikalle, mikäli kuljettaja on esimerkiksi sairauskohtauksen ja tieltä suistumisen jäljiltä rusentuneessa autossa tiedottomana.Kuljettajan väsymystilan tai ajotavan oudon herpaantumisen havitseminen ovat olleet jo vuosikausia turva-avustimien kykyvalikoimassa. Nykyautojen avustinjärjestelmät havahduttavat rattia täristämällä torkahtaneen kuljettajan ja palauttavat auton automaattisella korjaavalla ohjausliikkeellä takaisin turvalliselle ajolinjalle.Itsenäisesti ajopäätöksiä tekevä auto oli 1980-luvulla tieteisfantasiaa, nykyisin jo osa autoiluarkea. Ja robottiautoilu eli autonominen ajaminen on sekin ollut jo vuosikausia vakavasti kehiteltävänä usean eri autonvalmistajan voimin.KITT kulki varsin rivakasti tarvittaessa. Kiihtyvyys oli niin huimaa, etteivät nykyautot taida samaan kyetä, vaikka kuivalla tienpinnalla nelivetoisen sähkö-Teslan kyvyt ovatkin hiuksia nostattavat, Tesla kun kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa – lähes äänettömästi.Puheohjattua toimintaaRitari Ässässä ei tapettu aikaa päämäärättömällä ajelemisella, vaan umpikavalia rikollisia otettiin kiinni hengästyttävään tahtiin – jos oikein muistan.KITT-ihmeautolla ei koneena ollut tunteita mutta se osasi keskustella älykkäästi ihmisen kanssa. Särmikäs KITT viljeli sarkastista huumoria ja pottuili hyväntahtoisesti Michael Knightille.Sittemmin puheohjatut komennot ovat tulleet myös automaailmaan, joskin usein ne toimivat vain englanniksi eivätkä usein silloinkaan virheettömästi. Mutta jos ajaa vaikka Ford Mondeon uutta Vignale-mallia, voi selkeästi artikuloiden kertoa autolle englanniksi olevansa nälkäinen, jolloin auto tuo navigaattorin avulla näytölle lähimmät ruokaravintolat. Ikävä kyllä lounastarjouksista auto ei osaa vielä vinkata.Kirjoittaja koeajoi lyhyesti suomalaisomistajan KITT-näköisautoa, muttei saanut pahiksia satimeen.Teksti: Marko Jokela Kuvat ja video: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous