21.11.2015 Ajoneuvot Kasaritähti KITT kurvailee Suomessa – ässä autoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ritari Ässä David Hasselhoffin paras ystävä kykeni auttamaan sankarin kiipelistä ja auttoi saamaan pahikset satimeen. Kuskin valtakunta on täynnä mitä erilaisimpia kytkimiä. Salaperäisiä varoitusvaloja on kuin matkustajalentokoneen ohjaamossa.Ritari Ässän KITT-auton futuristinen kojelauta kaartuu kuskin ympärille. Keskellä ratin takana odottavat käskyttäjäänsä Auto cruise, Normal cruise ja Pursuit-kytkimet. Uskaltaisikohan noita painaa? Jätän väliin.Outoja ovat myös vihreä ja punainen neliskanttinen kytkin, joissa on ?-kysymysmerkki. Tiedä vaikka napin painallus singauttaisi heittoistuimella kuskin jorpakkoon!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTältä kuuluisuus näyttää ja kuulostaa: Sankarin paras ystäväHämmennystä luo Propagation delay hrs -näyttö, mutta tuntilukua lienee tärkeätä seurata. Jos pahikset ovat kintereillä, avittanee Turbo boost -kytkin.Arvailujen varaan jäävät myös keskikonsolin Radar watts, Sensor range ja Approach warning sec. -toiminnot, mutta onneksi televisiosarjan sankari oli kaikkitietävä. Ja jos hän ei osannut toimia ajoissa tai oikein, edistyksellinen KITT-älyauto otti ohjat omiin käsiinsä.Uskomattomista kyvyistä tärkein oli se, että KITT kesti hyökkäykset ja pystyi lopulta pelastamaan sankarin mahdottomastakin kiipelistä.Ennakoi älyautoiluaYhdysvaltalainen Ritari Ässä -televisiosarja oli NBC-kanavan tuotantoa vuosina 1982–1986. Ritari Ässän ensimmäinen jakso esitettiin Suomessa 10. tammikuuta 1984 MTV:llä. Se nousi varsin suosituksi, ja nosti pääosaa esittäneen näyttelijä David Hasselhoffin tunnetuksi.Ritari Ässä (Knight Rider) kertoo David Hasselhoffin näyttelemän Michael Knightin ja KITT-auton (Knight Industries Two-Thousand) seikkailuista. KITT on erikoiskyvyillä ladattu Pontiac Trans Am vuosimallia 1982.Sarjaa on esitetty uusintoina MTV3-, Subtv- ja TV5-kanavilla. Nykysilmin katsottuna aika on tehnyt tehtävänsä sarjan juonenkäänteille, mutta auton älytekniikka on jo käytössä – tai tulossa käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvustimista on tullut tottaRitari Ässän paras ystävä oli täynnään elektroniikkaa. Tuolloin 1980-luvun alussa oli vasta ajatusleikkiä, että auto kykenisi törmäyksen uhatessa jarruttamaan itse esimerkiksi tilanteessa, jossa sankari ratin takana on tiedoton. Nykyisin automaattinen hätäjarrutus on jo laajalti käytössä keskihintaisissa ja pienissäkin autoissa.Ihmeauton konepellin etuosassa keskellä oli ympäristöä luotaava punainen edestakaisin liikkuva valonauha, josta tiesi KITTin olevan alati valppaana vaarojen varalta. Samanlaista valppautta löytyy edistyneimmissä turva-avustimissa, jotka esimerkiksi havahduttavat kuskin infrapunakameran kuvalla siitä, että auton edessä pimeää tienpiennarta taivaltaa ihminen, jota on syytä varoa.Kuljettajan väsymys tarkkailussaKITT kykeni tarkkailemaan sankarin elintoimintoja ja ajokuntoa – mikä David Hasselhoffin yksityiselämän myöhempien toilailujen valossa oli osuvasti ennakoitu.Nykyautot kykenevät hälyttämään (e-call) automaattisesti apua kolaripaikalle, mikäli kuljettaja on esimerkiksi sairauskohtauksen ja tieltä suistumisen jäljiltä rusentuneessa autossa tiedottomana.Kuljettajan väsymystilan tai ajotavan oudon herpaantumisen havitseminen ovat olleet jo vuosikausia turva-avustimien kykyvalikoimassa. Nykyautojen avustinjärjestelmät havahduttavat rattia täristämällä torkahtaneen kuljettajan ja palauttavat auton automaattisella korjaavalla ohjausliikkeellä takaisin turvalliselle ajolinjalle.Itsenäisesti ajopäätöksiä tekevä auto oli 1980-luvulla tieteisfantasiaa, nykyisin jo osa autoiluarkea. Ja robottiautoilu eli autonominen ajaminen on sekin ollut jo vuosikausia vakavasti kehiteltävänä usean eri autonvalmistajan voimin.KITT kulki varsin rivakasti tarvittaessa. Kiihtyvyys oli niin huimaa, etteivät nykyautot taida samaan kyetä, vaikka kuivalla tienpinnalla nelivetoisen sähkö-Teslan kyvyt ovatkin hiuksia nostattavat, Tesla kun kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa – lähes äänettömästi.Puheohjattua toimintaaRitari Ässässä ei tapettu aikaa päämäärättömällä ajelemisella, vaan umpikavalia rikollisia otettiin kiinni hengästyttävään tahtiin – jos oikein muistan.KITT-ihmeautolla ei koneena ollut tunteita mutta se osasi keskustella älykkäästi ihmisen kanssa. Särmikäs KITT viljeli sarkastista huumoria ja pottuili hyväntahtoisesti Michael Knightille.Sittemmin puheohjatut komennot ovat tulleet myös automaailmaan, joskin usein ne toimivat vain englanniksi eivätkä usein silloinkaan virheettömästi. Mutta jos ajaa vaikka Ford Mondeon uutta Vignale-mallia, voi selkeästi artikuloiden kertoa autolle englanniksi olevansa nälkäinen, jolloin auto tuo navigaattorin avulla näytölle lähimmät ruokaravintolat. Ikävä kyllä lounastarjouksista auto ei osaa vielä vinkata.Kirjoittaja koeajoi lyhyesti suomalaisomistajan KITT-näköisautoa, muttei saanut pahiksia satimeen.Teksti: Marko Jokela Kuvat ja video: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen