21.11.2015 Ajoneuvot Kasaritähti KITT kurvailee Suomessa – ässä autoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ritari Ässä David Hasselhoffin paras ystävä kykeni auttamaan sankarin kiipelistä ja auttoi saamaan pahikset satimeen. Kuskin valtakunta on täynnä mitä erilaisimpia kytkimiä. Salaperäisiä varoitusvaloja on kuin matkustajalentokoneen ohjaamossa. Ritari Ässän KITT-auton futuristinen kojelauta kaartuu kuskin ympärille. Keskellä ratin takana odottavat käskyttäjäänsä Auto cruise, Normal cruise ja Pursuit-kytkimet. Uskaltaisikohan noita painaa? Jätän väliin. Outoja ovat myös vihreä ja punainen neliskanttinen kytkin, joissa on ?-kysymysmerkki. Tiedä vaikka napin painallus singauttaisi heittoistuimella kuskin jorpakkoon! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tältä kuuluisuus näyttää ja kuulostaa: Sankarin paras ystävä Hämmennystä luo Propagation delay hrs -näyttö, mutta tuntilukua lienee tärkeätä seurata. Jos pahikset ovat kintereillä, avittanee Turbo boost -kytkin. Arvailujen varaan jäävät myös keskikonsolin Radar watts, Sensor range ja Approach warning sec. -toiminnot, mutta onneksi televisiosarjan sankari oli kaikkitietävä. Ja jos hän ei osannut toimia ajoissa tai oikein, edistyksellinen KITT-älyauto otti ohjat omiin käsiinsä. Uskomattomista kyvyistä tärkein oli se, että KITT kesti hyökkäykset ja pystyi lopulta pelastamaan sankarin mahdottomastakin kiipelistä. Ennakoi älyautoilua Yhdysvaltalainen Ritari Ässä -televisiosarja oli NBC-kanavan tuotantoa vuosina 1982–1986. Ritari Ässän ensimmäinen jakso esitettiin Suomessa 10. tammikuuta 1984 MTV:llä. Se nousi varsin suosituksi, ja nosti pääosaa esittäneen näyttelijä David Hasselhoffin tunnetuksi. Ritari Ässä (Knight Rider) kertoo David Hasselhoffin näyttelemän Michael Knightin ja KITT-auton (Knight Industries Two-Thousand) seikkailuista. KITT on erikoiskyvyillä ladattu Pontiac Trans Am vuosimallia 1982. Sarjaa on esitetty uusintoina MTV3-, Subtv- ja TV5-kanavilla. Nykysilmin katsottuna aika on tehnyt tehtävänsä sarjan juonenkäänteille, mutta auton älytekniikka on jo käytössä – tai tulossa käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avustimista on tullut totta Ritari Ässän paras ystävä oli täynnään elektroniikkaa. Tuolloin 1980-luvun alussa oli vasta ajatusleikkiä, että auto kykenisi törmäyksen uhatessa jarruttamaan itse esimerkiksi tilanteessa, jossa sankari ratin takana on tiedoton. Nykyisin automaattinen hätäjarrutus on jo laajalti käytössä keskihintaisissa ja pienissäkin autoissa. Ihmeauton konepellin etuosassa keskellä oli ympäristöä luotaava punainen edestakaisin liikkuva valonauha, josta tiesi KITTin olevan alati valppaana vaarojen varalta. Samanlaista valppautta löytyy edistyneimmissä turva-avustimissa, jotka esimerkiksi havahduttavat kuskin infrapunakameran kuvalla siitä, että auton edessä pimeää tienpiennarta taivaltaa ihminen, jota on syytä varoa. Kuljettajan väsymys tarkkailussa KITT kykeni tarkkailemaan sankarin elintoimintoja ja ajokuntoa – mikä David Hasselhoffin yksityiselämän myöhempien toilailujen valossa oli osuvasti ennakoitu. Nykyautot kykenevät hälyttämään (e-call) automaattisesti apua kolaripaikalle, mikäli kuljettaja on esimerkiksi sairauskohtauksen ja tieltä suistumisen jäljiltä rusentuneessa autossa tiedottomana. Kuljettajan väsymystilan tai ajotavan oudon herpaantumisen havitseminen ovat olleet jo vuosikausia turva-avustimien kykyvalikoimassa. Nykyautojen avustinjärjestelmät havahduttavat rattia täristämällä torkahtaneen kuljettajan ja palauttavat auton automaattisella korjaavalla ohjausliikkeellä takaisin turvalliselle ajolinjalle. Itsenäisesti ajopäätöksiä tekevä auto oli 1980-luvulla tieteisfantasiaa, nykyisin jo osa autoiluarkea. Ja robottiautoilu eli autonominen ajaminen on sekin ollut jo vuosikausia vakavasti kehiteltävänä usean eri autonvalmistajan voimin. KITT kulki varsin rivakasti tarvittaessa. Kiihtyvyys oli niin huimaa, etteivät nykyautot taida samaan kyetä, vaikka kuivalla tienpinnalla nelivetoisen sähkö-Teslan kyvyt ovatkin hiuksia nostattavat, Tesla kun kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa – lähes äänettömästi. Puheohjattua toimintaa Ritari Ässässä ei tapettu aikaa päämäärättömällä ajelemisella, vaan umpikavalia rikollisia otettiin kiinni hengästyttävään tahtiin – jos oikein muistan. KITT-ihmeautolla ei koneena ollut tunteita mutta se osasi keskustella älykkäästi ihmisen kanssa. Särmikäs KITT viljeli sarkastista huumoria ja pottuili hyväntahtoisesti Michael Knightille. Sittemmin puheohjatut komennot ovat tulleet myös automaailmaan, joskin usein ne toimivat vain englanniksi eivätkä usein silloinkaan virheettömästi. Mutta jos ajaa vaikka Ford Mondeon uutta Vignale-mallia, voi selkeästi artikuloiden kertoa autolle englanniksi olevansa nälkäinen, jolloin auto tuo navigaattorin avulla näytölle lähimmät ruokaravintolat. Ikävä kyllä lounastarjouksista auto ei osaa vielä vinkata. Kirjoittaja koeajoi lyhyesti suomalaisomistajan KITT-näköisautoa, muttei saanut pahiksia satimeen. Teksti: Marko Jokela Kuvat ja video: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia