21.11.2015 Ajoneuvot Kasaritähti KITT kurvailee Suomessa – ässä autoksi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ritari Ässä David Hasselhoffin paras ystävä kykeni auttamaan sankarin kiipelistä ja auttoi saamaan pahikset satimeen. Kuskin valtakunta on täynnä mitä erilaisimpia kytkimiä. Salaperäisiä varoitusvaloja on kuin matkustajalentokoneen ohjaamossa.Ritari Ässän KITT-auton futuristinen kojelauta kaartuu kuskin ympärille. Keskellä ratin takana odottavat käskyttäjäänsä Auto cruise, Normal cruise ja Pursuit-kytkimet. Uskaltaisikohan noita painaa? Jätän väliin.Outoja ovat myös vihreä ja punainen neliskanttinen kytkin, joissa on ?-kysymysmerkki. Tiedä vaikka napin painallus singauttaisi heittoistuimella kuskin jorpakkoon!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTältä kuuluisuus näyttää ja kuulostaa: Sankarin paras ystäväHämmennystä luo Propagation delay hrs -näyttö, mutta tuntilukua lienee tärkeätä seurata. Jos pahikset ovat kintereillä, avittanee Turbo boost -kytkin.Arvailujen varaan jäävät myös keskikonsolin Radar watts, Sensor range ja Approach warning sec. -toiminnot, mutta onneksi televisiosarjan sankari oli kaikkitietävä. Ja jos hän ei osannut toimia ajoissa tai oikein, edistyksellinen KITT-älyauto otti ohjat omiin käsiinsä.Uskomattomista kyvyistä tärkein oli se, että KITT kesti hyökkäykset ja pystyi lopulta pelastamaan sankarin mahdottomastakin kiipelistä.Ennakoi älyautoiluaYhdysvaltalainen Ritari Ässä -televisiosarja oli NBC-kanavan tuotantoa vuosina 1982–1986. Ritari Ässän ensimmäinen jakso esitettiin Suomessa 10. tammikuuta 1984 MTV:llä. Se nousi varsin suosituksi, ja nosti pääosaa esittäneen näyttelijä David Hasselhoffin tunnetuksi.Ritari Ässä (Knight Rider) kertoo David Hasselhoffin näyttelemän Michael Knightin ja KITT-auton (Knight Industries Two-Thousand) seikkailuista. KITT on erikoiskyvyillä ladattu Pontiac Trans Am vuosimallia 1982.Sarjaa on esitetty uusintoina MTV3-, Subtv- ja TV5-kanavilla. Nykysilmin katsottuna aika on tehnyt tehtävänsä sarjan juonenkäänteille, mutta auton älytekniikka on jo käytössä – tai tulossa käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvustimista on tullut tottaRitari Ässän paras ystävä oli täynnään elektroniikkaa. Tuolloin 1980-luvun alussa oli vasta ajatusleikkiä, että auto kykenisi törmäyksen uhatessa jarruttamaan itse esimerkiksi tilanteessa, jossa sankari ratin takana on tiedoton. Nykyisin automaattinen hätäjarrutus on jo laajalti käytössä keskihintaisissa ja pienissäkin autoissa.Ihmeauton konepellin etuosassa keskellä oli ympäristöä luotaava punainen edestakaisin liikkuva valonauha, josta tiesi KITTin olevan alati valppaana vaarojen varalta. Samanlaista valppautta löytyy edistyneimmissä turva-avustimissa, jotka esimerkiksi havahduttavat kuskin infrapunakameran kuvalla siitä, että auton edessä pimeää tienpiennarta taivaltaa ihminen, jota on syytä varoa.Kuljettajan väsymys tarkkailussaKITT kykeni tarkkailemaan sankarin elintoimintoja ja ajokuntoa – mikä David Hasselhoffin yksityiselämän myöhempien toilailujen valossa oli osuvasti ennakoitu.Nykyautot kykenevät hälyttämään (e-call) automaattisesti apua kolaripaikalle, mikäli kuljettaja on esimerkiksi sairauskohtauksen ja tieltä suistumisen jäljiltä rusentuneessa autossa tiedottomana.Kuljettajan väsymystilan tai ajotavan oudon herpaantumisen havitseminen ovat olleet jo vuosikausia turva-avustimien kykyvalikoimassa. Nykyautojen avustinjärjestelmät havahduttavat rattia täristämällä torkahtaneen kuljettajan ja palauttavat auton automaattisella korjaavalla ohjausliikkeellä takaisin turvalliselle ajolinjalle.Itsenäisesti ajopäätöksiä tekevä auto oli 1980-luvulla tieteisfantasiaa, nykyisin jo osa autoiluarkea. Ja robottiautoilu eli autonominen ajaminen on sekin ollut jo vuosikausia vakavasti kehiteltävänä usean eri autonvalmistajan voimin.KITT kulki varsin rivakasti tarvittaessa. Kiihtyvyys oli niin huimaa, etteivät nykyautot taida samaan kyetä, vaikka kuivalla tienpinnalla nelivetoisen sähkö-Teslan kyvyt ovatkin hiuksia nostattavat, Tesla kun kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa – lähes äänettömästi.Puheohjattua toimintaaRitari Ässässä ei tapettu aikaa päämäärättömällä ajelemisella, vaan umpikavalia rikollisia otettiin kiinni hengästyttävään tahtiin – jos oikein muistan.KITT-ihmeautolla ei koneena ollut tunteita mutta se osasi keskustella älykkäästi ihmisen kanssa. Särmikäs KITT viljeli sarkastista huumoria ja pottuili hyväntahtoisesti Michael Knightille.Sittemmin puheohjatut komennot ovat tulleet myös automaailmaan, joskin usein ne toimivat vain englanniksi eivätkä usein silloinkaan virheettömästi. Mutta jos ajaa vaikka Ford Mondeon uutta Vignale-mallia, voi selkeästi artikuloiden kertoa autolle englanniksi olevansa nälkäinen, jolloin auto tuo navigaattorin avulla näytölle lähimmät ruokaravintolat. Ikävä kyllä lounastarjouksista auto ei osaa vielä vinkata.Kirjoittaja koeajoi lyhyesti suomalaisomistajan KITT-näköisautoa, muttei saanut pahiksia satimeen.Teksti: Marko Jokela Kuvat ja video: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster