1.9.2016 Ajoneuvot Katsaus nopeimpien perheautojen historiaan 1997–2002. 0–100 km/h 5,6 s. Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Määrittelee nopeuden miten tahansa, löytyy maailmasta monta kiinnostavaa ja nopeaa perheautoa. Uuden Porsche Panameran ensikoeajon kunniaksi katsastamme nopeiden perheautojen pitkään ja värikkääseen historiaan. Moottorin toimituksen valitsemat autot eivät edusta äärimmäistä totuutta, vaan listalle on pyritty valitsemaan kokoelma aikansa nopeimpia perheautoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz 300 SEL 6.31968–1972. 0–100 km/h: 6,3 s. Huippunopeus 229 km/h.Nopeiden sedanien aikakauden voi aloittaa monesta autosta, mutta Mercedes-Benz 300 SEL 6.3:n kanssa ei voi mennä pahasti pieleen. Syntytarina oli se perinteinen: tehtaan insinööri Erich Waxenberger päätti asentaa diktaattorien suosikkimallista Mercedes-Benz 600:sta tutun järkälemäisen V8-moottorin W109-korin S-sarjalaiseen. 250 hevosvoimainen kahdeksikko liikutti kuutoskoneiden kyytiin tottunutta W109-mallia melkoista kyytiä.Mercedes-Benz päätti viedä yksittäiskokeiluna alkaneen projektin tuotantoon, jotta 600-mallin V8-moottorille saataisiin suurempi kysyntä.BMW E28 M51985–1988. 0–100 km/h 6,5 s. Huippunopeus 245 km/hKoko autoluokan ikoniksi noussut BMW M5 syntyi, kun BMW M1 superauton 3,5-litrainen M88-moottori asennettiin tavalliseen E28-sukupolven 5-sarjan koriin. Korkeaviritteinen rivikuutonen kehitti 3,5 litran iskutilavuudesta peräti 282 hevosvoimaa.Opel Lotus Omega1990–1992. 0–100 km/h 5,2 s. Huippunopeus 285 km/hPerheautojen tehokilpa lähti täysin käsistä 1990-luvun alussa, kun perinteinen urheiluautovalmistaja Lotus pääsi käsiksi Opelin Omega-malliin. Lotus aloitti laajentamalla Opelin kolmilitraisen 24 venttiilisen rivikuutosen 3,5 litraan. Suorituskyvyn varmistamiseksi kylkeen pultattiin kaksi Garrettin turboahdinta. Tuloksena oli 377 hevosvoimaa, 568 newtonmetriä ja vielä tänäkin päivänä korkea huippunopeus: 285 kilometriä tunnissa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBuick Grand National GNX1987. 0–97 km/h 5,6 s. Huippunopeus 200 km/h (rajoitettu).Buick GNX on siitä erikoinen amerikkalainen tehomalli, ettei konepellin alta löydy kahdeksaa sylinteriä. Kanta-autona toimi NASCARissa menestynyt Buick Regal, josta kilpailun innoittamana kehitettiin Grand National -katuversioita pitkin 1980-lukua.Kehitystyö huipentui takavetoisen Regal-mallin viimeisen tuotantovuoden kunniaksi. Vuodelle 1987 esiteltiin GNX, jonka turboahdettu 3,8-litrainen V6-moottori tuotti peräti 276 hevosvoimaa. Täysmustaksi maalattu GNX jäi 547 yksilön tuotantomäärällään erittäin harvinaiseksi, ja siten halutuksi.Mercedes-Benz 500E1990–1994. 0–100 km/h 6,1 s. Huippunopeus 260 km/h.Autoihin perehtymätön tuskin erotti sitä tavallisesta 1990-luvun alun taksista. Se oli kuin mikä tahansa W124-sukupolven E-sarja, ainoastaan levitetyt lokasuojat muuttivat ulkonäön huomattavasti aggressiivisemmaksi.Pinnan alla kaikki oli toisin. 500E kantoi Mercedes-Benzin logoja, mutta tuotanto ja valmistuis sujui Mercedes-Benzin ja Porschen tiiviissä yhteistyössä. Onneksi molemmat merkit olivat sentään kotoisin Stuttgartista, muuten autojen liikuttelu tehtaiden välillä olisi ollut huomattavasti työläämpää.500E lainasi viisilitraisen V8-moottorin SL500-mallista. Sen 326 hevosvoiman huipputeho siivitti auton 260 kilometriin tunnissa – siis 10 km/h korkeammalle, kuin nykypäivän AMG-mallit.W124-korista nähtiin myös toinen erittäin suorituskykyinen erikoismalli. Sittemmin tehtaan viralliseksi virityspajaksi siirtynyt AMG innostui vuonna 1986 rakentamaan autosta version, joka sai yhden automaailman mahtavimmista lisänimistä: Hammer.Mercedes-Benz 300E AMG Hammer 6.0AMG:n väki riisui tavallisen Mercedes-Benz 300E:n rivikuutosestaan. Tilalle ängettiin Mercedes-Benz 560SEC-mallista lainattu 5,6-litrainen V8, jonka sylinterikannet vaihdettiin AMG:n omiin tuplanokkasiin neliventtiiliversioihin. Lisärahasta saksalaiset pingottivat iskutilavuuden vielä kuuteen litraan.Lopputuloksena oli nimensä veroinen auto: Hammerin 385 hevosvoimaa kiidätti auton 306 kilometriin tunnissa.Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition1999–2001. 0–100 km/h 4,6 s. Huippunopeus 240 km/h.Herraskaisten arvoautojen listalla siivekäs Mitsubishi vaikuttaa outolinnulta, mutta nopeista neliovisista puhuttaessa on vaikea unohtaa rallimaailmaa hallinnutta japanilaista.Tommi Mäkisen käsissä sukupolvilla III–VI voitettiin neljä perättäistä kuljettajien maailmanmestaruutta rallin MM-sarjassa (1996–1999). Menestyksen kunniaksi Mitsubishi julkaisi Puuppolan nopeimman mukaan nimetyn erikoisversion vuonna 1999.Mitsubishin kohdalla kilpa-autojen menestys riippui tiiviisti katuautoista, sillä Lancer Evolutionilla kilpailtiin katuauto-perusteisessa A-ryhmässä. Kilpailijat taas ajoivat vuodesta 1997 eteenpäin WRC-säännöillä, jotka eivät edellyttäneet vastaavan katuversion valmistamista.Mallisarjan valmistus alkoi vuonna 1992 ja viimeinen Evolution X -malli valmistui tänä kesänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJaguar XJR (X300 & X308)1997–2002. 0–100 km/h 5,6 s. Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)Tweed-takkien liepeet alkoivat lepattaa, kun Jaguar asensi herraskaiseen XJ-sedaniinsa remmiahtimen. Ahtopaineen avulla X300-mallisarjan XJR kehitti nelilitraisesta rivikuutosesta 326 hevosvoimaa, joka kiidätti ajoneuvon sataan kilometriin tunnissa noin kuuteen sekuntiin.Mallivuodelle 1998 Jaguar esitteli uuden V8-moottorin. XJR palasi markkinoille edelleen remmiahdettuna, mutta tällä kertaa 375 hevosvoimaisena. Huippunopeus säilyi rajoitttuna 250 kilometriin tunnissa, mutta kiihtyvyys tippui 5,6 sekuntiin.Audi RS62002–2004. 0–100 km/h 4,9 s. Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)Audi tunnetaan erityisesti nopeista nelivetoisista farmariautoista, mutta ajoittain tehtaan porteista on poistunut myös RS-tunnuksilla varustettuja sedaneita.Ensimmäinen RS6-malli syntyi lisäämällä S6-mallin 4,2-litraisen V8-moottoriin kaksi turboahdinta. Moottorin kehitystyöstä vastasi maineikas Cosworth, jonka henkilöautopuolen VW-konserni omisti vuosina 1998–2005.Hirmumoottori kehitti 450 hevosvoiman huipputehon ja peräti 580 newtonmetrin vääntömomentin lavealla alueella 1 950–5 600 kierrosta minuutissa.Maserati Quattroporte2003–2012. 0–100 km/h 5,2 s, Huippunopeus 275 km/h (Duoselect).Neliovisista autoista puhuttaessa on mahdotonta unohtaa Maserati Quattroportea (italiaksi neljä ovea). Modenalaisen urheiluautovalmistajan perinteikäs askel henkilöautopuolelle saavutti ainakin esteettisen huippunsa viidennessä sukupolvessa.Pininfarinan muodot kätkivät Ferrari-yhteistyönä kehitetyn 4,2- tai 4,7-litraisen V8-moottorin. Alkuun auto varustettiin robotisoidulla DuoSelect-manuaalivaihteistolla, joka asennettiin taka-akselin yhteyteen. Vuodesta 2008 eteenpäin tarjolle tuli ZF:n perinteinen kuusiportainen automaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAston Martin Rapide2010– nykypäivä. 0–100 km/h 5,3 s. Huippunopeus 303 km/h.Maserati Quattroporten ja Porsche Panameran innoittamana Aston Martin esitteli takaovin varustetun Rapiden vuonna 2010. Valitettavasti muotoilu noudatti ensimmäisen sukupolven Porsche Panamerasta tuttua kaavaa, jossa kuvankauniin urheiluauton muodot venytetään hieman väkivaltaisesti viisioviseen muotoon.Suorituskyvystä Rapiden ostajan ei tarvinnut tinkiä. Aston Martinin upea kuusilitrainen V12-moottori tuotti perusmuodossaan 477 hevosvoimaa, mutta vuonna 2014 tarjolle tuotiin nykyinen 560 hevosvoimainen Rapide S-malli.Dodge Charger SRT Hellcat2015–nykypäivä. 0–100 km/h 3,5 s. Huippunopeus 329 km/h.Kun yhdysvalloissa innostutaan toden teolla, syntyy SRT Hellcatin kaltaisia autoja. Sisarmalli Challenger SRT Hellcatin kanssa jaettu 6,2 litrainen mekaanisesti ahdettu V8 moottori tuottaa 707 hevosvoimaa ja 880 newtonmetriä. Malli onkin yksi kuminpolttajien suosikeista.Tesla Model S P100D2016-nykypäivä. 0–100 km/h 2,7 s. Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu).Tesla Model S:n aiempien versioiden kiihdyttelyvideot ovat ehtaa hittikamaa Youtubessä. Sähköauton salakavala ampaisu hätkähdyttää kerta toisensa jälkeen.Juuri esitellyn P100D -mallin ydin on uusi 100 kilowattitunnin akku. Sen turvin auton kiihtyvyys sataan kilometriin tunnissa tippuu peräti 2,7 sekuntiin. Teslan mukaan se tekee autosta kolmanneksi nopeimman, edelle menevät vain jo tuotannosta poistuneet rajoitetun erän superautot Porsche 918 Spyder ja Ferrari LaFerrari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo Giulia Quadrifoglio2016–nykypäivä. 0–100 km/h 3,9 s. Huippunopeus 307 km/h.Alfa Romeon näyttävä Giulia Quadrifoglio piti yllä Nürburgring Nordschleife -kilparadan perheautoennätystä, kunnes Porschen uusi Panamera Turbo alitti italialaisten ajan yhdellä sekunnilla.Alfa Romeon 510 hevosvoimainen 2,9-litrainen V6-moottori on kehitetty yhteistyössä Ferrarin insinöörien kanssa. Auto antoi varsin positiivisen vaikutelman Moottorin ensikoeajossa.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja